Volkswagen Passat: spiegelverwarming

Bouwjaar: 1999

Beste forumleden,

Passat variant 1.9 tdi (AHU) 1999. Sinds dat ik mijn passat (occasion) heb doet de verwarming van beide buitenspiegels het niet. Nu heb ik even tijd en dit eens gecontroleerd. Volgens het boekje moet er een aparte zekering zijn. Welnu, op de aangegeven plek in de zekeringenkast is geen mogelijkheid er een zekering in te duwen, omdat daarin geen electrische aansluiting is gemaakt. Volgens de dealer is die verwarming gezekerd via de zekering van de achterruitverwarming. Dat moet kunnen, hè. Opmerking aldaar was: die verwarmingselementen gaan vaker kapot. Fijn dus.

Vraag aan jullie: welke handigheid is er om die spiegels heel uit het spiegelhuis te halen. Ik zie even niet hoe ik die dingen eruit moet halen zonder direct met de scherven te zitten. Ik wil namelijk die verwarming even doormeten.

Bedankt alvast.

Witte

olleke

Geplaatst door olleke (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

glas er uittrekken: 3 van de 4 x gaat ie aan brokken.

Hij is overigens geschakeld met het knopje van de spiegelverstelling. (knopje in middenstand is verwarming aan)

Misschien wist je het al, maar er zijn veel mensen die het niet weten.

blijegeit (0) PRO, 18 jaar geleden

evt spiegelglas wat verwarmen om breuk tegen te gaan... en anders gewoon duimen :)


mvg

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

volgens mij zitten de meeste spiegels op dezelfde manier nl. met een veer vlak achter het glas aan bovenzijde zover mogelijk naar buiten halen en dan zie je denk ik een draad en die moet je eruit zien te wippen. dan is de spiegel gewoon los.

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

9/10 blijven heel hoor(het is geen T4) ik zet altijd een grote schroevendraaier achter het glas(tussen kap en spiegel)naar buiten draaien, springt ie er zo (heel) uit.

Benny1078 (0) PRO, 18 jaar geleden

Klopt en dan moet je de glazen denk ik als nog vervangen want die hebben niet zo'n lange levensduur vooral als je de spiegelverwarming altijd aan hebt staan.

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

Idd, hoewel er ooit een wijziging is geweest voor die dingen, voor die tijd waren ze bij een beurt 9 van de 10 keer defect.

olleke (0), 18 jaar geleden

Begrijp ik het dan goed, dat die spiegel eerst helemaal naar buiten moet staan en dat je dan met een schroevedraaier dat ding eruit klikt? Is monteren dan in omgekeerde volgorde?
Overigens wat kost zo'n losse spiegel eigenlijk?

Olleke

Ozner (0), 18 jaar geleden

Probeer eerst de spiegelbehuizing te verwijderen. Dat kan door een schroevendraaien in het gaatje onder de spiegel te steken en (ik d8) richting achterkant van de auto te duwen. Hierdoor verschuift een klipje en kan de behuizing eraf gehaald worden. Hierna is het losklikken van het spiegelglas een peuleschilletje.

Renzo

wicher (0), 18 jaar geleden

Spiegelverwarming nooit aan laten staan, geheid dat de verwarming anders doorbrandt.

Wicher

Yarama (0), 18 jaar geleden

Heb zelf een Bora, ik heb uit instructieboekje begrepen dat de aan-en-uit schakeling met de L/R knop niet altijd zo is geschakeld . Dit verschilt per land.

olleke (0), 18 jaar geleden

Oké, dit zal ik eens ondezoeken bij mijn Passat

olleke (0), 18 jaar geleden

Gisteren even de tijd gehad om die spiegels te controleren. Blijkt het een peuleschil te zijn. Aanvankelijk eerst de kap links losgemaakt (redelijk makkelijk) blijkt het niet nodig te zijn. Spiegel helemaal naar binnen draaien; dan een dunne schroevedraaier zo ver mogelijk achter langs de spiegel steken en dan met het heft de rand van de spiegel naar buiten drukken. Spiegel klikt eruit. Achterop de spiegel zit een plastic frameje gelijmd waaraan vier lange nokken zitten die bij (de-)montage vastklikken. De rechterspiegel heb ik verwijderd zonder demontage van de kap. en dat ging prima. Ik zie niet in waarom iemand zo een spiegel naar god kan helpen. Maar goed.

