auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: Waar moet ik op letten bij het controleren van onderstel en stuu

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20V

Hallo allemaal,

Mijn golf (155K km) rijd niet helemaal lekker.
Het is vooral bij het linker voorwiel.
Op klinkerwegen lijkt het wel dat er iets rammelt. Maar hij bonkt niet. Het voelt niet
als iets van metaal maar het lijkt wel of er iets los hangt. Ik denk zelf iets met het stuurhuis.
Want in het stuur voel je ook een beetje dat rammelen en het heeft soms een knikje bij rechts sturen.
Verder merk ik niks met het sturen zelf. Hij trekt niet naar links of rechts ofzo.

Al vervangen:
schokdempers voor
draagarm rubbers
homokineet links bakszijde (pakking was lek niet de hoes)
stabirubbers en stabikoppelstangen
Geen speling op wiellagers
banden zijn goed. tig keer laten balanceren en slijten gelijkmatig.
Garage heeft ook gekeken maar niks gevonden.

Nu wil ik binnenkort een brugje huren en alles nog eens goed bekijken.
Maar waar moet ik allemaal op letten?
Ook het stuurhuis. Waar moet ik op letten bij het controleren hiervan?
En de bevestigingspunten op het subframe.


Alvast bedankt voor de reacties.

Geplaatst door

golf888 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nou het sturhuis moet je controleren op tandheugelspeling vooral rechts.
dat hebben ze allemaal mar moet niet te erg zijn.
ook de binnenste stuur kogels dus die in de stuurhuis hoezen zitten willen nog wel eens speling hebben .
dat is op zich niet zo erg maar kan zijn dat het bij jou erger is.
voor de rest alle kogels en rubbers controleen en vergeet de stangentjes tussen de draagarmen en de stabilisator stang niet.
vind je niks dan zou je nog de uitlijning kunen laten controleren.


groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

13 jaar

Bedankt voor de reactie.

De tandheugelspeling. Hoe controleer ik die?
En om de binnenste stuurkogel te controleren moet daarvoor de hoes eraf?

Ik merk als de moter af is dus zonder stuur bekrachtiging, als ik het stuur van links naar rechts beweeg een
kleine speling te horen is vooral naar rechts. Ik weet niet of dit normaal is maar zal er goed opletten als hij op de brug staat.
De bevestiging van het stuurhuis is dat gewoon met bouten op het subframe gemonteerd zonder moeren ofzo?

De stangetjes van de draagarm naar stabilisaterstang zijn pas geleden vervangen.

golf888 0

13 jaar

de binnenste stuurkogel kun je gewoon controleren door als het wiel vrij hangt het wiel heen en weer tehalen.
rechts heb je meestal speling maar het moet niet teveel zijn.
de tandheugelspeling kun je het beste voelen als hij op zijn wielen staat en dan de stuurstang naar de stuurkogels op en neer tehalen dan voel je de speling.
het stuurhis zit vast met bout en moer.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

13 jaar

Ok laatste vraag voor dat ik ga beginnen.

Als er speling op de tandheugel zit is dit makkelijk ter plekke op te lossen door iets te stellen?

mvg,
Bart

golf888 0

13 jaar

nee dan moet je het stuurhuis vervangen maar alleen als het te erg is of als je het teveel geluid vind met rijden.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

13 jaar

Ik heb het eens onder de brug bekeken bij een dhz garage samen met een monteur.
Er zit geen speling op de kogels er zit geen speling op de tandheugel.
De wielen reageren direct op het bewegen van het stuur dus geen speling in het stuurhuis (gelukkig).
Maar toch hoor je een geluid als je met het stuur vanuit de middenstand naar links en rechts beweegt op het dode punt als de motor uit staat.

De monteur dacht zelf aan de flexibele verbinding (kruiskoppeling) van het stuur.

Mijn vraag hierover: is deze makkelijk te vervangen en hoe lag duurt het ongeveer en moet er ook uitgelijnd worden na vervanging?


Alvast bedankt voor de reacties

golf888 0

13 jaar

bij vervbangen van de kruiskoppeling hoeft er niet uitgelijnd teworden deze zit tussen het stuur en stuurhuis en is niet echt moeilijk om tevervangen.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

13 jaar

Kruiskoppeling is nog eens goed gecontroleerd en deze is toch goed.
Het zal waarschijnlijk toch het stuurhuis zijn wat vervangen moet worden.
Dit word binnenkort gedaan. Word vervolgt

golf888 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.