close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: spoorstangkogel (buitenzijde) rechts defect

Bouwjaar: 1999

In april heb ik bij een gerenommeerde automaterialengroothandel een nieuwe spoorstanguiteinde gekocht (merk Lemförder)voor mijn passat 1.9 tdi 90pk (AHU). Deze heb ik toen bij een onafhankelijke garage laten monteren omdat ik de oude domweg niet loskreeg (en daarna natuurlijk laten uitlijnen). Ik heb toegezien op de (de-)montage en volgens mij is alles volgens de regels gegaan. Dus de nieuwe hebben ze wel degelijk gemonteerd.

Nu na 8 maanden (22.000 km) heeft die kogel zichtbare/voelbare speling. Zeker zoveel als de oude kogel die er veel langer in heeft gezeten. Wellicht wordt dit nu onder garantie afgehandeld.

Mijn vraag is: bij montage hoeft die kogel toch niet verder te worden afgesteld? Mij werd dit onlangs overigens voorgehouden. Volgens mij is het toch gewoon een kwestie van de borgbout verwijderen, klembout verwijderen, kogel uit de fusee persen. Spoorstangeind uit de spoorstang draaien. Montage is in omgekeerde volgorde. Aan die kogel valt niets af te stellen, toch? Tenzij er een reden is voor die binnen-zeskant in de tap die wordt vastgeklemd in de fusee.

Ik hoor graag jullie opmerkingen.

Geplaatst door

olleke (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zover ik weet is het gewoon lekker doorsleutel werk. en niets geen afstellen.

als hij nu defect is zou je kunnen kijken of het geen andere oorzak heeft dan fabricagefout. om herhaling te voorkomen.

mvg

blijegeit 0
badge

18 jaar

Het enigste wat je af kunt stellen aan die dingen is hoe ver deze in het fusee zit, en de sporing. Maar zoals je al zei is dat allemaal netjes gedaan en staat dit dus los van jouw verhaal.
Let wel dat het stuurhuis van deze passat altijd iets speling heeft, je voelt dus altijd ietsje.
Mischien oude kogel niet defect?

volgwagen 0
badge

18 jaar

Inderdaad, Volgwagen, netjes betekent dat de tap van de kogel tot aan het eind in de klembus van het fusee is gestoken. Daarna is de klembout vastgezet en vervolgens een nieuwe borgbout.

Dat van die speling op het stuurhuis klopt, maar die bedoel ik niet. Als je de voorzijde met het wiel van de vloer opkrikt en je trekt het wiel heen en weer zie je duidelijk de stuurkogel (op de verkeerde manier) bewegen, en da's niet goed.

Overigens waar dient dat inwendige zeskant dan aan het begin van het schroefgat dat is bedoeld voor de (verticale) borgbout? Is die soms bedoeld om daar een inbussleutel in te steken waarmee je de tap heen en weer kunt draaien als die vast blijft zitten in de klembus? Ben benieuwd.

Olleke

olleke 0

18 jaar

Ik weet niet waarvoor die inbus dient, misschien idd als de kogel vast zit, en je kunt de sleuf nog iets bij draaien waar de bout door moet.
Trouwens: de kogel hoeft er niet tot het eind in, deze is verstelbaar voor bijv. uitlijnen, en verschilt per auto.

volgwagen 0
badge

18 jaar

Wat ik wel weet dat de juiste afstelling van de stuurkogelhoogte van belang is voor de uitlijning en wegligging. Je kunt dus niet zo maar de stuurkogel vervangen. Of een onjuiste afstelling invloed op de slijtage heeft weet ik niet. Wel weet ik dat er heel weinig bedrijven zijn die bij het uitlijnen in staat zijn de juiste stuurkogelhoogte in te stellen.

Wicher

wicher 0

18 jaar

Ik heb de cylindrische pen op de kogel nog eens goed bekeken. Ergens in het midden is een halfronde inkeping aangebracht. Die is bedoeld om de klembout van fusee-klembus door te laten. Die bout kan in de klembus geen kant op. Ook de inkeping heeft ongeveer de diameter van de klembout. M.a.w.: als de kogel in de fusee is gestoken en met een inbussleutel de cyl. pen is gepositioneerd om de klembout door te laten, dan al kan de kogel geen kant meer op. Dus kan daardoor niet meer omhoog of omlaag. Verder zit net boven de rubber kogelhoes een grote metalen ring vast op die cyl. pen. Ik beschouw dat dan als een soort aanslagvlak. Volgens mij klopt dit ook want ik kan mij herinneren dat die pen tot aan de aanslag in de klembus moet worden gestoken om de klembout er op een fatsoenlijke manier er doorheen te wurmen.

Verder ben ik bij vanmiddag bij een Vakgarage geweest (onafhankelijk), die zich toeleggen op VW en Opel. Daar was hun niets bekend van een afstelbare stuurkogel. Volgens hen kan die kogel maar op één manier in het fusee worden gemonteerd.

