Volkswagen Golf 2005: ruiten dampen

Bouwjaar: 2005

ik heb een golf 4 en bij -4 en +4 dampen al de ruiten aan mag dan alles doen het blijft zo en het gebeurt altijd na een minuut of 10 rijden wat kan het probleem zijn dank bij voorbaat

guido3865

Geplaatst door guido3865 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

GOVA (0) PRO, 19 jaar geleden

De compressor airco wordt niet aangestuurd bij een buitentemperatuur lager dan +- 5 graden.
Bij VW - Audi is dit "normaal".
Franse wagens hebben nog steeds een verdampersonde, vw audi niet meer.
Vandaar dit probleem.

geismi (0), 19 jaar geleden

Ook bij franse auto's is het zo dat de airco onder de +- 4graden niet meer inschakelt, eigenlijk geldt dit voor bijna alle a/csystemen in voertuigen. Dit heeft te maken met de druk in het systeem die door de lage buitentemperatuur onder de schakelwaarde komt van de lagedrukschakelaar en daardoor de stroom richting compressor onderbroken wordt.
Wat dan wel voor kan komen is dat na een stukje te rijden de motorwarmte het aircosysteem lichtjes opwarmt, de druk in het systeem stijgt tot boven het schakelpunt van de drukschakelaar en het systeem toch weer inschakelt. Dit gebeurt bij VW/Audi niet altijd aangezien hier ook de werkelijke buitentemperatuur die de buitentempsensor meet meegenomen wordt als factor om de compressor in te laten schakelen.
En @ Rik, de verdampersonde staat hier verder los van, het kan zelfs zijn dat deze een hoge temperatuur heeft door de warme luchtstroom langs de kachel. Zou na enkele minuten draaien de verdampersonde een te koude temperatuur meten dan zou het systeem in en uitschakelen met een bepaalde tijdspanne ertussen.De functie van de verdampersonde is de oppervlaktetemperatuur te bewaken van de verdamper indien het systeem draait, dit om ervoor te zorgen dat het oppervlak niet te koud wordt en het verdamperoppervlak zou bevriezen. Hierdoor zou er geen warmte toegevoerd kunnen worden om het koudemiddel te laten verdampen en er vloeibaar koudemiddel tot bij de compressor kunnen komen, dat heeft deze niet graag....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.