Hi,
Mijn Golf IV SDI is 10 jaar oud en produceert recentelijk plots veel blauwe rook bij koudstart
Na 5 seconden is de rook weg
Ik heb weinig of geen olie- of water verbruik
De motor heeft 320000 km gedaan
Heb al cleaner in de diesel gedaan (ook dubbele dosis), maar dit helpt niet
Weet iemand wat de oorzaak hiervan is?
MVG
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer de gloeibougies ens.
en misschien een verstuiver die iets lekt.
groetjes jan.
Beste allemaal,
Het betreft hier een Golf IV van het jaar 2000 met 1.9 SDI gewone zuigdiesel met 320000 km op de teller met nog nooit een probleem.
Het probleem beschreven in mijn eerste post blijft nog steeds bestaan.
Ik ben nu naar de keuring geweest en de roetuitstoot is 3.85, dus te hoog
Ik heb het volgdende gedaan en/of gecontroleerd:
1. De gloeibougies zijn goed
2. De EGR is afgesloten
3. Reiniger in de brandstof help niet
4. Er is geen waterverlies
5. De roetmeting is gebeurd met een goed warme motor
Ik merk wel dat hij bij koude start een paar seconden niet zo lekker ronddraait (ook in de zomer als de gloeibougies niet werken, dus daar kan het niet aan liggen, trouwens deze zijn gecontroleerd en goed)
Kan me iemand vertellen of dit type Golf reeds over een roetfilter beschikt?
Zou de slechte werking hiervoor de oorzaak kunnen zijn?
Of zou ik de verstuivers moeten laten reviseren?
Of een andere oorzaak?
Graag Uw raadgevingen
Met vriendelijke groet
13 jaar
Vermoedelijk verharde klepsteelrubbers als de motor uit gezet wordt loopt er olie tussen deze seals door op de klep ,en op het moment dat je hem start wordt dit allemaal in 1 keer verbrand wat even een blauwe wolk geeft.
Voor de roetmeting ga ik voor 99.9 % voor versleten verstuivers ,als deze er al 320.000 in zitten zou dit ook het onregelmatig lopen bij de koude start kunnen zijn.
Auto heeft dacht ik al wel hydraulische klepstoters ik dacht niet dat je bij deze nog kleppen moet stellen.
In geval van wel kleppen stellen is dit ook een mogelijkheid voor de slechte roetmeting.
nee deze heeft hydraulisch bediende kleppen.
je kunt nog kijken of het inspuitbegin goed staat en de distrubutie op tijd ligt.
we hebben dat een keer gehad en ging toen ook niet door de roetmeting en het rare was je merkte niks met rijden of starten.
als dat alle in orde is dan de verstuivers laten controleren.
groetjes jan.
Ferrie, Jan T
Bedankt heren, ik houd jullie op de hoogte
Groeten
13 jaar
Beste,
Het schijnen dus de verstuivers te zijn die zouden vervuild zijn
Ik kan ze ergens laten testen voor 15,- per stuk, maar ik moet ze wel zelf demonteren en brengen
Weet iemand of dit een moeilijke klus is?
Ik ben redelijk handig maar beschik niet over speciaal (power) gereedshap
Kan ik ze gemakkelijk loskrijgen?
Ik heb gemerkt dat ze via een klem met moer zijn vastgezet
Moet ik enkel die klem wegnemen en schuiven ze er dan uit zonder al te veel moeite?
Met vr gr
13 jaar
ja de moer los de klem los dan kan hij eruit maar ze kunnen wel vast zitten maar met een steek sleutel kun je hem wel heen en weer krijgen en dan komt hij er wel uit.
groetjes jan.
Beste allemaal,
De verstuivers zijn alle gecontroleerd door een gespecialiseerd bedrijf en waren alle goed
Ook de gloeibougies gloeien normaal (beginnen aan de punt en worden daarna helemaal rood)
Het probleem blijft, er is niks opgelost: slechte koude start met veel rookontwikkeling gedurende 10 sec, de motor loopt dan ook onregelmatig.
Iemand nog een idee?
Mvrgr
12 jaar
staat de pomp wel op tijd?
12 jaar
bij 320000 km is de gemiddeld verstuiver al 1,5 keer versleten.... zijn er ooit nieuwe in gekomen?
controleer het inspuitbegin met de testkast als hij in de bassisstand telaat staat geeft dat zeker problemenm bij het starten.
groetjes jan.
Beste allemaal
@auda4: de verstuivers zijn nog de originele, maar zoals gezegd, ze blijken nog 100% goed te zijn.
Het gespecialiseerd bedrijf heeft gecontroleerd op openingsdruk (en gelijkheid van de 4 verstuivers), vernevelingsbeeld, vrijloop en nog een aantal andere zaken, alles was 100% OK (zeggen ze, ik heb geen printout of zo gekregen)
@de Dokter en Jan T: dat zal ik inderdaad een van de komende dagen laten doen, ik houd jullie op de hoogte
Bedankt voor de raadgevingen
Met vrgr
12 jaar
Beste allemaal
Na enkele maanden zoeken is eindelijk het probleem gevonden en opgelost: zuigerveer van cilinder 1 gebroken
Dit verklaart alles
De vermoedelijke oorzaak is dat ik een paar jaar lang met een half-verstopt filter (moeilijk te vinden omdat de verstopping in de "sender" van de brandstoftank was) heb gereden waardoor het mengsel te arm was en de temperatuur te hoog opliep
Motor is nu volleidig gereviseerd en (hopelijk) weer goed voor een paar 100000 km
Mijn dank aan allen die hebben meegedacht
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar