Volkswagen Golf IV: Trillend stuur en rempedaal

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Ik heb sinds 1 jaar en 4 maanden een Volkswagen Golf IV, 1.9 TDI, Highline, bouwjaar 2003. Al vrij snel na aankoop voelde ik bij het remmen, zowel met grote als met matige snelheid, het stuur en de rempedaal trillen. De auto had toen 52000 km op de teller. Voor zover ik weet trilt de auto niet wanneer ik gewoon rijd. Wel hoor ik bij het remmen een schurend geluid, niet metaalachtig. Er zitten lichtmetalen velgen onder (bandenmaat 195/65R15H) maar deze zijn origineel bij een Highline uitvoering.
Ik heb bij de VW dealer een diagnose laten stellen - remschijven vervangen. Ik heb bij Kwik-fit nieuwe remschijven en remblokken laten plaatsen en had korte tijd later weer hetzelfde probleem. Vooral bij lange afstanden wordt het trillen bij het remmen erger.
Meerdere malen terug geweest naar de VW dealer en Kwik-fit maar ze geven elkaar de schuld. Nu, ruim 1 jaar later wordt het steeds erger. Vandaag terug geweest naar de VW dealer en er is opnieuw een proefrit gemaakt door een monteur. De diagnose van de monteur VW nu is anders nl, naaf is krom. Ook bij Kwik-fit terug geweest en door hun wordt gezegd, nadat ze een proefrit hadden gemaakt, dat de naaf krom is. De garantie op de remschijven bij Kwik-fit is verlopen. Nu is het zo dat Kwik-fit mij kosteloos aanbied de naven te slijpen en ik wel nieuwe remschijven moet betalen. Volgens hun is het niet nodig nieuwe remblokken te monteren. Deze worden door hun geslepen of zoiets. Vervolgens ben ik mijn auto zo'n dag of 2 kwijt.

Mijn vragen zijn deze:

Is de diagnose juist - naaf is krom?
Mocht ik de remschijven laten vervangen en de naven laten slijpen, moeten er dan ook niet meteen nieuwe remblokken onder?
Moet ik wel bij kwik-fit de naven laten slijpen (bij VW kost het nl E500,-)?
Hoe kan ik dit probleem het beste aanpakken c.q. zijn er andere opties?

Graag advies, bedankt.

mesjogge

Geplaatst door mesjogge (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

poppekast (0) PRO, 15 jaar geleden

vindt het een beetje apart verhaal je laat bij de dealer diagnose stellen vervolgens laat je de remmen monteren bij de kwikfit en vervolgens ga je weer bij de dealer lopen klagen denk niet dat je dealer echt om je staat te springen op die manier want die denken net zo als ik (huh laat die goedkope meuk bij de kwikfit monteren ) ik ben zelf helemaal geen fan van kwikfit daar gaat alles onder het motto wat niet past wordt gelast of oh blokken passen niet in de klauw ach slijpen we wel even bij net zolang tot het wel past met eigen ogen gezien

nafen gaan bijna nooit krom mijn advies is om er eens orgineel spul onder te zetten

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

ik ben het volledig met marco eens.je ging voor ''goedkoop'' en krijgt nu het lid op de neus.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, kromme wielnaven lijkt me inderdaad niet het meest voor de handliggend. Omdat je ook aangeeft dat de remmen een schurend geluid maken, kan dat erop duiden dat de remvoering "hard"is geworden, dat is vaak een gevolg van extreme warmte ontwikkeling, wat dan veroorzaakt kan worden door enigszins aanlopen van de remmen (agv vastzittende zuigers/geleidepennen) . Remschijven op kromheid controleren dus in ingebouwde toestand, vervolgens slingering remschijven opmeten met bv een draaibank. D'r zijn genoeg garages die dat kunnen en evt remschijven af laten draaien. Slingering wielnaven controleren. remschijven controleren op blauwe kleur of zgn "brandvlekken".

Tevens hoogte en zijdelingse slag van de lichtmetalen velgen en banden laten controleren.

Juiste montage van alle componenten is zeker erg belangrijk. Aanligvlakken remschijf/naaf moeten glad en schoon zijn. Wielbouten niet vastratelen met luchtsleutel. Voor een stoplicht niet met de voet op de rem blijven staan bij hete remschijven . Wielen laten controleren op aanlopen, ook na lange rit en een nacht staan.

Groet Jan227

mesjogge (0), 15 jaar geleden

Er heeft gisteren een andere monteur naar gekeken. Proefrit gemaakt, alles los gehaald en gecontroleerd en schoon gemaakt. Niets gezien wat de oorzaak zou kunnen zijn. Volgens hem zijn het de remschijven. Advies: nieuwe remschijven erop en proefrit maken. Trillen de remmen dan nog ligt het niet aan de schijven. Vervolgens of naven slijpen of nieuwe naven. Zou dit wat kunnen zijn?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Beste Simone

Je kunt hier wel mopperen dat je alles zo duur vind (deels ben ik dat met je eens) maar je maakt zelf gebruik van hun (dure) diensten, je bent het niet verplicht...

Kwikfit mag dan goedkoop zijn, de kwaliteit is dan ook een stuk minder de remmen zullen dan ook eerder aan vervanging toe zijn.
Feitelijk ben je alleen prijzen aan het vergelijken, je vraagt je niet af wat je krijgt voor je geld, waarschijnlijk vind je dat minder belangrijk ?

Of....., je bent zelf minder technisch onderlegd en ziet de verschillen niet!.

Maar geloof me,

''alle waar is naar z'n geld''

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=mesjogge]Er heeft gisteren een andere monteur naar gekeken. Proefrit gemaakt, alles los gehaald en gecontroleerd en schoon gemaakt. Niets gezien wat de oorzaak zou kunnen zijn. Volgens hem zijn het de remschijven. Advies: nieuwe remschijven erop en proefrit maken. Trillen de remmen dan nog ligt het niet aan de schijven. Vervolgens of naven slijpen of nieuwe naven. Zou dit wat kunnen zijn?[/quote]
Toch maar even de tekst aangepast......??

Gr. paul

mesjogge (0), 15 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=mesjogge]Er heeft gisteren een andere monteur naar gekeken. Proefrit gemaakt, alles los gehaald en gecontroleerd en schoon gemaakt. Niets gezien wat de oorzaak zou kunnen zijn. Volgens hem zijn het de remschijven. Advies: nieuwe remschijven erop en proefrit maken. Trillen de remmen dan nog ligt het niet aan de schijven. Vervolgens of naven slijpen of nieuwe naven. Zou dit wat kunnen zijn?[/quote]
Toch maar even de tekst aangepast......??

Gr. paul[/quote]
Ja, ik wil naar een oplossing zoeken. Dus originele remschijven en blokken bij de VW laten monteren is de oplossing?

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Komt toch wel vaker voor dat naven krom zijn, na monteren nieuwe schijven en blokken en laten zitten van naaf kan het zijn dat deze na een tijdje weer gaan trillen.
Zelf al meerdere keren meegemaakt, meestal doordat wielbouten te vast worden gedraaid.

Denk dat Paul dit ook wel al heeft meegemaakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.