Spiegels doorgemeten: circuits waren intact. De aansluitingen geven 12V bij schakelaar in middenstand. Waarom de spiegelverwarming dan niet werkt? ik vermoed corrosie van de contacten op de spiegel. Deze heb ik met contactspray ingespoten. Verder valt er m.i. dan weinig te controlen dan wachten totdat ze beslagen zijn, toch?

wicher (0), 18 jaar geleden

Olleke
Je kunt ze inschakelenen na bijvoorbeeld 5 minuten voelen of de spiegel warm is geworden.Zo ja dan werkt het weer. Hoef je niet te wachten totdat de spiegels beslaan.

Wicher

SWONNIE (0) PRO, 18 jaar geleden

inschakelen en na 30 seconden even "beademen" dat er damp op slaat, bij juiste werking kun je de verwarmingsbanen net als bij een achterruitverwarming heel duidelijk zien.
Maar je hebt gemeten zeg je, wat en hoe en hoeveel?
vr.gr.

Ozner (0), 18 jaar geleden

Olleke, kan je mij vertellen wat voor weerstand je meet op de circuits van beide spiegels? Renzo

olleke (0), 18 jaar geleden

Ik heb alleen gekeken of de ohm-meter uitsloeg. Voor mij een teken dat het circuit niet was onderbroken. Voor zover ik mij herinner dacht ik dat de waarde rond de paar honderd ohm.

Met de kou van deze dagen is het wat makkelijk te controleren en ik heb de indruk dat met een 10 minuten condens/rijp is verdwenen tgv. van de verwarming. Mijn vermoeden is dat de contacten aardig waren gecorrodeerd waardoor een te hoge overbruggingsweerstand is ontstaan om de verwarming te laten werken. Nu met contactspray lijkt alles opgelost. Maar dat de spiegels wárm worden en dat de condens verdwijnt zoals bij een achterruitverwarming kan ik niet bepaald zeggen. Ik hou het onder controle en wip de spiegels er nog een keer uit om de weerstand echt te controleren.

Olleke

olleke (0), 17 jaar geleden

Oké, dat heb ik nu gedaan (het heeft even mogen duren, he, belofte maakt schuld). De weerstand van de spiegelverwarmingselementen ligt in de orde van 8 Kilo-ohm. Intussen heb ik bij een Engelbert in Den Bosch nieuwe (niet-originele) spiegels gekocht. Die heb ik oom doorgemeten: weerstand rond de 50 ohm. Een verschil dat toch laat zien dat de verwarmingselementen kapot zijn. Ik zal nu moeten kontroleren of ze het echt wel doen, maar daar ga ik van uit. Ik meld dit nog wel binnenkort.

Overige gegevens: Leverancier is Van Wezel Autoparts. nr 5836837 (links), nr 5836838 (rechts). VW passat 97. Ik zie geen verschil met originele spiegels, ook niet qua spiegeling. De prijs echter wel: "slechts" € 20 per spiegel. Volgens mij bij de dealer minstens het dubbele.

groet, Olleke

Santa (0), 17 jaar geleden

Worden de spiegels nu wel weer warm?
Overigens is de aan/uitschakeling van de spiegels bij de eerste Passats nog gewoon via de schakelaar voor de achterruitverwarming.
Deze auto's hebben dan ook een afwijkende schakelaar voor de spiegelstand verstelling.

olleke (0), 17 jaar geleden

Dat moet ik nog gaan ervaren! Mijn beestje heeft een aparte draaiknop/joystick in de linker deur zitten. joystick natuurlijk voor de spiegelverstelling en de draaiknop met drie standen. Naar boven gedraaid: bediening van linker- én rechterspiegel (de linkerspiegel is hierbij leidend; de rechter spiegel gaat zoveel naar links als de linker spiegel zoveel naar rechts gaat). Ze zijn dus gekoppeld.

