close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Airco slaat na korte tijd af, druk is goed, elektrische storing?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T AGU

Beste forummers,

Ik ben op zoek naar iemand die mij op weg kan helpen met het zoeken naar een elektrische storing in het aircocircuit.
De airco doet het bij koude start een paar minuten en houdt er dan mee op (schakelt uit).
Met het uitlezen komt er geen foutcode naar voren.
Ik zou de druksensor graag doormeten maar weet niet wat ik daar moet aflezen. En misschien zijn er meer punten die ik kan doormeten?

De druk van het systeem is gecontroleerd door een professioneel Stek Airco-service bedrijf. Aangezien de airco af en toe wel werkt heeft hij ook de werking van het systeem toen kunnen beoordelen en dit was goed.

Ik hoor 't graag!!


Alvast bedankt.

Geplaatst door

Problembarry (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Barry ik lees in je titel : Airco slaat na korte tijd af, druk is goed, ?

Wie heeft de druk bepaald of dat deze goed is ?
Er zijn veel voorkomende problemen die te maken hebben gezien je uitleg.

1. De vulgraad is te laag.
2. Speling om de magneetkoppeling te groot.
3. Verstopping in het systeem.
4. Condensor ventilator draait niet, waardoor de druk te hoog oploopt.
5. Elektronisch/mechanisch probleem ?
6. Wat waren de drukken bij in werking zijnde airco ?

enz, enz.

TheoStek 0
badge

13 jaar

De druk van het systeem is gecontroleerd door een professioneel Stek Airco-service bedrijf. Aangezien de airco af en toe wel werkt heeft hij ook de werking van het systeem toen kunnen beoordelen en dit was goed. Maar het systeem sloeg toch weer af na een paar minuten.

Problembarry 0

13 jaar

[quote=Problembarry]De druk van het systeem is gecontroleerd door een professioneel Stek Airco-service bedrijf.[/quote]
Dan zou je toch verwachten dat er verder is gekeken/gecontroleerd ?
Ik moet dan helaas weer vragen, wat waren de drukken en neem geen genoegen met dat die goed waren, anders had je hier de vraag niet gesteld.

M.a.w. er is verder niets (meer) gecontroleerd, toch slaat het systeem af na enkele minuten ? dan moet ik je wederom verwijzen naar mijn vorige repley.

TheoStek 0
badge

13 jaar

De waarden heb ik niet meegekregen maar ik heb het volste vertrouwen in deze aircomonteur en het was duidelijk dat het probleem in het elektrische circuit zit. Dus drukschakelaar, climatronic of temp. sensor.


Oja: systeem is door mij volledig schoongespoeld, ik heb een nieuwe aircopomp, drukregelaar, en filterdroger geplaatst, ventilatoren schakelen netjes in het systeem wordt netjes ijskoud maar hapert na een aantal minuten (of soms uren) en gaat niet meer aan. Dan doet ie het weer even, dan weer niet.


Is er iemand die mij van een elektrisch schema kan voorzien van dit aircosysteem? Of aan kan geven welke waarden ik moet meten?

Problembarry 0

12 jaar

Climatronic (display) of handmatig?
Laat de buitentemperatuursensor eens controleren. De airco werkt niet meer onder iets van 6-7 graden en valt dan dus uit. Als deze sensor zegt dat het 6 graden is terwijl het 20 graden is dan werkt het systeem ook niet meer.
Maar kan net zo goed aan andere dingen liggen.
Wat slaat er dan af? De pomp of de fan of blijft de pomp ingeschakeld maar koelt hij niet meer? Airco is een apart iets en lastig zo 123 te zeggen wat het probleem is. Bv als je te weinig koudemiddel erin hebt zitten dan is de druk alsnog vaak goed alleen koelt hij dan minder goed. Wat ik vaak doe is gewoon opnieuw vullen en kijken wat eruit komt en dan weer vullen en vanaf dan verder zoeken, dan weet je zeker dat er genoeg in zit.

ricky 10
badge

12 jaar

Dat wordt door veel mensen bij uitstek netjes genoemd als het systeem ijskoud wordt, ze ervaren dat het systeem goed werkt.
Zoals Richard zegt, is het 123 niet meteen uit te leggen digitaal waar het probleem ligt, maar ik zie nu al weer een nieuwe posting waarin je alles hebt vernieuwd en dat je het systeem hebt gespoeld.

Is dat voorheen geklaard of achteraf na je eerste vraagstelling ?
Moest je al die werkzaamheden/vernieuwingen hebt uitgevoerd, concludeer ik daaruit dat de vorige compressor is vast gelopen ?

[quote]Of aan kan geven welke waarden ik moet meten?[/quote]
Je hebt niets aan waarden, er zal een drukmeting uitgevoerd moeten worden ? de waarden verschillen telkens als de temperatuur daalt/stijgt, druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.
Indien een airco storing optreedt ! zal eerst gekeken moeten worden naar het mechanisch koelgedeelte o.a. drukmeting ! wat geeft de lage/hogedruk aan bij die omgevingstemperatuur ?
Als dat allemaal in orde is, dan pas kan het elektrisch koelgedeelte gecontroleerd worden.

