close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf V: ruiten bewasemen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 TDI 105 pk

hallo allemaal,

Ik heb elke winter last van bewasemde ruiten. Vorig jaar was het zo erg dat ik niets meer kon zien door mijn voorruit. Bleek dat ik toen een lek had in 1 van de leidingen van de airco. Lek werd hersteld en probleem was inderdaad stukken minder. (maar winter was ook zo goed als gedaan) Nu heb opnieuw serieus begint te winteren heb ik weer een probleem. Niet meer zo erg als verleden jaar maar toch enorm vervelend. Achterruiten beslaan zowiezo, voorruiten ook behalve op de plaatsen waar de warme lucht blaast op de ruiten. airo staat bij mij standaard aan, ik zet die nagenoeg nooit af. Aan of af lijkt geen vershil te maken, binnencirculatie aan of af ook al niet. Het enige wat helpt is de ventilatie volledig af zetten, ff raampje open voor de condens weg te krijgen en dan raam terug dicht.

Ik weet heel zeker dat het vocht via de ventilatie naar binnen komt. Ik heb nergens natte plekken in de auto. Ik heb de pollenfilter eruit gehaald, die was droog. Afvoer van het water onder de ruitenwissers leek ook niet verstopt.

Interessante anekdote: soms begint het beslaan van de ruiten na een half uur rijden pas. dan voel ik ineens de vochtige lucht binnen komen en dan zijn alle ruiten beslagen in 10 seconden.

Wat kan het nog zijn? wat kan ik nog controleren?

Alvast bedankt,

Ps als iemand het zeker weet, dan kom ik gerust langs om het te herstellen. Ik zal blij zijn als ik er vanaf ben.

Geplaatst door

koen golf v (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je geen koelvloeistofverlies ?
Lijkt erop dat dat je kachelradiator lek is.
Probeer eens de auto stationair te laten draaien voor een tijd ( half uur ) met verwarming uit , als je na een tijdje de verwarming aanzet en de ruiten beslaan dan dan weet je het zeker.

Benny Vee 0
badge

14 jaar

Goede tip van Benny! Het eerste waar ik zelf aan dacht was n.l. ook de kachelradiateur, wellicht is het lekje zo klein dat je geen lekkage hoeft te hebben, omdat deze warm word verdamt het gelijk.

Als het voorraam beslaat, is het dan alleen maar beslagen of zijn de ramen ook vettig ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Of je recirculatieklep staat gewoon dicht...........

Santa 0

14 jaar

Airco werkt niet als de buitentemperatuur sensor 5graden of minder aangeeft.
Broer van me heeft hetzelfde probleem met golf4 uit 1999, de aircopomp schakelt niet in met deze kou.
Ik heb me eens laten vertellen dat een auto met airco de ramen moeilijker vrij krijgt als de airco uit staat dan bij een auto zonder airco.

Audidriver73 75
badge

14 jaar

[quote=Audidriver73]Airco werkt niet als de buitentemperatuur sensor 5graden of minder aangeeft.
Broer van me heeft hetzelfde probleem met golf4 uit 1999, de aircopomp schakelt niet in met deze kou.
Ik heb me eens laten vertellen dat een auto met airco de ramen moeilijker vrij krijgt als de airco uit staat dan bij een auto zonder airco.[/quote]
Klopt, airco werkt ook niet bij deze temperaturen maar dat wil niet zeggen dat onder het rijden zo ineens je ruiten mogen beslaan.

Benny Vee 0
badge

14 jaar

Dat na die half uur beslaan,heb je dan de hele tijd de ramen dichtgehad? En regent het dan ook?

ricky 10
badge

14 jaar

Veel mensen zijn verwend door de airco en vinden het ineens vreemd wanneer hun ruiten beslaan.
Bij lage buitentemperaturen werkt de airco idd NIET en moet je je auto dus NET ALS VROEGER ontwasemen.
Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je ruiten aan de binnenzijde schoon zijn, voorts moet je interieurfilter schoon en droog zijn. Daarnaast dien je de aanjager, de kachel en de kleppen op de meest ideale manier in te stellen. Dat je hierbij alleen de voorruit en de ruiten van de voorportieren schoon kunt houden is normaal, zeker wanneer er achterin ook nog mensen zitten.
Zou iid kunnen dat je kachelradiateur lek is, je zou ook nog een waterlekkage in je auto kunnen hebben.
Mogelijkheden te over, dacht ik zo.