Naar onderen gedraaid: bediening van alleen de rechter spiegel. De middenstand is de verwarmingsstand voor beide spiegels. Er zit geen automatische uitschakeling op. Laat je de knop in deze stand staan dan blijven de spiegels voortdurend verwarmd. Dit is dan ook de reden dat veel spiegels zo snel de geest geven.

Had zo'n voorziening er nou echt niet vanaf gekund? Ik ken goedkopere merken/typen die dit wel hebben. Maar goed. The proof of the pudding is the eating.

groet, Olleke

Santa (0), 17 jaar geleden

Leuk verhaal olleke, maar je kunt toch gewoon je spiegels inschakelen en aan het glas voelen of ze warm worden?

olleke (0), 17 jaar geleden

En nog gratis ook :)

Ik zal er even naar kijken. kom er op terug.

Santa (0), 17 jaar geleden

En wat die spiegelschakelaar betreft: ik vind er eerlijk gezegd niets vreemds aan.
In de stand LINKS bewegen beide spiegels. Een voordeel voor meerdere bestuurders in 1 auto omdat de spiegels met 1 knopje automatisch in de goeie stand komen te staan.
Met deze knop stel je dus eerst de linker spiegel in.
In de stand RECHTS stel je vervolgens de rechter spiegel af.
Zet de knop daarna terug in de stand LINKS omdat bij wisselende bestuurders deze stand het meest gebruikt wordt.
Spiegels even verwarmen? Knopje even in de middenstand en bij helder spiegels weer terug zetten in de stand LINKS. Gewoon een aan/uit schakelaar, dus. Zelfs nog beter dan geschakeld via de achterruitverwarming omdat je heel vaak de spiegels even wilt "drogen" en hierbij niet perse de achterruitverwaming wilt gebruiken. Deze vreet nogal wat stroom.
Ik heb nog een A3 waarbij de spiegels beneden een vastgestelde temperatuur ALTIJD inschakelen.
Lekker handig voor mensen die niet weten hoe ermee om te gaan. Voor mij overbodig omdat ik ze zelf liever uitschakel en zo de verwarmde glazen langer meegaan.
't Is maar net wat je gewend bent, denk ik.

olleke (0), 17 jaar geleden

Dank, Santa, maar misschien was ik niet duidelijk. Het systeem van spiegelverstelling vind ik erg handig. Alleen is een soort timer op de spiegelverwarming - en ja, apart daarvan, ook op de achterruitverwarming - een gemiste kans. Je vergeet het snel en het is een van de stroomslurpers. Inderdaad: "het is maar wat je gewend bent", maar ook een timer is handig.

Santa (0), 17 jaar geleden

Persoonlijk zou ik liever een contactgestuurde schakelaar zien op de schakelaars van de voorste EN achterste mistlampen.
1 laag hangend wolkje en half Nederland rijdt weer 3 weken met die k**lampen rond.....
Behalve vrouwen in Franse auto's: die pakken altijd de HELE STENGEL met de volle hand beet en draaien ALLES aan en uit, mist of geen mist............

Santa (0), 17 jaar geleden

Maar olleke, je kunt er altijd zelf nog iets tussen solderen wat als timer werkt....?

olleke (0), 17 jaar geleden

Natuurlijk, joh, maar ik bedoel van fabriek uit is toch veel handiger. (kan ook makkelijker kapot, ha, ha).

Nee, je hebt gelijk. Gewoon zelf doen en dan weet je dat het degelijker is dan af-fabriek (en goedkoper)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.