Wie deelt mijn hun mening? En natuurlijk, wie niet?
Ik hoor graag

olleke 0

18 jaar

Olleke
Vreemd bij mijn passat zijn de stuurkogels wel degelijk in hoogte verstelbaar.

Wicher

wicher 0

18 jaar

Hé Wicher,

Welke Passat rijd jij?
Hoe anders ziet die stuurkogel in jouw auto er dan uit, vergeleken met mijn beschrijving hierboven? En hoe zou je dan moeten afstellen? Ik kan me daar namelijk even geen beeld van vormen.

Olleke

olleke 0

18 jaar

http://img360.imageshack.us/img360/7862/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

olleke, voor een vergroting klik op het plaatje..

tussen afbeelding A, en b, met B stel je de stuurkogel in hoogte met A, borg je de afstelling...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Paul, en dat afstellen moet tijdens het uitlijnen worden geregeld? Begrijp ik dat goed?
Maatr kijk, als dat zo is, volgens mij is er nauwelijks afstelruimte.
Olleke

olleke 0

18 jaar

Olleke
Afstelruimte is er genoeg. Bout B isw 12 of 13 mm dacht ik. Maar ik moet je teleurstellen over het uitlijnen. Zoals reeds eerder aangegeven: er zijn nauwelijks bedrijven die er van af weten c.q. de juiste apparatuur er voor hebben.
een goede afstelling zoergt er voor (zo heb ik begrepen) dat bij het in- en uitveren de sporing (toespoor) constant blijft.
Ik heb op mijn passat dus de constructie zoals weergegeven in het plaatje van Paul.

Wicher

wicher 0

18 jaar

Paul, Wicher,

Gisteren bij een Vakgarage de kogel laten vervangen (ik kan het zelf wel maar ik heb een rekening nodig vanwege het garantieverhaal). Daar was men op de hoogte van de afstelmogelijkheid van die kogel. Samen nog eens bekeken op basis van bovenstaande tekening en de kogel zelf en idd is er wel enige speelruimte. Rubber hoes was overigens aan één zijde gewoon kapot (dat na 20.000 km!!).

Gisterenmiddag In Schijndel bij Pim van Heertum (aan te bevelen trouwens) lasergestuurd laten uitlijnen. Ook daar wisten ze van de kogelafstelling. Met die afstelmogelijkeid deden ze even niets, want, zoals Wicher zojuist al aangaf, de sporing moet bij in- en uitveren van de voortrein rondom de 0 graden toespoor blijven. Dit is gecontroleerd door de auto in de vering te trekken en weer los te laten. Standaard is de afstelling op 0g6'toespoor. Bij inveren mag die dan komen op 0g6' uitspoor. In het geval dit niet bereikt wordt dan pas ga je je bezig houden met verstelling van de kogelhoogte. Kennelijk heeft het een paar mm laten liften of zakken van de kogel veel invloed op de sporing.In mijn situatie hoefde dat niet en kwam alles na verstelling van de stuurstang prima te staan.

Paul en Wichter bedankt voor jullie inbreng!

Olleke

olleke 0

18 jaar

goedkoop is duurkoop

Olleke geen dank. We zijn tenslotte op de wereld om elkaar te helpen.
Hoe rijdt de auto nu, goede wegligging? Ik dacht overigens dat bij in en uitveren de sporing gelijk moet blijven. Vraag me wel af hoe ze bij van Heertum de kogelhoogte willen afstellen als dat nodig is. Doen ze dat op goed geluk met in- en uitveren? Voor zover mij bekend moet er een speciaal programma voor in de uitlijn apparatuur zitten en moet de auto op een exacte hoogte worden opgekrikt.

Wicher

wicher 0

18 jaar

Nee volgens Van Heertum hoeft dat dan blijkbaar niet gelijk te zijn . Over het desgewenst afstellen van de kogel hebben we het niet gehad. Maar mij lijkt het dat dit dan proefondervindelijk moet gebeuren. Kogel iets naar boven of naar beneden, vastzetten en opnieuw sporing instellen. Net zo lang er een waarde is gevonden, zoals dat bij het geval is. Volgens hen komt dit zelden voor. Kogel tot aan de aanslag in de fusee drukken levert normaliter geen problemen op. Ik zou trouwens ook niet weten hoe ze dat dan doen bij de erkende VW-dealer. Hebben die afstelgegevens en zo ja hoe en waar meet je die waarden dan.

Verder Rijdt de auto weer perfect. Nu blijkt weer dat je met een zoekerig stuurgedrag vergroeid. Dit gedrag is weer helemaal verdwenen.

Inderdaad Wicher, we zijn er om elkaar te helpen!

Fijne feestdagen allemaal en - voor zover we elkaar niet eerder hier treffen - Een goede jaarwisseling.

Olleke

olleke 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.