Volkswagen Polo: Soms witte rook bij koude motor

Bouwjaar: 1997

Ik heb een volkswagen polo 1.6. En heb regelmatig last van witte rook bij een koude motor. Het starten van de motor is geen probleem. Als de motor éénmaal warm is dan rijd de auto als een zonnetje. Ik heb hier soms last van en dan wil je ook echt niet achter mijn auto staan zoveel rook. Ook mijn koelvloeistof moet ik vaak bijvullen.
Het olie gebruik van de auto is normaal. Ook is geen witte smurrie te zien. Bij de koelvloeistof heb ik wel iets wittig gezien. Ik zal straks kijken of ik bubbels zie in het koelvloeistofresersvior. De garage heeft het koelvloeistofsysteem onder druk gehad, maar geen lekken kunnen ontdekken. Mijn vader heeft het vermoeden dat het aan de kleppen licht. De witte rook is af en toe en is alleen als de motor koud is. Wat denken jullie ervan???

Marcello7077

Geplaatst door Marcello7077 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo marcel..

helaas!! de koppakking is overleden!

paul,

Marcello7077 (0), 18 jaar geleden

Maar als mijn koppakking is overleden dan zou ik toch continu witte rook hebben? Ik heb het alleen SOMS als ik met een koude motor s ochtends de straat uit rij. Daarna komt er geen rook meer uit de uitlaat.

Laatst heb ik ook mijn bougies vervangen toen bleek één van de bougies afwijkend te zijn van de andere 3 bougies.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Het is nu nog een hele kleine lekkage,als de auto dan een nacht heeft gestaan is er wat koelvloeistof in de verbrandingsruimte gekomen.
Als je dan de koude motor start word dat eerst verbrand en daardoor loopt de motor vaak even op 3 cilinders en rookt erg.
Helaas voor jou maar Paul heeft gelijk.
Vandaar ook een bougie die er anders uit zag,die zit in de cilinder waar de lekkage is.

Hans

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

@ marcel..

en zo!! is het.. daarom moet jij ook veelvuldig koelvloeistof bijvullen

paul,

Marcello7077 (0), 18 jaar geleden

oke, bedankt voor de slechte informatie, maar weet nu wat met de motor aan de hand is. Bedankt

Marcello7077 (0), 18 jaar geleden

Ik heb mijn koelvloeistofreservior gecontroleerd maar heb niks wittig gezien en ook geen bubbels. Lijkt het er nog steeds op dat mijn koppakking overleden is????????????

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

er is geen andere optie! marcel..

paul,

1 (0) PRO, 18 jaar geleden

niet moeilijk doen marcel, leg er een nieuwe pakking op, bij een 6n polo is dat een fluitje van een cent. (goede tip, laat de kop licht vlakken en nakijken of de kop niet krom getrokken is, of is de auto nooit boven de 90graden geweest??, als dat nniet zo is is de kop niet krom.)

gr

Marcello7077 (0), 18 jaar geleden

Ik heb de auto bijna een jaar. Heb hem 2de hands gekocht. Bovag is al afgelopen, maar ben regelmatig naar de garage geweest met het probleem. Heb de garage van de week gebeld en medegedeelt dat mijn koppakking overleden is. Ik kan hem voor 240 euro de koppakking laten vervangen. Een 50%/50% regeling. Maar heb geen idee of de motor boven de 90 graden is geweest.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo marcel

had je dit probleem al vanaf het begin!

paul,

Marcello7077 (0), 18 jaar geleden

Ja,

Ik ben regelmatig terug naar de garage geweest, maar hun wisten niet wat het was. Elke keer werd het bijgevuld en moest ik kijken hoe snel het leeg is. Als ik 3 of 4 keer een flinke rookwolk achter mijn auto heb gehad dan is het resersior weer bijna leeg. Ik vul om de 3 of 4 weken mijn reservior. Maar van waar die vraag??

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als jij dit vanaf het begin al hebt en er ook steeds mee bent terug gegaan dan zou dat toch nog onder de garantie vallen.
Het probleem is toch al ontstaan toen je garantie had ik vind dat je toen aan het lijntje bent gehouden door de garage.
Ik zou niet accord gaan met de 50-50 regeling dit hadden ze al eerder op moet te lossen.

Hans

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo marcel

een garage die geen problemen kan oplossen binnen een garantie termijn stinkt als een otter! ik krijg het vermoeden dat deze garage op jou centjes uit is! en jou daarom nu een 50/50 regeling aanbied..

dit is geen correcte afhandeling, net als wat hans al zei jou probleem is nooit eerder opgelost binnen de garantie termijn die jij had op de auto!

ze horen dit voor als nog kosteloos op te lossen

een eerder gemeld probleem binnen een garantie termijn heeft een opschrotende werking op garantie duur!

je hebt dan als nog recht (fatsoen) op het kosteloos herstellen van jou auto...


marcel leg ze dit verhaal eens voor!

paul,

Marcello7077 (0), 18 jaar geleden

Heb de BOVAG gemaild. Hieronder hun reactie.

Geachte heer Baars,

Nu u de klacht in de garantie kenbaar heeft gemaakt, mag u op grond van de BOVAG
garantie voorwaarden verwachten dat de ondernemer de klachten op basis van
garantie gaat verhelpen. Wij gaan er dan wel vanuit dat er thans geen andere
oorzaak van de klachten valt aan te wijzen. U hoeft dus in beginsel niet akkoord
te gaan met een 50/50 regeling.

U dient de verkoper met het voorgaande te confronteren. Indien de ondernemer
weigert de klachten onder garantie te verhelpen, adviseren wij u ons een brief
te sturen waarin de situatie uitgebreid is beschreven. Vervolgens zullen wij in
deze kwestie trachten een oplossing vinden.

BOVAG

Ik ga morgen naar de garage.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo marcel...

dit zijn goede berichten!

hou ons op de hoogte over de afloop...

suc6

paul,

Marcello7077 (0), 18 jaar geleden

Ik ben bij de garage geweest en heb het met hem besproken. Hij was er mee eens dat het probleem verholpen moet worden kosteloos. Morgen gaat hun de kop eraf halen om te kijken wat het probleem kan zijn, daarna zal hij contact met mij opnemen hoe verder ...

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Marcel,

Dan is de eerste stap alvast genomen we horen het wel hoe het verder afloopt.

Hans

RPC (0), 18 jaar geleden

Triest dat je altijd eerst op "hard" moet spelen.
Tip: als de zaak gerepareerd is, zet dan even een merkteken bij het niveau op het expansievat, dan kun je eenvoudig checken of hij nog vloeistof verliest. Als het systeem goed is ontlucht, zakt deze niet meer, anders moet je alert blijven.

Marcello7077 (0), 18 jaar geleden

De garage heeft de koppakking vervangen en was inderdaad een scheur van de koelvloeistof naar de cilinderruimte. De garage heeft de pakking gratis vervangen. Ik heb ze een 12 pack bier gegeven en een zak chips voor de service.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Marcel,
Mooi opgelost,zo hoort het ook jammer dat zoiets niet meteen gebeurd.
En jij hebt je ook van je goede kant laten zien aardig hoor.

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.