Santa 0

14 jaar

Veel mensen gebruiken de airco verkeerd.
Ik vraag me altijd af WAAROM de airco in de winter icm met de verwarming moet aan staan, staat in de zomer dan ook de VERWARMING aan icm met de airco?

Het fenomeen beslagen ramen van de TS ligt voor handen en heeft te maken met de luchtvochtigheid.
Koudelucht bevat immers minder waterdamp tegenover warme lucht.
Lucht kan slechts een bepaalde hoeveelheid waterdamp bevatten, wat afhangt van de heersende temperatuur, hoe warmer de temperatuur des te meer waterdamp de lucht kan opnemen.
Als de lucht niet méér waterdamp kan opnemen heeft de lucht zijn verzadigingspunt bereikt, de waterdamp in de lucht begint te condenseren wat wil zeggen dat deze in vloeistof over gaat en spreken we over condensatie, ook wel het dauwpunt genoemdvan de lucht.

Dan krijg je weer te maken met de Absolute en Relatieve Vochtigheid uitgedrukt in procenten hoeveel waterdamp de lucht kan bevatten bij een bepaalde temperatuur, een vicieuze cirkel waarvan als het ware de lucht in de auto zich niet kan aanpassen aan de omstandigheden, moet er nu gekoeld of verwarmd worden.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Ik had het echt niet duidelijker kunnen vertellen, Theo......
Helaas lezen maar weinig mensen de bekende boekjes door.
Ze weten vaak meer van chiptunen dan van een airco goed gebruiken.
Wat vroeger ventilatie was, wordt doorhen nu al snel "tocht" genoemd.
Vraag je maar eens af wat er gebeurt in je huis wanneer je ALLE KIEREN in huis dicht maakt en je, om vooral te besparen, niet je raampjes open zet.....
Of loop eens een slaapkamer in waarin twee mensen hebben liggen slapen met de ramen en deur dicht.....
Of vraag je eens af waarom een koelkast beter NIET in een koude omgeving moet staan.....?
Need i say more............?

Santa 0

14 jaar

interessant voorstel Benny. Ik ga het morgen eens proberen. Het vreemde is wel dat mijn ruiten niet echt heel vettig zijn geworden. En geeft die koelvloeistof geen vreemde geur af? Als ik dat probleem al lang heb, had ik dan normaal al geen problemen met de koeling van de motor (te weinig koelvloeistof)? Een andere vraag: de lucht die van buiten wordt aangezogen, wordt die altijd langs de condensor van de airco gestuurd? Zo ja, kan het dan dat bij een verstopping van de condensor er continu vocht wordt binnen geblazen? Vocht dat normaal had moeten verwijderd worden?

Antwoord op Ricky: regen of geen regen maakt precies ook niets uit. Lijkt erop de enkel de buitentemperatuur veel effect heeft. Ruiten zijn altijd dicht, enkel als ik niet veel meer zie opzij, zet ik ze open

koen golf v 0

14 jaar

[quote]En geeft die koelvloeistof geen vreemde geur af?[/quote]
Koelvloeistof lek ruik je moest de kachel lek zijn.
[quote]Als ik dat probleem al lang heb, had ik dan normaal al geen problemen met de koeling van de motor (te weinig koelvloeistof)?[/quote]
Ja dan had je al lang gemerkt dat de temperatuur van de motor te hoog wordt.
[quote]Een andere vraag: de lucht die van buiten wordt aangezogen, wordt die altijd langs de condensor van de airco gestuurd? Zo ja, kan het dan dat bij een verstopping van de condensor er continu vocht wordt binnen geblazen? Vocht dat normaal had moeten verwijderd worden?[/quote]
De lucht van buiten passeert altijd de verdamper (de condensor zit voor je radiateur in de motor ruimte)
In de lucht zit altijd waterdamp of vocht zoals je omschrijft (zie mijn verhaal), de warme buitenlucht passeert de verdamper en laat het koudemiddel verdampen (warm op koud=condensatie) de hoeveelheid waterdamp die condenseert blijft achter op de verdamper Indien deze vervuilt is door schimmel en bacterie groei.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Inderdaad, dus de lucht passeert altijd de verdamper. Kan de afvoer van de verdamper verstoppen? wat gebeurt als de verdamper vervuild is met schimmelgroei?

koen golf v 0

14 jaar

Ja de afvoer kan verstoppen.
Als de verdamper vervuilt is gaat die stinken, championnen, zweet voeten, rotte eieren lucht, heb ze al allemaal gehoord en zien voorbij komen.
Het condenswater blijft er dan ook tussen zitten/hangen en wordt slechts gedeeltelijk afgevoerd.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Maar daarmee bedoel je de verdamper die voor de radiateur zit...???
Die heeft geen afvoerprobleem, lijkt me........

