Volkswagen Touareg: Schakelproblemen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI PD

Hallo

Vorige week belde iemand die touareg heeft naar me met het volgende probleem

Om de wagen naar de volgende versnelling te plaatsen schakelt hij heel moeilijk en zwaar zei hij.
Een dag later had hij een afspraak gemaakt voor een testrit en inderdaad. Niet dat hij slecht aanneemt of kraakt maar wel dat hij zwaar schakelt, net of je niet volledig ontkoppelt.
Het viel me direct op dat wanneer de wagen in neutraal stond te draaien met het koppelingpedaal niet ingedrukt ,de koppeling ( ik denk taatslager) veel lawaai maakt; bij het indrukken verdween het lawaai.
Het lijkt me dat het probleem de drukgroep of taatslager is. Maar wat ik raar vind is dat hij redelijk goed ontkoppelt en koppelt maar dat wanneer je snel optrekt je echt moeite moet doen om een versnelling hoger te gaan. Nu het is niet even zomaar een versnellingsbakje demonteren daarom wil ik zeker zijn dat het niet de versnellingsbak zelf is! Vandaar de vraag. Heeft iemand nog zulke problemen gehad.

Een andere vraag is : Als ik het programma elsawin kijk bij reparatiebrochure, zie ik niet meteen staan'koppeling vervangen. Zijn er hier bepaalde dingen waar ik moet voor opletten.
Een koppeling bij een touareg kom ik bij niet dagelijks tegen en zou deze klant een goede reparatie willen geven.

Alvast bedankt

Bert

Mabeva

Geplaatst door Mabeva (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touareg? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Benny Vee (0) PRO, 14 jaar geleden

Het komt me niet bekend voor, ook denk ik omdat er maar weinig schakelbakken zijn in een touareg.
Je zal toch ergens moeten beginnen dus zou ik zeggen bak uitbouwen ( als je dat lukt zonder zonder compleet met motor )
Hopen dat je de oorzaak vindt in de koppeling.

RINGSLEUTEL 17 (0) PRO, 14 jaar geleden

Bert, het lager van de kopp. draait altijd mee.
Je zegt, als je kopp. bediend gaat het geluid weg, dit houd in dat baklagers versleten zijn.
Tap eens de olie af en beoordeel deze op slijt delen hij kleurt dan metalic grijs.
Succes.

Jan227 (5) PRO, 14 jaar geleden

Hallo, denk dat het probleem nog wel eens in het 2 massa vliegwiel zou kunnen zitten. Het lawaai dat verdwijnt bij koppeling intrappen is hiervoor nml kenmerkend. Verder kan de klacht over stroef schakelen hier mee te maken hebben. Een versleten vliegwiel heeft veel speling op de middelste glijbus en gaat hierdoor kantelen richting prise as. Hierdoor klemt de koppelingsplaat zich op de prise as en komt dus niet goed vrij. Groet Jan227

Mabeva (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt heren
Zal eerst eens doen wat 'ringsleutel 17' zegt. Maar ik denk/hoop/ ook eerder aan vliegwiel of koppeling.
Nu heeft iemand de versnellingsbak en verdeelbak al eens gedemonteerd bij een touareg ZONDER de speciale lift.
Is het te doen op een gewone brug of beter niet aan beginnen

Hoe kan ik zien of het massavliegwiel defect is, ik weet dat er speciaal apparatuur is van LUK maar kan je het ook zien zonder

Tiguan (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Mabeva]Bedankt heren
Zal eerst eens doen wat 'ringsleutel 17' zegt. Maar ik denk/hoop/ ook eerder aan vliegwiel of koppeling.
Nu heeft iemand de versnellingsbak en verdeelbak al eens gedemonteerd bij een touareg ZONDER de speciale lift.
Is het te doen op een gewone brug of beter niet aan beginnen

Hoe kan ik zien of het massavliegwiel defect is, ik weet dat er speciaal apparatuur is van LUK maar kan je het ook zien zonder[/quote]
Bij deze wagen heb je geen speciale lift bed nodig om de versnellingsbak uit te bouwen. als je het nog nooit heb gedaan is het wel te doen op een gewone brug met handleiding erbij lukt het wel.

Gr Tiguan

Mabeva (0) PRO, 14 jaar geleden

bedankt tiguan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touareg of stel zelf een nieuwe vraag.