Volkswagen Golf: springt uit eerste versnelling.

Bouwjaar: 2001

Wij hebben een golf 4, die springt uit zijn eerste versnelling. Wat we ook afstellen hij springt er uit ? Bak maakt tijdens het rijden geen lawaai. Als hij uit de versnelling springt blijft een ratelend geluid hoorbaar, dus koppeling intrappen. Het lijkt erop als of de schakel-mof op zijn plaats blijft en het tandwiel er uitspringt ( wat eigenlijk niet kan ) en dan tegen de schakel-mof blijft ratelen. Alle andere versnellingen werken goed, alleen de bediening werkt ook niet erg fijn.
Wanneer de pook wordt vastgehouden, blijft hij wel in zijn 1, en er is ook geen gevoel in de pook van een tandwiel dat eruit wil springen. Heel vreemd allemaal. Gewoon licht vasthouden in zijn 1.
Heeft iemand een idee ? voordat wij de bak gaan demonteren ?

dafcoupe

Geplaatst door dafcoupe (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 18 jaar geleden

warschynyk de vergrendelingspal kapot

tadema (0) PRO, 18 jaar geleden

het komt wel vaker voor bij die versnellingsbakken, ik denk dat je gewoon de versnellingsbak moet vervangen!
blokker pen is volgens mij stuk

dafcoupe (0) PRO, 18 jaar geleden

Vandaag de bak uitgebouwd. Als je met de schakeltoren op de bak de versnellingen probeert te bedienen is er iets vreemds aan de hand ? voor de omhoog om laag bediening moet deze tussen twee vergrendelingen staan.
Verder is het typenummer weggewerkt en vervangen door type EGR.
Bak is al eens gereviseerd ? Aluminium kleur gespoten ?
Bak uit elkaar genomen maar geen enkele schade ontdekt ? Ik vermoed dat de schakeltoren niet bij die bak hoort ?

dafcoupe (0) PRO, 18 jaar geleden

De fout zat, kon ook niet meer anders, in de schakeltoren.
De schakeltoren hoorde wel bij die bak, maar.
Op de as in de schakeltoren zit een ring geperst of gekrompen met uitsparingen waar de vergrendel kogels in vallen.
nu deze ring was verdraaid op de as. Bij nader onderzoek zat er een haar schuurtje in de ring waardoor deze kon verdraaien. een ander as in de schakeltoren en de bak werkt weer zo als het hoort.

Marcus Aurelius (0), 18 jaar geleden

Ik heb hier een caddy met een zelfde probleem alleen deze springt uit de achteruit kan/wil Dafcoupe een beknopte uitleg geven over hoe de schakeltoren te repareren of vernieuwen? moet de bak ervoor gedemonteerd worden of niet

Marcus

dafcoupe (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Marcus,
Als het probleem in de schakeltoren zit, hoeft de bak niet gedemonteerd te worden. De schakeltoren kan zo in de auto gedemonteerd worden. Bij de bak die wij hadden was de ring waar de borgpal invalt verdraaid ten opzichte van de as. Bij nadere inspectie zat er een haarschuur in die ring.
Of het een en ander mbt de borgring goed zit , ga als volgd te werk. Steek de schakeltoren met as weer los in de bak, schakel met de hand een willekeurige versnelling in, dan moeten de twee bevestigings bouten van het schakeltorenhuis er zo in kunnen. Is de borgring verdraaaid tov van de as dan passen de twee bevestigings bouten niet.
Wat een volgende optie is mbt het uit de versnelling schieten, is om de dop met borgpal met ingebouwde veer iets 0,5 mm af te draaien zodat deze dieper komt te liggen en iets strakker vergrendelt.
Dit werkte uitstekend bij een Corado die soms, heel af en toe, uit de 5 sprong.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.