Santa 0

14 jaar

Op de verdamper wordt het condenswater gevormd dat voor het gekende plasje zorgt onder de auto op zomerdagen. Als de afvoer verstopt is, zorgt dat dan ook voor een aanwasem probleem van de ruiten?? of heb je dat nooit zien voorbij komen Theo?

koen golf v 0

14 jaar

Kan aan mij liggen maar er wordt hier nu over 2 verschillende dingen gesproken...?

In #8 haal ik het al aan dat er mogelijk water in je auto binnenkomt. Dat KAN door een verstopte afvoer van de airco zijn (maar dan NIET van de verdamper die voor de radiateur zit!!!) maar het kan ook via andere manieren komen.
Heb je het "tapijt" in je auto al gecheckt op vocht?
Hou er ook rekening mee dat er vocht tussen je tapijt en de bodemplaat van de auto kan zitten. Daar zit dat hele dikke isolatiemateriaal en dat werkt als een spons.....

Santa 0

14 jaar

[quote=Santa]Maar daarmee bedoel je de verdamper die voor de radiateur zit...???
Die heeft geen afvoerprobleem, lijkt me........[/quote]
Zo'n "verdamper" voor de radiateur heet "condensor". Daar verdampt niets maar dient alleen om de warmte af te voeren.
De echte verdamper van de airco zit in het kachelhuis. Als je voor beide dezelfde benaming gaat gebruiken wordt het er inderdaad niet duidelijker op.

moderator 0
badge

14 jaar

Santa,
zal nog eens controleren onder mijn matten of de vloerbekleding nat aanvoelt. De afvoer van de airco is toch de afvoer van de verdamper? ergens anders wordt toch geen condenswater gevormd?

koen golf v 0

14 jaar

Klopt, Koen.

moderator 0
badge

14 jaar

Dat bedoel ik. Gamma.
probeer in ieder geval ook even ONDER de bekleding te voelen (dus niet alleen onder je losse vloermatten...).
Vaak loopt dat condensvocht dan via het schutbord naar beneden en komt zo tussen de bekleding en de bodemplaat terecht. Het kan dan al flink nat zijn ONDER de bekleding terwijl je aan de bovenkant van de bekleding nog niets kunt voelen. Dit komt vanwege de harde onderlaag van de bekleding.

Santa 0

14 jaar

Santa moet nog bijkomen, zoals op de foto in het andere topic duidelijk te zien is :-)

stefan84 0

14 jaar

Welja Stefan, je kunt beter onbedoeld uit je nek lullen dan opzettelijk liegen.........!!

Santa 0

14 jaar

haha..

stefan84 0

14 jaar

Alleszins al iets bijgeleerd vandaag.
dat mijn ruiten plots begonnen te bewasemen na een half uur rijden was dus duidelijk te wijten aan het afslaan van de airco door te lage buitentemperatuur zoals hierboven vermeld op het forum (merci voor die goede input). Heb vandaag meermaals geprobeerd te rijden met en zonder airco. zonder begon de voorruit te bewasemen, Airco aan en alle condens verdween als sneeuw voor de zon.
Alleszins werkt de airco dus wel nog. Dat is al een geruststelling.

ruiten bewasemen ook vooral als de lucht op de betreffende ruit gericht staat. Heb dus opnieuw vastgesteld dat het vocht via de lucht naar binnen komt, niet via de deuren of deurmatten. Deze waren overigens prima droog (ook onder de deurmatten).

Daarna heb ik ook geprobeerd te spelen met de temperatuur, dus lucht langs kachel of niet (ik heb een manuele airco, geen clima) vreemd was dat door wat de knop te draaien, het probleem serieus verminderde. Ofwel was op dat moment gewoon de hoeveelheid vocht aan het verminderen. Begrijp er niets van. Had voor ik vertrok een paar flessen water over de voorruit gegoten. Het water liep links en rechts voor de voorbanden naar beneden.

Ook heb ik vandaag de ruimte onder de accu gecontroleerd. Kurkdroog.
Heb ook het koelvloeistofpeil gecontroleerd. Stond perfect tussen de 2 streepjes van min en max.
Wat zou ik als volgende stap controleren? nog suggesties??

koen golf v 0

14 jaar

Je bent goed bezig geweest., alleen je zegt dat door het draaien aan de knop het probleem verminderd.
Wat bedoel je hiermee ? Wordt het met meer warme lucht beter of juist slechter ?

