close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: schuim/bubbels in expansievat

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: AGR

Heb 3 maandjes terug koelwaterverlies gehad, niet veel, maar na 400 km rijden stond het peil zo'n halve centimeter lager. Nergens niks te zien van vocht of die witte woekerende afzetting.
Omdat dit verlies structurele vormen aannam heb ik er zo'n spul bij laten gooien om gaatjes in het koelsysteem te dichten. Sindsdien geen koelwaterverlies meer, maar de oorspronkelijk rode vloeistof kleurt na een stuk rijden meer donkerbruin (dag later in koude toestand is het weer mooi rood en helder)
Als ik lang gereden heb of snelweg gepakt heb dan blijkt het in mijn expansievaatje goed te schuimen. Alsof iemand er Dreft heeft bijgeggooid. Als ik de dop erafhaal en de motor laat lopen komt het schuim langzaam door de opening! Structuur is gelijk aan die van badschuim.

Slangen voelen goed aan, lichte spanning erop, makkelijk in te knijpen. Met temperatuur is ook verder niks mis en het vloeistofpeil blijft gelijk.
Ik heb het idee dat het koelwater minder vlot circuleert. Maar zodra dat schuimen begint zie je dat niet echt goed meer in het vaatje.

Iemand ideëen wat hier aan de hand kan zijn? Koppakking/blokscheurtjes heb ik zelf al kunnen bedenken, maar ik hoop dat het iets anders is. Koppakking is vorig jaar al vervangen en kop gevlakt. Toen had ik veel koelwaterverlies. Nadat dat gemaakt was ging het een tijd goed, maar een paar maanden geleden miste ik dus weer koelwater, niet veel, maar het verdween wel langzaam. Fijn dat dat lekken met dat middeltje gestopt is, maar dat schuimen en die tijdelijk donkerdere kleur van de koelvloeistof lijkt me echt niet goed. Kan me voorstellen dat als zo'n middeltje is toegevoegd je in het begin wat verkleuringen kunt krijgen en misschien ook wel een tikkeltje schuim, maar dit loopt echt uit de hand.

Geplaatst door

Dani002 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als de niveau omhoog komt
in deze situatie ben je al geweest (schrif je) hierna moet je dan het volgende doen
dan gas geven
zakt de niveau dan moet je toch denken aan koprevisie

als een koppresietest goed is en een lektest ook god is dan zal waarschijnlijk haarscheurtjes in de kop zelf zitten dit naar de klep toe, dan ben je nog verder van huis want dan kan ook een nieuwe kop kosten

Hoi TruckerOwerner, bedankt voor je reactie. Als ik gas gaf dan zakte het niet maar kwam er juist meer schuim omhoog zetten zodat er zo'n hele pluim schuim bovenuit de opening van het vaatje kwam. Wat bedoel je met lektest? Is dat 't zelfde als het afpersen van de kop? Zelf vrees ik haarscheurtjes omdat de vorige keer de compressie goed was en er geen druk verloren ging met afpersen. Als ik nou zeker wist dat die haarscheurtjes in de kop zaten dan trok ik de portemonnee en liet ik 'm reviseren/vervangen. Maar ik ben zo bang dat de scheurtjes in het blok onder de kop zitten...

Dani002 0

15 jaar

de schuim kan ik helaas niet verklaren (kan het wel dat er ergens lucht in komt, maar hoe)
lektest is de verstuiver of de gloeibougie eruit draaien. door 8bar druk op de cilinder te zetten terwijl hij op bovenste dode punt staat (bdp) dan kun je luisteren en kijken of hij lekt via de inlaat, uitlaat, olie kanaal of de koelsysteem. inlaat en uitlaat dan sluiten de kleppen niet goed. oliekanaal zuigerveer slecht en/of koppaking. koelsysteem koppaking

afpersen wordt door revisie bedrijf zelf gedaan. daar sluiten ze alles af en leggen de kop in een bak met water. zie je bellen dan zit er een lek in
als ik het goed heb was het zo. kan zijn dat het tegenwoordig anders is (of dat ze het zo nooit hebben gedaan) dit is alleen hoe ik het zou denken hoe hun het doen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.