auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen GOLF CL 74 KW: Start niet

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: AFT, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Goedemiddag ,
Ik ben nieuw op het forum ! Ik heb een golf 3 milestone sport , 230.000 km gereden .
Ik heb met mijn golf 3 een probleem , op de snelweg als ik gaf bij geef hapert de auto ! Daarna stop ik onderaan een afrit valt uit ! En wil niet meer starten , gaat wel rond slaat niet aan .
Auto naar een parkeerplaats gedrukt en lopend naar mijn werk gegaan .
Hij vonkt wel , benzine pomp is ook goed . Nieuwe bdp , nieuwe Hall gever , nieuwe bobine en nieuwe verdelerkap ! Vorig jaar (7000km terug) nieuwe bogiekabels en bougies . Heb hem laten uitlezen , daar zegt de computer (ecu) dat hij 4000 toeren draait , terwijl hij niet aan is !
Ze zeggen dat de ecu kapot is .
Kun je deze ecu met een ander aft of aks ( zelfde regelapparaat) uitwisselen of moet je ook de sleutel etc inleren bij een 2e handse ?
Nieuwe ecu kost 1446 euro bij de dealer 😳

Alvast bedankt 😊👍

Geplaatst door

Maikel Blok (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij hoef je voor een golf 3 niet de sleutel inleren ben niet 100% zeker. Even kijken of er ook een leesring om je contactslot zit. 2 schroefjes uit de kapjes draaien en je kan de kapjes zo wegpakken. Volgens mij als je een ECU neemt met hetzelfde onderdeelnummer moet dat goed gaan.

Is niet gewoon je gasklephuis vies? Zakt het stationair toerental ook in bij naderen tot stilstand/stoppen?

HansM6 0

8 jaar

Heb de kapjes eraf gehaald , volgens mij is dit de leesring , gasklephuis is ook wel wat smerig ! Als je de auto aansleept gaat hij wel aan ( loopt niet goed , vol gas begint hij weer te stotteren ) daarna lukt starten ook niet meer , relais 30'ool nog geprobeerd net precies , ook geen succes!

Maikel Blok 0

8 jaar

Hij heeft idd een leesring, dan heb je grote kans dat je de boel opnieuw moet inleren. Je kunt natuurlijk ook een donor auto zoeken bij een sloper waar je een ecu uithaalt en dan ook het contactslot dat daarbij hoort meeneemt en de sleutels die daarbij horen. Heb je wel een extra sleutel bij je auto maar scheelt je dure dealer werkzaamheden.

Ik zou echter eerst even een vier gastest laten doen bij een garage, kost niks en kan heel wat duidelijk maken. Als je lambda waarden op de uitdraai <1 of >1 zijn dan is je mengsel te arm of rijk, eventueel te hoge zuurstof waarden kunnen duiden op een vacuum lek. Dit kost bij de garage hier 10 euro dus dat zijn de kosten niet, voordat je dure ECU's en bijbehorende dingen gaat aanschaffen. Is je lambda waarde niet correct dan uitlaat controleren of die wel goed gasdicht is, MAF sensor controleren of de draden niet vies zijn (niet met de vingers aan zitten en vooral geen remmenreiniger er op spuiten). Als ze vies zijn kun je reinigen met MAF sensor cleaner van het merk CRC. Vacuum lekken kun je zoeken met remmen reiniger. Laat de motor stationair draaien en spuit een wolk langs het lucht inlaat circuit en rondom het gasklephuis. Als het stationair toerental veranderd dan heb je een lek. Lamdasonde controleren kan door uit te laten lezen ingezoomd op de lambda, het lees apparaat logt dan alle lambda waarden volgens een bepaalde interval en dan kijken of je waarde fluctuatie hebt of totaal verkeerde waarden. Als het een analoge sonde is kun je meten op de polen of je een spanning meet van (als ik mij dat goed herinner) 0,5V en als het een breedband sonde is kun je niet zelf contoleren zonder ODB lezer dan moet het zoals ik de eerste methode omschreef en dan wat butaangas met een klein brandertje in je luchtcircuit laten lopen, voor het gasklephuis dus. Je lamba waarden moeten dan reageren doordat je mengsel rijker wordt. Als dit ook daadwerkelijk aangegeven wordt dan is je lambda sonde goed.

HansM6 0

8 jaar

en als je gasklephuis vies is dan moet dat natuurlijk ook schoon. Gaat niet om het vuil in je gasklephuis. Daarin kijken is indicatief. Er zit een kapje onder je gasklephuis en als daaronder vuil zit dan zorgt dat vuil voor problemen en dat zal dan schoon moeten. Kun je beter even laten doen, niet zelf aan beginnen.

HansM6 0

8 jaar

Ja maar hij wil dus niet stationair lopen helaas . Ik kan het nog een keer met aanslepen proberen !
Dat ga ik vanmiddag , vanavond proberen !
Computer met leesring en sleutels kost 100 euro , zelfde type auto !

Maikel Blok 0

8 jaar

Quote:¨Computer met leesring en sleutels kost 100 euro , zelfde type auto !¨

Je moet ook het contactslot meenemen anders past je nieuwe sleutel niet!

Ik zou voor de zekerheid niet het type auto vergelijken maar motorcode, dan weet je zeker dat het goed gaat. Onderdeel nummer van de tenminste de ECU vergelijken zodat het zeker weten dezelfde is.

Je hebt namelijk verschillende soorten ECU's, voor Golf 1.6 1997 74Kw zijn er 4 mogelijkheden in omloop: Simos, Motronic, MonoMotronic en Marelli. Stel je moet een Marelli hebben en je komt met een Mono-Motronic thuis dan gaat het niet goed komen. Onderdeelnummer garandeert dat het goed gaat!

Motorcode staat op de sticker in je reservewielgat. Onderdeelnummer staat op de ECU xxx xxx xxx (xx) Die tussen haakjes kunnen er ook niet zijn, beide komt voor.

Mogelijke motorcodes Golf 3 1.6 AEK, AFT, AKS, ABU, AEA, AEE

HansM6 0

8 jaar

Beide een aft motor 74 kw en Incl sleutel en leesring ! Zou goed moeten gaan dan lijkt mij

Maikel Blok 0

8 jaar

AFT is een Simos injectie systeem dus je moet ook een Simos afhandelende ECU hebben. Auto´s met een AKS motor zijn ook Simos injectie/ECU dus in die auto's kun je ook jouw onderdeelnummer vinden. Motoren met dezelfde motorcode zijn niet perse allemaal exact hetzelfde. Er kunnen onderling bijvoorbeeld totaal verschillende koppen op zitten. Voor bijvoorbeeld een KR motor waren er 9 verschillende koppen in omloop. Zou kunnen, omdat wat hetzelfde lijkt niet altijd exact hetzelfde is, er ook weer een ander ECU onderdeelnummer mee correspondeerd. Zelf weten natuurlijk, ik zelf zou perse hetzelfde onderdeelnummer willen hebben, dat is de enige garantie dat je geen gezeik achteraf hebt.

HansM6 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.