Volkswagen Golf III: Spontaan uitvallen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AFT

Spontaan afslaan van de motor:

• Je voelt het niet aankomen, in een keer is hij helemaal weg. Toerental valt naar 0 terug en olielampje licht voor 2-3 sec. op net als bij starten, voor de rest licht er niks op,
• Niet afhankelijk van snelheid, versnelling, toerental, rijgedrag, remmen, optrekken, koud, warm, buitentemperatuur, enz.
• Slaat bij uitrollen niet aan door de koppeling terug te laten komen en/of sleutel opnieuw omdraaien, ook niet bij gaspedaal helemaal ingehouden.
• Na gestopt te zijn en ongeveer 5 minuten te wachten start hij weer.
• Direct starten na uitslaan heeft geen zin, startmotor draait gewoon alleen hij slaat niet aan. Na 20 keer starten doet hij nog niks. Wel als de 5 minuten om zijn.
• In contact of uit contact maakt geen verschil.
• Na tankbeurten (na een korte rit) slaat hij ook niet meer aan wat resulteert in weer 5 minuten wachten. Ook na het openen van de tank, inhouden klepje voor 20sec (9 van de 10 keer).
• Bij het probleem wordt relais 18 warm (x-relais).
• Bij het einde van het niet starten, tik in relais wat ook een tik geeft in de toerenteller (te zien op teller), slaan relais over waaronder die ook van de ecu/Digifant/ Simos Inspuiting (30), daarna hoor je brandstofpomp en kleppenhuis, starten is weer mogelijk.


Gedaan tot nu toe:

• Bobine verwisseld
• Temperatuursensor vervangen
• Computer uitgelezen bij dealer, geen resultaat
• Bougies, bougiekabels en verdelerkap vervangen.
• Startblokkering en benzinepomp rechtstreeks verbonden , was eerst via alarmsysteem.
• Kleppenhuis schoongemaakt
• Stekker, hallgever, toerentalsensor (krukas), en benzinepomp krijgen geen stroom bij contact na uitvallen. Na die 5 minuten wel weer (12v), na het horen van benzinepomp en kleppenhuis. Daarna start hij weer gewoon.

dave1906

Geplaatst door dave1906 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

En het bekende contactblokje van het contactslot is dat al vervangen?

Hans

dave1906 (0), 15 jaar geleden

Nee, maar het vermoeden ligt ook niet daar omdat bewegingen in het slot geen gevolgen hebben (sus het ermee spelen). Als ik de sleutel na het afslaan gewoon op contact laat staan dan kan ik hem ook gewoon na die 5 minuten weer starten als de pomp gedraaid heeft.

JANTJEBRUIN (0), 15 jaar geleden

relais in de zekering kast

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Omdat je al vanalles hebt gedaan zou ik toch het contactblokje vervangen,deze kan je namelijk goed voor de gek houden.En hij kost niet veel.

Henkk (0), 15 jaar geleden

indd die zou ik ook vervangen, geen leuk werk maar een goede kans dat dit wel de boosdoender is... ik ben ook de gelukige geweest! frutten met sleutel merkte ik ook niets.. was wel defect!

DJ1600 (0), 15 jaar geleden

Ik gok relais 30 (voeding ECU), of 167 (brandstofpomp), zijn deze nog zwart van kleur vervang ze dan door een grijze, deze hebben dat probleem niet, kost zo'n 15 euro per relais ofzo

JANTJEBRUIN (0), 15 jaar geleden

als dit relais uit tunesie komt dan moet je hem in ieder geval vervangen

ferry vw monteur (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoi Dave,
Ik heb hier een stukje geschreven over het zelfe probleem misschien heb je er iets aan.
laat even weten als je er uit ben.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

dave1906 (0), 15 jaar geleden

Via, via op een adres gekomen van een Volkswagen-Audi specialist, dit probleem voorgelegd zoals hierboven omschreven en hij antwoorde gelijk dat het grote kans is dat het relais 30 is. Veelvoorkomend rond dat bouwjaar en type motor.
Na dit relais vervangen te hebben, heb ik geen problemen meer gehad. Een slecht relais dus wat voorheen zwart was en nu wit. Slecht dat de dealer daar niet van op de hoogte was en na enkele uren lopen zoeken nog niks gevonden had.
Mijn vader heeft naderhand nog het relais doorgemeten en aangesloten zoals dat ook in de auto is. Bij het warm worden (van het relais) kon er geen stroom meer door het relais waardoor de moter dus uitvalt. Na 3-4 minuten afkoelen liet het relais wel weer stroom door en kon dus weer gestart worden. Een kortsluiting in het spoeltje waardoor de computer geen stroom meer kreeg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.