[quote]ventilatoren schakelen netjes[/quote]
Dan ga ik ervanuit dat je auto twee ventilatoren heeft en beide draaien als de airco aan staat ? dat kan niet...want aan de hand van jou vermelde gegevens heeft jouw auto een trinary drukschakelaar.. dat betekent dat deze drukschakelaar 3 schakel standen heeft, laag, medium en hoog.
Deze schakelaar werkt volgens druk, lager dan 2 bar wordt de compressor uitgeschakeld, de medium druk (16 bar) schakelt de schakelaar de ventilator een stand hoger of wordt de tweede (extra) ventilator ingeschakeld, bij een te hogedruk circa 24 tot 32 bar wordt de compressor uitgeschakeld, deze schakelaar schakelt pas de compressor weer in als de druk daalt naar plus/minus 5 bar.

Kijk maar ééns of er op de dikke airco leiding (uitgang verdamper rijp (ijs) ontstaat..? ook al heb je vertrouwen in de airco monteur, vraag dan maar of hij de nakoeling en oververhitting wil berekenen met de daarbij behorende drukken.

@Richard het zal betrekking hebben op ecc systeem, want handmatige airco kan niet uitgelezen worden en heeft ook geen trinary drukschakelaar om de condensorventilator(s) aan te sturen.

TheoStek 0
badge

12 jaar

Airco compressor schakelt eerst in en airco wordt goed koud. Maar na een paar minuten schakelt de pomp uit wanneer deze de maximale druk heeft bereikt.
Daarna schakelt hij weer aan/uit, aan/uit, aan/uit waarna de airco helemaal uit blijft.

Ik ben ervan overtuigd dat het een elektrisch probleem is.

Ik heb inmiddels de volgende componenten vervangen en behandelt:

-nieuwe airco compressor
-nieuw drukventiel
-nieuw filter droger
-nieuwe elektronische Hella druksensor
-climatronic gereinigd
-systeem volledig gespoeld
-systeem opnieuw af laten persen.
-nieuwe VW koelwatertemperatuursensor

Iemand nog ideeen??

Alvast bedankt.

Problembarry 0

12 jaar

is je condensor goed schoon?

Hierbij de reactie van mijn Airco monteur op de vragen van Theo Stek, ik hoop dat dit iets meer zegt...

1. De vulgraad is te laag?
--> Systeem is afgevuld met 750 gr. R134a.

2. Speling om de magneetkoppeling te groot?
--> Er is een nieuwe, Japanse compressor gemonteerd

3. Verstopping in het systeem?
--> Tijdens de controle is geen verstopping waargenomen.

4. Condensor ventilator draait niet, waardoor de druk te hoog oploopt?
--> Bij een buitentemperatuur van 30°C schakelt de ventilator bij 16 bar.
De persdruk zakt dan naar 14 bar. De zuigdruk zakt van 2 bar naar 1,6 bar.
Beide drukken blijven dan stabiel. De gemeten temperatuur in de luchtrooster is 6°C.

Na een aantal minuten wordt de koppeling van de compressor uitgeschakeld voor een fractie van een seconde en weer ingeschakeld. Dat gebeurt een aantal keren totdat de compressor definitief uitvalt.

Problembarry 0

12 jaar

Laat de temeratuursensor van het koelwater eens controleren.

Pascal kun je jouw theorie eens toelichten? Die connectie tussen het koelwater en de airco zie ik niet.
Stuurt deze ook de koelwatertemperatuurmeter in de cockpit aan?

Problembarry 0

12 jaar

Indien de sensor van het koelwater een te hoge temperatuur doorgeeft word de airco uitgeschakeld door de computer. Computer denkt dat de temperatuur van het koelwater te hoog is en schakelt de airco uit. Dit doet hij omdat de fan dan eerst het koelwater moet terugkoelen. Motorkoeling gaat altijd voor aircokoeling.
Vaak kun je het herkennen als je s'morgens bij koude motor het contact inschakelt en de temperatuurmeter komt meteen een beetje omhoog.

Succes, Pascal

Temperatuurmeter komt niet omhoog bij koude motor.
Waar zit deze temperatuursensor? Anders vervang ik 'm voor de zekerheid maar, inmiddels weet ik ook niet meer waar ik 't zoeken moet namelijk.

Overigens geeft de temperatuurmeter altijd keurig 80 graden aan tijdens het rijden.

Gr. Barry

Problembarry 0

12 jaar

Als je een fax hebt stuur ik je een schema.
Ik kan helaas niet inscannen.
Stuur me maar een pm of een sms met je eventuele faxnummer.

Grtz, Pascal

@ pascal: Schema op internet gevonden en koelwater-temperatuursensor vervangen........Nog geen resultaat.

Is er iemand die de originele drukwaarden weet van de VW Golf?

Ik wil gaan nakijken of het nieuwe drukventiel en de nieuwe drukschakelaar wel voor elkaar bestemd zijn.


Of heeft iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn?

Komt slechte bekabeling wel voor bij dit type auto?

Is er nog een component of sensor wat kapot kan zijn?

Problembarry 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.