Volkswagen Golf II: Ruitensproeier Golf MK2 1.6D Ruitensproeier werkt niet.

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Diesel, Motorcode: Motorcode JP

Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn ruitensproeier die doet het namelijk niet.

Ik wilde gisteren het probleem oplossen en ben maar eens begonnen met meten of ik wel spanning heb. Dit was wel het geval, dus heb ik maar eens een paar draadjes op de accu aangesloten en het andere uiteinde op het pompje en die begon meteen te spuiten dus het pompje is ook goed. Toch deed mijn sproeier het niet. Ik heb toen de stekker eens goed bekeken en die was nogal groen ipv koperkleurig dus heb ik hem ingespoten met contact spray terug geplaatst en nog deed hij het niet. Tevens viel me op dat na deze poging er een beetje een verbrand geurtje in de auto hing. Kan het zijn dat de contact spray een sluiting heeft veroorzaakt, geleid dat spul?(de stekker was zeiknat namelijk). Maar dan zou je toch juist zeggen dat de zekering er uit moet liggen?

Ik heb het service boekje er bij gepakt en daar stond in dat zekering nummer 3 voor de ruitensproeier is, deze gecontroleerd en die is nog goed. Nog maar eens spanning gemeten en ik heb nu geen spanning meer.

Ik heb inmiddels drie verschillende relais nummer 19 geprobeerd maar dit mocht niet baten. Ik heb inmiddels ook een nieuwe Schakelaar/hendel aan het stuur gekocht maar ook dit heeft niet mogen baten. Ik was in de veronderstelling dat die schakelaar was doorgebrand vanwege de geur die ik daar het sterkste rook.

Ik moet binnenkort voor de keuring en dan moet de ruitensproeier het doen, ik ben een beetje ten einde raad want ik weet niet wat ik verder nog kan doen om dit probleem op te lossen. Ik vraag me ook af waar nu die geur weg kwam. Kan dit de teller bak zijn? Volgens mij staat die er los van. Kan het ook een defect in de relais kast zijn of dat daar iets is door gebrand. Ik haat elektro problemen omdat ik er niet zo goed in ben.

Kan iemand mij hier op weg helpen, hoe ik dit probleem moet aanpakken? Een tip of een oplossing is zeer welkom.

AlexDSL

Geplaatst door AlexDSL (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Alex..

Het probleem kan goed in de bedrading zitten, in eerste instantie dacht ik ook aan een defecte hendel, ik zou toch de andere er even op laten zitten, loop nu eerst eens alle zekeringen na, en controleer of deze nog heel zijn, relai 19 is voor de voorkant, 72 voor de achterkant, maar dat staat er los van..

Gezien je geen spanning meer meet, zal er ergens kortsluiting zijn geweest, meestal gaat dan ook eerst de zekering kapot..

Aan de binnenkant van het deksel staat namelijk ook waarvan de zekeringen zijn.

Controleer ook even de massa punten, naast de accu en naast de zekeringkast.

En maak die groene contacten eens schoon, want dit werkt niet.

Gr Stefan

AlexDSL (0), 13 jaar geleden

Hoi Stefan,

Bedankt voor je reactie. Die groene contacten zijn al schoon, daarom had ik er contact spray op gespoten. Ik heb zelfs de stekkertjes uit het plastic omhulsel weten te peuteren en schoon gekrabd. Ook heb ik de polen van mijn multimeter in de draad zelf geprikt en nog meet ik geen spanning. Massa naast de accu is goed(net een nieuwe kabel opgekomen ), en bij de zekering kast heb ik al gechecked die zijn allemaal aangesloten.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Alex,

Maakt dat massa blok zelf ook nog goed contact, die bij de zekeringkast ?

Je kan ook even de hendel zelf door meten om er zeker van te zijn dat deze werkt..

Anders als hendel en zekering in orde zijn, net zoals het pompje, kom je toch even de bedrading aan het nalopen > dan wel door meten..

Ik ben benieuwt,

Gr Stefan

AlexDSL (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Allereerst bedankt voor je hulp. Ik heb vanochtend eindelijk een schema kunnen vinden op internet. Hij was van een Golf 2 uit andere bouwjaren dan de mijne maar ik heb me er mee kunnen reden. Op basis van dat schema ben ik nagelopen in hoeverre het overeenkomt met mijn auto. Enige verschil dat ik heb kunnen constateren is dat de bruin/blauwe draad in eerdere modellen een bruine was.

Vervolgens ben ik alles na gaan meten en heb ik geconstateerd dat ik op de bruin/blauwe kabel vanaf de zekeringkast geen spanning had(bij aantrekken van de hendel). Toen heb ik de multimeter op Ohms ingesteld aan beide uiteinden gemeten of de draad ook weerstand had en dit was niet het geval. Daar heb ik de conclusie uit getrokken dat ik met een draadbreuk te maken had. Het plastic is elastisch maar de koperdraad niet. Als de kabel ergens gebroken is moet hij dus op dat punt elastisch zijn. Ik vond een elastische plek niet al te ver achter de stekker bij het pompje net voor hij het omhulsel van de boom in ging. Mazzel dus want dan kan ik er nog net bij. Ik heb een krimpkous gehaald, om de kabel geschoven en de kabel gesoldeerd. Kousje er om gekrompen en..................

HIJ DOET HET WEER!!!!!!!!!!!!!

En daar ben ik zeer blij om. Met een gerust hart naar de keuring.

Nogmaals bedankt en misschien tot een latere keer!

Alex

P.S. Het schema was voor modellen tot 1987. Mijn auto is van 1985 maar er zit een 1988 draad boom in met een 1990 JP DIESEL BLOK. (de auto was ooit een 1.3 (MH BLOK) op benzine)

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Alex,

Kijk, mooi om te horen!

Zo te lezen heb je een nieuw type zekeringkast erin zitten ( met wel 20 stekkers achterop de zekeringkast ) en zou dat schema goed moeten zijn..

Kijk ook eens op : www.volkswagen.msk.ru en scroll een beetje omlaag, links moet je even op 'Engines' klikken, blader omlaag en zoek je motorcode, er is veel te vinden, kijk maar eens.

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.