close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: sludge bruine drap in koelreservoir t4

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5cyl. 2.5

hallo allemaal, Ik hoop dat iemand een goede tip voor me heeft over het volgende probleem: Gisteravond zette ik de bus op de parkeer plaats en rook koelvloeistof. Motor uitgezet en onder de kap gekeken. Uit het koelreservoir lekte met bruine koelvloeistof. Toen ik de dop van het reservoir openmaakt (misschien niet zo handig met een warme motor, ik weet het) kwam het er met een groot tempo uit, wat dikkere, bruine drap. dus snel de dop er weer opgedraaid, maar het bleef gewoon doorstromen. Terwijl de temperatuur meter geen bijzondere dingen aangaf. Vanmorgen voor het starten eerst gekeken in het reservoir en er zit gewoon een dikke buine smurrie in het reservoir. heeft iemand enig idee wat dit betekent? Ik heb gekeken bij de peilstok naar de olie, en die is mooi van kleur, geen wittigheden of zo. Voor zover ik na kan gaan verdwijnt er geen koelwater, de motor zweet wel wat maar verbruikt niet bijzonder voor olie. Iemand enig idee? Graag reactie, bedankt!

Geplaatst door

lordbugzz (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of het koelsysteem is ernstig vervuild door roestvorming door het gebruik van verkeerde koelvloeistof/antivries, of er komt olie in het koelsysteem en dat kan op verschillende manieren komen.
Koppakking , oliekoeler ?
Koelsysteem eerst maar eens aftappen spoelen met een reinigingsmiddel en afvullen met juiste koelvloeistof , heeft deze al G12 ?
En dan verder kijken wat er gebeurt.
Dat hij stond telekken via de overdruk is natuurlijk geen goed teken, ventilator slaat wel aan.?

kaleido 1 6565
badge vip badge

12 jaar

Bedankt voor de reactie! pff koppakking klinkt gelijk duur, is het ook volgens mij, ik hoop niet dat dat het mankement is.

G12 zegt me niks, wat is het en waar kan ik vinden of mijn motor het al heeft?

Dat ie er al koelvloeistof uitgooide via de overstort, kan dat komen omdat er ergens een opstopping zit en er daardoor een overdruk ontstaat? Hij was niet aan het koken (volgens de temp. meter) en de ventilator slaat ook netjes aan.

Maandag gaat ie naar de garage voor een grote beurt en inspectie van het probleem, ik ben benieuwd.

lordbugzz 0

12 jaar

G12 is een aanduiding voor het soort koelvloeistof wat in het systeem zit.
En laten we inderdaad de conclusie van de garage even rustig afwachten , misschien valt het mee.

kaleido 1 6565
badge vip badge

12 jaar

Ok duidelijk. ik post de diagnose :) groet

lordbugzz 0

12 jaar

inmiddels staat de bus alweer een week in de garage. Met een dikke rookpluim erachter uiteindelijk naar de garage gereden. Bij aankomst was duidelijk dat de koppakking er voor een groot deel uitgeblazen was. Afwachten wat de schade uiteindelijk is...

lordbugzz 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.