Volkswagen Passat: achteras constructie

Bouwjaar: 1999

Bekend is dat de wegligging van een passat te wensen over laat, hoewel er verbetering is te bereiken met bijv. goede verlagingsveren. Bij mij is het idee ontstaan dat de achterasconstructie wel eens een rol zou kunnen spelen. Heeft iemand er ervaring mee of vervanging van de rubbers in de steunplaat waarmee de achteras is opgehangen door polyurethaan "rubbers" (zijn stijf) verbetering geeft? Ik weet trouwens niet eens of deze voor een passat verkrijgbaar zijn.

Wicher

wicher

Geplaatst door wicher (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

ik dacht dat je probleem opgelost was wicher, na de verlaging was hij toch 'genezen'?

wicher (0), 18 jaar geleden

Ja Arie hij is grotendeels genezen maar is nog een beetje verkouden. Bovendien ben ik, hinderlijk genoeg, een perfectionist in zeker opzicht.En ik was gewoon benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben.
WCP 178: de as draait alleen maar in de bussen dus waarom zou dat invloed op de vering hebben? Mijn gedachte is dat juist hierdoor de meesturende achteras beter in toom wordt gehouden maar ik kan het volledig mis hebben natuurlijk.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

wcp.. persoonlijk ken ik wicher en draagt geen petje..

de bedoeling van dit alles is,wicher wil enkel en alleen een verbetering kwa weggedrag! meer vraagt hij niet van de auto! wil dus niet haaks door een bocht..

paul,

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

het gekke van alles is.. ik rij nu zelf ook even met een passat (sport-line) moet eerlijk zeggen deze stuurt messcherp terwijl ik weet dat er meer mensen klagen over het weggedrag van de passat.. en het kan nog gekker.. terwijl je audi rijders van het type A4 nergens over hoort klagen, en dat met het zelfde onderstel deze is identiek..

paul,

Santa (0), 18 jaar geleden

Zooo belangrijk is dus marketing......

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Paul, de A4 voor 2000 is ietsje anders dan de passat, dat merk je al als je je tafeltje van de kampeeruitrusting in de kofferbak wilt persen. Die gaat in de audi niet naar binnen terwijl de passat het zo "opeet"

Verschil?? Bij de passat is de veer en ophangings constructie anders gekozen waardoor meer kofferruimte. Ik heb een A4 avant van 1996 gereden, stuurde messcherp maar had de veerpoten achter de wielen staan. (ten koste van een forse hoeveelheid kofferruimte!!) Nu heb ik een passat variant uit 2000 (voor de restyle) met het sportonderstel fabriek af, tevens heeft ie hulpveren van merk??? Bij dit type zit alleen de schokbreker achter het wiel, de veer is naar onder verplaatst. Heeft absoluut gevolgen voor de veerkarakterestiek.
De passat voelt vergeleken met de audi wat vager achterin, maar niet storend.

Ik vraag me af of er dus niet iets mis is met de auto van Wieger. Misschien dat ie schade heeft gehad en dat een van de astappen krom is of iets deregelijks.

wicher (0), 18 jaar geleden

WCP: bedankt voor je suggesties zie wel of ik er iets mee doe.
Harry: als er een astap krom zou zijn dan zou dat er bij het uitlijnen toch moeten uitkomen? Of zou je scheve bandenslijtage moeten hebben wellicht.
Overigens de wegligging is na montage van een Eibach verlagingsset door Paul Kelder behoorlijk verbeterd maar ik zou hem graag nog wat steviger op de weg willen hebben. Merkwaardig is trouwens dat de wegligging varieert tussen zeer goed tot matig.
Met andere bussen heeft niemand ervaring? Ik weet dat ze voor de Golf wel bestaan.

Wicher

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Dat is maar net hoe er uigelijnd wordt; vaak wordt de achteras als reverentie gebruikt om de vooras uit te lijnen. Achter kan je n.l. niet alles afstellen bij dit type. Een kromme astap hoeft niet direct op te vallen als de afwijking klein is. Het geeft (meestal) wel een raar slijtagebeeld op de band, en kan de wegligging behoorlijk beinvloedden.

wicher (0), 18 jaar geleden

Harry
Ik heb geen abnormale bandenslijtage. Als een astap krom zou zijn is dat dan op de een of andere manier en hoe op te meten?
Of is het zelf op een of andere manier te constateren door meten of iets dergelijks?

Wicher

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

uitlijnen met 4wiel uitlijnsysteem, bij de dealer of misschien bij paul. Eigenlijk ga ik er van uit dat Paul dit al gedaan heeft bij het monteren van de eibach.
Sporing van de achteras is aan te passen (geringe stelmogelijkheid) de wielvlucht is niet te corrigeren.

De dealer heeft ook nog wat speciale uitlijnmallen voor deze klus.

Uiteraard moet er wel iets raars met de auto gebeurd zijn als er onderdelen van de wielophanging krom zijn.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

quote: wcp.. persoonlijk ken ik wicher en draagt geen petje..

de bedoeling van dit alles is,wicher wil enkel en alleen een verbetering kwa weggedrag! meer vraagt hij niet van de auto! wil dus niet haaks door een bocht..



Die van mij is wel haaks door een bocht te rammen, gaat eerder over de voorwielen dan de achteras glijden. Ik blijf er wel bij dat de A4 die ik gehad heb minder gevoel gaf maar meer wegligging bood.

enne, m'n petje is met de laatste GOLF I GTI meeverkocht, staat nu een kinderstoeltje op de achterbank :-)

Maar die 150 pk er zo af en toe uittrappen blijft leuk.....

wicher (0), 18 jaar geleden

Harry
Als je bedoelt met het 4 wiel uitlijn systeem dat op alle 4 de wielen uitleesapparatuur (zeg ik dat goed?) wordt geplatst en dat ook de sporing etc. van de achteras wordt gemeten: dat is gebeurd. Alles binnen de fabrieksspecificaties (sporing voor na afstelling)Kromme astap dus uitgesloten? Wel heb ik gezien dat tussen de linkersteunplaat achter en de as het buitenste rubber rondom is gescheurd. Maar als ik het zo bekijk is dat alleen een beschermrubber voor de metalen bus er onder. Wel verbeeld ik me dat er links op het rubber iets mer speling is dan rechts (na opkrikken).

Wicher

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

wicher...

dit is het adres, http://www.hotrod.nl/ deze firma heeft de door jou gevraagde rubbers in zijn program voor verschillende type's vw,

paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.