auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf V: valt stil bij vertrekken op koppeling

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI 77kw 105pk

bijna 2 jaar terug is mijn 2massavliegwiel, drukgroep en koppeling vervangen in een erkende vw garage.
daarvoor en ook nu nog valt mijn wagen gewoon stil bij vertrekken ENKEL op koppeling.
Ik weet dat ik dit rustig moet doen maar het kan gewoon niet.
Iedereen die ermee gereden heeft valt stil bij het eerste vertrek... :s (zelfs mijn garagist)
ik vertrek dus altijd zoals bij een benzine (gas en koppeling traag lossen).
Voor een diesel vind ik dit niet normaal en ik zou graag een eventuele oorzaak ontdekken.
Ik ben nog maar net automechanica in avondschool aan het volgen en aangezien deze module enkel gaat over het cilindergedeelte van een standaard benzinemotor,
vraag ik het dus hier :) de golf heeft ong 108000 km

Grtz,

Yoni

Geplaatst door

yonigolfv (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het bruusk aangrijpen van de koppeling kan komen doordat het materiaal van de koppelingsplaat vet is geworden. Ook kan het zijn dat de koppelingsplaat niet gemakkelijk over de price as schuift. Het stationaire toerental kan te laag zijn, waardoor de motor geen kans ziet het extra koppel te ontwikkelen wat nodig is om de auto in beweging te zetten. Natuurlijk kan het ook zijn dat je de pedaal toch te snel op laat komen? En als laatste, de fabrikant gaat ervanuit dat toch iedereen gas geeft eer de koppeling losgelaten wordt.

stationair draait hij koud op 900t/min

warm draait hij op 800t/min...

denk dat dit normaal is dus zie ik enkel de optie van een vette koppeling.

misschien oliekeerring versleten?

maar moest het dat zijn zou ik eerder geen stappen ondernemen, omdat dit denk ik geen kwaad kan en het een hoop geld en tijd kost om dit te laten vervangen..

correct me if i'm wrong.. :)

thx & grtz

Yoni

yonigolfv 0

13 jaar

Een klein beetje vettigheid hoeft niet direct tot een slippende koppeling te leiden. Maar als je merkt dat hij die neiging soms heeft zou je in dat geval alleen de koppelingsplaat (voering) kunnen vervangen en natuurlijk de oorzaak van het vet worden wegnemen. meestal komt de olie uit de price as keerring. Je kunt eventueel controleren of het olieniveau in de bak niet te hoog is, en daarnaast moet je controleren of de ontluchting van de bak niet verstopt is.

Idd,

als ik me niet vergis is de price as keerring de ring die achter het vliegwiel in het blok zit? (rond de krukas )

Daar had ik persoonlijk aan gedacht omdat hij redelijk wat olie verbruikt (kan natuurlijk ook aan de kleppen ofzo liggen)

Echt doorslippen doet hij niet maar nu en dan resoneert hij wel tijdens het optrekken ( niet comfortabel optrekken )

Aan de karterontluchting had ik nog niet gedacht maar achteraf gezien ga ik dit zeker nakijken en ik houd u op de hoogte..

Bedankt voor de tip!! :)

grtz,

Yoni

yonigolfv 0

13 jaar

De price as keerring is de voorste keerring van in versnellingsbak (versnellingsbakolie), de keerring welke jij noemt heet krukaskeerring (motorolie). Al die lekt zal de olie langs het motorblok weglopen of indien ze op het vliegwiel komt voor het grootste deel weggeslingerd worden. Natuurlijk kan die olie de andere kant van het vliegwiel bereiken en bij stilstand naar het hart toe lopen. langs de priceas echter komt de versnellingsbakolie in het hart van de koppeling terecht en daarna wordt de koppelingsplaat er vet van. Ik had het niet over de carterontluchting, maar over de ontluchting van de versnellingsbak.

Veel olieverbruik (lekkage) langs de krukaskeerring geeft plassen olie op de parkeerplaats. Gelukkig (voor jou) verdwijnt het meeste olieverbruik door de uitlaat.

Ahzo ok :)

En de ontluchting waar vind ik die, is dit gewoon bovenaan de versnellingsbak?
Hoe ziet deze eruit?

