Volkswagen Golf IV: Slaat pas aan na 2 x starten, storing uitlezen gaat niet.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 77kw AZD

De motor start wel maar slaat meestal na 2 keer aan en loopt daarna goed. APK was in 1 keer goed.
Bij de VW-garage de storing laten uitlezen maar dat ging niet, dit kon verschillende oorzaken hebben oa een fout aangesloten radio o.i.d.De blaupunkt radio heb ik goedwerkend uit mijn vorige golf4 tdi gehaald en op de reguliere stekkers aangesloten. De radio werkt alleen op de constante stroom en niet op de contact spanning.(vorige eigenaar een ander merk radio?)
Herkend iemand het probleem?

Golf4fun

Geplaatst door Golf4fun (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Kun je alleen de motor niet uitlezen, of geldt dat voor alle computers (Airbag, Abs, etc.)?

Golf4fun (0), 12 jaar geleden

Zoals ik van de VW garage hoorde kon er niets uitgelezen worden. men had het meerdere malen geprobeerd
Onderzoekkosten zouden erg hoog kunnen worden, om een oorzaak te achterhalen geen garantie op succes.
vandaar hier de melding van het probleem

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Correcte inschatting van het probleem en de oplossing, lijkt me. Meten, meten en nog eens meten.
Kan een kortsluiting zijn in de uitleesdraad ergens of er is een computer defect die het signaal verstoort.
In het laatste geval moet je alle computers 1 voor 1 loshalen en dan weer proberen of je de andere computers kunt uitlezen.

volkswagen1802 (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat je zelf kunt doen is je radio uitbouwen en kijken welke draden er in de iso-steker zitten.
Als de grijs/witte kabel in de iso-steker aangesloten zit op je radio(kan ook met een verloopkabeltje)
zal dit waarschijnlijk je probleem zijn van het uitlezen.
De grijs/witte kabel is een diagnosekabel(k-leiding)
Dan zou je dus met een uitgebouwde radio de auto nog eens laten uitlezen.

Golf4fun (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor der reactie.
Als ik nu het grijswitte kabeltje uit de stekker haal/afknip, wat is dan het gevolg, heeft het systeem dit signaal nodig?
Heeft iemand het schema van de kabels in de stekker? misschien heeft de vorige eigenaar de draden voor zijn radio omgewisseld of zo.
Kan het problemen geven als ik een stekker van de centrale regeleenheid loshaal en daarna weer vastzet, ivm corrosie kan het misschien ook problemen geven??
Alvast bedankt voor het meedenken.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Voor dat je gaat knippen aan de draden: je kunt ook eerst een keer proberen met alleen de radio los halen.
Heel theoretisch is er natuurlijk een kans op corrosie als je stekkers los haalt, maar je zult wat moeten om te testen.

Maar hoe ga je testen? Kun je zelf uitlezen met b.v. Vag-com/VCDS? Dan is de test makkelijk.,
Zo niet, dan moet je gaan meten aan de signalen in de diagnose stekker. Moet daar wel wat KUNNEN veranderen t.o.v. de situatie nu.
Wat zijn de spanningen nu (contact aan!)? pen 16, pen 15 en pen 7? Pen 4 en/of 5 is massa.

Golf4fun (0), 12 jaar geleden

Zelf kan ik niet testen/uitlezen en moet dus naar de garage.(storing uitlezen kost ca 20 euro)
De radio eruit halen is geen probleem.
Heeft u een tekening waarop de afbeeding van de stekker staat?(evt een omschrijving)
draadkleur?
pen 16 15 en 7
pen 4 en/of 5 = massa


Over het startprobleem kan dit in het contactslot zitten, evt icm startblokkering, chip in sleutel?

Tiguan (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Golf4fun]Zelf kan ik niet testen/uitlezen en moet dus naar de garage.(storing uitlezen kost ca 20 euro)
De radio eruit halen is geen probleem.
Heeft u een tekening waarop de afbeeding van de stekker staat?(evt een omschrijving)
draadkleur?
pen 16 15 en 7
pen 4 en/of 5 = massa


Over het startprobleem kan dit in het contactslot zitten, evt icm startblokkering, chip in sleutel?[/quote]
Het is beter voor jou als je de Radio uitbouwd en de Iso_stekker los neemt en dan laat uitlezen bij de Garage.

OBD-2 Stekker

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/17/...][img]http://img17.imageshack.us/img17/3121/ob...[/img][/url]

Golf4fun (0), 12 jaar geleden

Er kwam een storing abgas werkstatt bij.
Golf is inmiddels bij vw garage geweest, bedrading auto komt niet overeen met blaupunkt radio, schijnt een omwissel kabel voor te zijn.
Met de radio eruit kon er verbinding gemaakt worden.
Motor is uitgelezen, temp sensor zou het kunnen zijn(volgens vw monteur waarschijnlijk niet) de wegrijblokkering stond ook 1 x in het geheugen.
Alle meldingen zijn gewist.

De storing is er nog steeds nl starten gaat goed maar motor slaat 1e keer niet aan (meestal), elke 2e poging daarna wel.
Op zich loopt de motor daarna goed.

Oplossingen zijn welkom.

volkswagen1802 (0) PRO, 12 jaar geleden

Je kunt op het moment dat je hem gaat starten de meetwaardeblokken uitlezen welke temperatuur de sensor af geeft.
Het kan goed zijn dat je sensor de verkeerde waarde laat zien en er word dus anders ingespoten dan eigenlijk zou moeten.
Die sensoren gaan met de bosjes kapot dus als ik jou was zou ik de sensor laten vervangen en dan kijken of je probleem opgelost is.
Prijs van sensor en o-ring is geloof ik 31 euries daar zal nog wat koelvloeistof en arbeidsuren bijkomen of je moet het zelf kunnen.

Succes ermee

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Sensor bij koude motor vervangen ! Dan gaat er bijna geen koelwater verloren. Zorg dat de O ring mee naar buiten komt . Nieuwe sensor in de aanslag met nieuwe clip .(oude sneuvelt vaak) .Voordat je begint ,eerst even de vuldop los en weer vast om de druk te lozen.. Dit typen duurde langer dan het wisselen van de sensor. Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.