Benny Vee 0
badge

14 jaar

moeilijk te zeggen, dat is net wat ik niet snap.
begintoestand voor die test was: ruiten waren zuiver
Toen zette ik airco af met de lucht koud. Resultaat: ruiten wasemden niet echt aan
vreemd dacht ik, opnieuw proberen met lucht warmer en airco nog steeds af (de combinatie die daarvoor onmiddellijk tot beslagen ruiten leidde)
Resultaat: ruiten besloegen niet meer echt. Test was dus een beetje mislukt. misschien dat er geen vocht meer aanwezig was. Morgen nog eens opnieuw proberen. Als het nog niet beslaat, zal ik nog eens water gieten over mijn voorruit denk ik ....

koen golf v 0

14 jaar

Heb hetzelfde gehad met Golf IV: was de recirculatieklep die bleef hangen. (=reactie Santa)
Zet 'm eens op recirculeren en er weer vanaf. Je moet het verschil kunnen horen in de luchtstroom.

dutch123 165

14 jaar

Ja, dat is iets wat ik zal moeten laten nakijken in de garage. Dat ga ik zeker zeggen tegen de garagist om te checken. Kunnen ze dat zien als ze de fouten uitlezen met de computer? ik hoor alleszins niks geen verschil bij aan of afzetten...

koen golf v 0

14 jaar

[quote=dutch123]Heb hetzelfde gehad met Golf IV: was de recirculatieklep die bleef hangen. (=reactie Santa)
Zet 'm eens op recirculeren en er weer vanaf. Je moet het verschil kunnen horen in de luchtstroom.[/quote]
Tja, soms zegt Santa gewoon ff niks meer..............

Heb dit euvel meegemaakt met de Vectra's.
Altijd na hety middaguur belsoegen ineens alle ruiten.......
je werd er beroerd van, alsof je ineens koorts kreeg...
had dus niks met het middaguur te maken maar alles met een recirculatieklep die gewoon dicht bleef zitten waardoor er GEEN frisse lucht in het interieur komt....

Heej, maar wie gelooft er nog in de Kerstman...?

Santa 0

14 jaar

[quote=koen golf v]moeilijk te zeggen, dat is net wat ik niet snap.
begintoestand voor die test was: ruiten waren zuiver
Toen zette ik airco af met de lucht koud. Resultaat: ruiten wasemden niet echt aan
vreemd dacht ik, opnieuw proberen met lucht warmer en airco nog steeds af (de combinatie die daarvoor onmiddellijk tot beslagen ruiten leidde)
Resultaat: ruiten besloegen niet meer echt. Test was dus een beetje mislukt. misschien dat er geen vocht meer aanwezig was. Morgen nog eens opnieuw proberen. Als het nog niet beslaat, zal ik nog eens water gieten over mijn voorruit denk ik ....[/quote]
Ik kan nog slecht volgen,

Als de recirculatie klep DICHT staat met verwarming en/of airco aan beslaan de ramen direkt of na een aantal minuten.
Toen je de airco af hebt gezet en alleen met koude lucht werkte besloegen de ramen niet echt? dus heeft je lucht in de auto dezelfde temperatuur als die wat aangezogen wordt!!
Daarna heb je de verwarming gaan gebruiken en de airco uit ! hier door besloegen de ramen...Logisch... je blaast eerst koude lucht het interieur in, dat betekent dat je een koude brug teweeg hebt gebracht.
Ik heb ook gezegd dat koudelucht maar een bepaalde hoeveelheid waterdamp bevat en kan opnemen tegenover warme lucht, nu zet je de verwarming aan en probeer je de koude lucht te verdrijven en resulteert in beslagen ramen...

Je krijgt de ramen wel ontwasemd met warme lucht maar daar is tijd voor nodig en zal niet op 1 minuut ontwasemd zijn.

Hoe denk je dat het komt dat de ramen ontwasemd worden met gebruik van airco! Die lucht is droger en bevat minder waterdamp dus kan die lucht weer een bepaalde hoeveelheid waterdamp opnemen, zou je nu de recirculatie klep dicht zetten en 15 min gaan rijden met de airco aan, dan zul je zien dat WEER de ramen beslaan.
De lucht is als het ware verzadigd en kan er niets meer bij aan waterdamp.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.