Grtz,

Yoni

yonigolfv 0

13 jaar

ok was al bang dat je deze vraag zou stellen... Soms is er gewoon een sleuf geslepen aan de bovenkant van een pasvlak van een vliegwielcarter, midden of achter deksel. Soms is er een holle plug geplaatst waar een bekervormig dekseltje op zit wat bewegen kan en zodoende lucht door kan laten. Vooral de laatste kan verstopt raken.. Maar als je een beetje lucht via de vulplug in de bak blaast. merk je direct of hij open is. De keerring kan ook door andere oorzaken gaan lekken.

Ok,

dus de versnellingsbak moet er sowieso uit om aan de ontluchting te kunnen?

Ga natuurlijk eerst eens kijken of de ontluchting werkt zoals u al beschreef met wat lucht in te blazen.

Mocht dit het probleem zijn, best altijd de keerring vervangen? Of enkel ontluchting schoonmaken?

Alvast vriendelijk bedankt..

grtz,

Yoni

yonigolfv 0

13 jaar

Niet de bak demonteren om te controleren! . de ontluchting kun je gewoon controleren door in de versnellingbak te blazen (via de vulplug). Als je net als bij een ballon druk kunt opbouwen is de ontluchting verstopt. doorprikken met een draadje is dan voldoende.. Als de ontluchting verstopt was hoeft de keerring daardoor nog niet defect te zijn. de druk in de bak zorgde ervoor dat er olie lang de keerring ging.

een VW monteur kan misschien de plek van de ontluchting vertellen.

In het verleden heb ik wel eens het geluk gehad de koppelingsplaat te ontvetten door remmen reiniger op de stilstaande koppelingsplaat te spuiten en daarna de motor laten draaien.

Je kunt ook alles nog even op zijn beloop laten, waarschijnlijk zal de levensduur van de koppeling niet noemenswaardig beinvloed worden.

[quote=cor van jaarsveld]waarschijnlijk zal de levensduur van de koppeling niet noemenswaardig beinvloed worden.[/quote]
Dat is waar, maar heb een beetje schrik dat ik te weinig olie ga krijgen in de versnellingsbak en dat ik mijn 2massavliegwiel naar de vaantjes ga helpen.

Soms durft hij nogal eens zwaar schokken als ik vertrek :s

Alleszins bedankt :)

grtz,

Yoni

yonigolfv 0

13 jaar

2e massavliegwiel geeft nog steeds veel kopzorgen. Vooral aan de constructeurs ervan. Ik zie meer heil in balansassen.. Oh, oh, Wat zal hier weer een commentaar op komen. Vast staat dat men blijft zoeken naar oplossingen voor problemen verzoorzaakt door onbalans (trillen)

Ik heb meer problemen gezien door teveel smeerolie dan te weinig in een versnellingsbak. Halve centimeter onder de vulplug is echt voldoende.

Idd dikke miserie,

Ik bedoel dan ook doordat er olie op de koppelingsplaat zit, trilt hij soms met vertrek...

niet doordat er te weinig olie in de bak zit he :)

grtz

yonigolfv 0

13 jaar

Begrijpend lezen had ik altijd net een voldoende voor op school. Een tien zat er nooit in.


Is er een gat ergens waardoor je de drukgroep kunt zien? Zo ja dan kun je op drie plekken ook de plaat zien zitten. Als je de koppelingsplaat intrapt kun je dan de voering ook nog zien. de plaat kan nu zelfs verschoven worden op de priceas van de versnellingsbak.

Hallo,

spijtig genoeg heb ik geen brug of put om aan mijn wagen te werken.. :s

maar maandag vraag ik aan mijn leraar van de avondschool of ik dinsdag de brug mag gebruiken :)

Ik hou u op de hoogte.

Ps: bij mij was dat wiskunde :D

grtz,

Yoni

yonigolfv 0

13 jaar

Hallo, hoe grijpt de koppeling aan ? Meteen onderin of pas na een stukje opkomen van het pedaal. In het 1e geval waarschijnlijk een probleem met 1 of beide koppelingscilinders. Ontlucht het systeem eens om te kijken of dat verbetering geeft. Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

[quote=Jan227]Hallo, hoe grijpt de koppeling aan ? Meteen onderin of pas na een stukje opkomen van het pedaal.[/quote]
Na een stukje opkomen van het pedaal..

Grtz

yonigolfv 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.