Volkswagen Polo: start slecht bij warm weer?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V (bj juli 2007)

Hallo,

Ik heb een probleem met een VW Polo cross van juli 2007. Deze auto heeft een 1.4 16V benzinemotor met 80 pk.

Het volgende probleem doet zich voor:
Als de auto een tijd stilgestaan heeft (bijv. een halve dag of langer) en hij heeft een poos in de zon gestaan, dan start de auto slecht (bijv. als hij rond het middaguur of ’s middags wordt gestart).
Je moet echt een aantal keren starten, soms wat gas geven en na meerdere pogingen start hij dan wel.

Dit probleem doet zich niet voor als de auto ’s ochtends gestart wordt (momenteel nog koud ’s ochtends).
Dit probleem doet zich ook niet voor als met de auto gereden is (lees motor dus warm) en men na bijv. 5 minuten, maar ook na een half uur de auto start. De auto start dan meteen.

Wat zou dit kunnen zijn? De auto is bij de garage uitgelezen en geeft geen foutcodes.

Mocht er iets aan mijn probleembeschrijving niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.

TP

tjerkpolle

Geplaatst door tjerkpolle (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Probeer eens met warm weer in de schaduw te parkeren. Bij mijn auto helpt dat op warme zomerdagen.
Het kan zijn dat de inlaat lucht temperatuur (door opwarming) een te arm mengsel veroorzaakt.
Hoe loopt de motor vlak na het starten? Kun je gelijk weg rijden?

DNS Car Solutions (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik moet het met de vorige spreker (oldford) eens zijn eenzelfde probleem met een polo-tje gehad, onze oplossing;van dat zilveren isolatie-spul
(wat je meestal achter de centrale-verwarming plakt in huis) aan de binnenkant van de motorkap geplakt (2 lagen met het schuim op elkaar) en het probleem was over.

tjerkpolle (0), 12 jaar geleden

Hallo, bedankt voor de reacties. Ik zie dit eigenlijk niet als oplossing. Auto heeft het altijd perfekt gedaan en is net 4,5 jaar oud! Kan moeilijk op een parkeerplaats de auto altijd in de schaduw zetten.

@oldford: als je zegt een te arm mengsel... dan kan ik dus rustig als de auto niet direct start het gas onderin trappen? Dat heb ik tot nu toe niet gedaan, omdat ik bang ben dat ik hem dan verzuip?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Gas onderin trqappen bij een koude motor doe ik niet.
Als de mijne er last van heeft dan wacht ik 15 seconden met wegrijden.
Binnen stromende lucht koelt dan de boel af en het mengsel wordt iets rijker en al gauw gaat ook de lambda mee regelen.

In de schaduw parkeren was in 1e instantie ook al test bedoelt.

tjerkpolle (0), 12 jaar geleden

Zou het aan de temperatuursensor kunnen liggen? Volgens een bekende is het de moeite waard om dit te proberen. Kosten schijnbaar ook niet de wereld.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Het kan aan de sensor liggen. Zeker als je vroeger geen last van de storing had, maar nu wel.
Kosten zullen wel iets hoger uitvallen als het een gecombineerde sensor is, map-sensor en lucht temperatuur in 1 huis.

tjerkpolle (0), 12 jaar geleden

Ok, en kan het zijn dat deze sensor zijn gebreken heeft, maar dit niet door de garage als foutmelding uit te lezen is? Ze hadden hem namelijk gisteren uitgelezen en konden geen foutmeldingen vinden.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat kan bij heel veel sensors gebeuren.
In dit geval zou de sensor bijvoorbeeld bij extreme warmte nog eens extra kunnen overdrijven.
De gemeten temperatuur (of het voltage zo je wil) ligt dan binnen de specificaties, maar is te warm.
Dit is echter allemaal speculeren, het is nog niet 100% zeker dat het aan die inlaat temperatuur ligt.
Vandaar het testje in de schaduw.

Heeft de auto het vanaf het begin gedaan? Of pas de laatste tijd?
Hoe loopt de motor stationair vlak na het aanslaan?

tjerkpolle (0), 12 jaar geleden

Schaduwtest gaan we zeker proberen.
Auto heeft dit zeker niet vanaf het begin gedaan. Het is eigenlijk sinds het een paar dagen mooi weer is. Vorig jaar zomer ook niks van gemerkt.

Motor loopt goed als hij maar eenmaal loopt. Met starten merk je soms dat het bijna aanslaat en dan toch niet. Alsof hij te weinig benzine krijgt. Maar goed, zoals geschreven, als hij loopt is het alsof er niks aan de hand is.

stef22 (0) PRO, 12 jaar geleden

Mischien startcontact elektriche of mechanisch gedeelte.
Geeft ook geen foutcodes.

tjerkpolle (0), 12 jaar geleden

@stef22

maar kan dit ook bij het door mij beschreven probleem, dat het zich alleen bij een bepaalde buitentemperatuur voordoet? Verder loopt hij namelijk wel altijd goed.

tjerkpolle (0), 11 jaar geleden

Nou, fijn dat het weer mooi weer is, maar nu hebben weer hetzelfde probleem met onze polo.
We zijn er inmiddels al wel eens een keer mee bij de garage geweest, maar het probleem is niet gevonden.
Het probleem deed zich in de winterperiode ook niet voor.

Vanochtend heeft mij vrouw de auto gebruikt (was nog koud). Vanmiddag staat de auto in de zon, het probleem steekt de kop weer op: slecht starten!
De auto springt pas aan bij heel lang doorstarten.
Probleemomschrijving zie ook begin van dit topic.


Misschien heeft iemand een idee waar dit nu aan kan liggen?

firedriver (60), 11 jaar geleden

Hoe zit het met zijn co, mischien lampda sonde, moeilijk klusje vermits er geen foutmeldingen zijn.
Ooit meegemaakt met een andere merk, hoge co, was toch zijn L-sonde, en had ook geen foutmeldingen, maar ja, elektronica blijkt toch een gevoelige punt, het is maar een tip.
Gr.
Jantje

Mihael (0), 11 jaar geleden

Hey nieuwe Software late installeren (update motormanagement) doet al veel wonderen grtz Mihael

tjerkpolle (0), 10 jaar geleden

bedankt voor de tips. Het probleem hebben we nog steeds af en toe. Als ik bij de garage kom lezen ze het alleen uit en vinden dan niks.

Momenteel doet het probleem zich voor met name bij weg rijden. Vanochtend ook weer. Dus niet alleen bij warm weer (vanochtend 15? graden). Auto start goed. Bij weg rijden blijft de motor nog net lopen, maar het is net of hij te weinig of te veel krijgt. Auto is niet vooruit te branden. Probleem lost zich snel op door even de koppeling in te trappen en onbelast even gas te geven of door gas onderin te trappen en even goed door te trekken. Daarna is alles weer ok.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.