Een week of drie geleden is mijn bus naar de garage gegaan omdat deze wat slechter startte als normaal. Na het plaatsen van nieuwe gloeibougies (1 pikzwart) leek het probleem verholpen, de volgende ochtend startte de bus als vanouds.
Twee dagen later start ik de bus opnieuw met een hoop blauwe rook en geschud tot gevolg, lopend op 3 cilinders. Voorzichtig naar de garage gereden (<1km) en daar de boel uitgelezen, niks aan de hand.
Men heeft de kop gedemonteerd nadat bleek dat de nokkenas bij één cilinder een scherpe nok had in plaats van een mooie ronde loop. Daarna constateerde men dat twee zuigers wat zwart waren (degene waar de zwarte gloeibougie zat en een andere) en deze leken iets ruimte te hebben in de cilinder.
De bus is toen naar een motoren revisie bedrijf gegaan waar ze de motor hebben gereviseerd:
- Gereviseerde kop
- Nieuwe nokkenas
- 4 Nieuwe zuigers
- Nieuwe drijfstangen
- Zuigerbussen gehoond
De bus is woensdag middag gebracht en vrijdag avond had ik hem weer terug.
Na de revisie startte de motor bij een koude start soms slecht, men heeft toen iets aan de timing veranderd? Dit bracht geen verbetering waarna mijn bus wederom naar het revisiebedrijf is gegaan. Hier heeft men de bus een dag of drie gehad om het probleem op te zoeken, er zouden 4 ringen bij de verstuivers zijn vervangen. Ik heb gezien dat men de bus daar s' ochtends heeft gestart, dit ging perfect.
De volgende ochtend startte ik de bus zelf maar toen duurde het weer een tijdje voordat de bus aansloeg. Normaal gesproken ging de motor een keer of 2 rond en sloeg toen aan. Nu gaat de motor soms wel een keer of 6~7 rond.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik krijg het idee dat mijn garage de klacht niet helemaal serieus meer neemt en dit doet de vertrouwensband geen goed.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoogstwaarschijnlijk zijn de pompverstuivers uitgeslagen of geweest in de oude kop.
Indien je de verstuivers bekijkt zie je ook dat er materiaal weg is.
Oude verstuivers zijn met enkel nieuwe afdichtringen overgezet in de gereviseerde cilinderkop, maar zo hoort het niet en kan ook niet.
([i]hier gaan er verschijnenden mee de bietenberg op[/i])
Dat de nokkenas een scherpe nok vertoont is het gevolg van brandstof dat zich heeft gemengd met motorolie en zo ontstaat er een schrale smering.
Ook dit is weer een gevolg van uitgeslagen pompverstuivers in de cilinderkop, en tevens nog steeds het start probleem.
Gr. paul
Bedankt voor de uitleg Paul. De garage had het wel over uitgeslagen injectoren. Er zouden stalen ringen omheen geplaatst worden waardoor dit probleem verholpen zou moeten zijn. Ik durf niet te zeggen of men nieuwe of gebruikte injectoren heeft geplaatst. Voorheen (voor de revisie) startte de bus veel beter dan nu het geval is dus dat er ergens iets niet klopt is wel duidelijk. Vanmorgen ging de motor ook een keer of tien rond voordat deze aansloeg.
Als ik het goed begrijp is de kans dus zeer aannemelijk dat men de oude injectoren heeft teruggeplaatst en dat dit het probleem is? Enige manier om dit goed op te lossen is het plaatsen van nieuwe injectoren? Ik neem aan dat men dan ook gelijk de olie moet vervangen omdat er nu weer diesel bij is gekomen?
Zijn er bedrijven die kunnen controleren wat er daadwerkelijk aan een blok gereviseerd is? Gezien de korte revisieduur (ruim 2 dagen, een week was voorspeld) en het slechte starten begin ik me zo langzamerhand namelijk af te vragen of men alles wel heeft gedaan wat ik in mijn openingspost beschreef.
9 jaar
diode
Een gereviseerde, gemodificeerde cilinderkop is op zich een innovatief idee, een prima oplossing.
Deze oplossing wordt weer te niet gedaan indien men de oude, uitgeslagen verstuivers hergebruikt, schiet je niets mee op.
Zoals het nu gemonteerd zit hebben de verstuivers nog steeds te veel bewegingsvrijheid omdat het niet op elkaar aansluit.
Helaas een hoop geld onnodig over de balk gegooid en je bent er niets mee opgeschoten.
Prutswerk om het maar zo te noemen....
Gr. paul
Dat is duidelijke taal Paul. Morgenochtend zou ik al naar de garage omdat de auto nog steeds slecht start. Ik denk dat we dan gelijk maar eens moeten praten over een fatsoenlijke oplossing. Er mij beloofd dat na deze revisie de motor weer in een perfecte conditie zou zijn, niet dus.
Ik zal de resultaten hier wel weer vermelden.
9 jaar
Ben ook benieuwd hoe ze het gaan oplossen, ik lees het wel ;
Gr. paul
Vandaag bij de garage geweest en eigenlijk nog niet zoveel nieuws te melden. Volgens de garage zitten er wel andere injectoren dus dat zou het probleem niet kunnen zijn....
Men gaat kijken voor een oplossing en als het goed is hoor ik er eerdaags meer van, zal mij benieuwen.
9 jaar
Staan die injectoren dan ook op de rekening?.
Die kosten een aardige duit.
9 jaar
[quote=diode]Volgens de garage zitten er wel andere injectoren dus dat zou het probleem niet kunnen zijn[/quote]
Kan mij voorstellen dat er enige twijfels bestaan. Hebben ze de vervangen onderdelen ook laten zien ?
Persoonlijk vind ik het de normaalste zaak dat onderdelen voor de klant bewaard blijven en zodoende het factuur kan worden onderbouwd.
Gr. paul
Ik heb nog geen factuur ontvangen dus dat geeft vooralsnog geen uitsluitsel.
In dit geval verloopt de communicatie via de garage maar de daadwerkelijke revisie is door een ander bedrijf uitgevoerd. Vervangende onderdelen heb ik niet gezien maar dat kan misschien komen doordat de garage waar ik overleg mee heb de revisie niet zelf uitvoert. Ik weet wel welke bedrijf de revisie uitvoert dus in een uiterst geval kan ik daar ook nog heen. Ik vraag me echter af of men de onderdelen nog heeft want de revisie is alweer een week of twee geleden uitgevoerd.
9 jaar
Zojuist contact gehad met de garage, men gaat een brandstof aanvoer terugslagklep plaatsen/vervangen. Ik weet niet of dit een standaard onderdeel is maar ik krijg er toch een beetje een raar onderbuikgevoel van. Iets in mij zegt dat dit eerder symptoom bestrijding is dan een oplossing.
We wachten het af.
9 jaar
Zit dit er origineel ook op?.
Zoniet,dan niet mee akkoord gaan,dit is broddelwerk.
Hier word iets gedaan omdat ze het niet meer weten,en nou beginnen ze te prutsen.
9 jaar
Ik had dezelfde gedachtegang en heb daarom vanmiddag de garage nog even gebeld. Volgens de garage zit er in de brandstofpomp een terugslagklep die ervoor zorgt dat de diesel niet terug kan stromen naar de tank. Deze klep willen ze controleren. Of die klep er daadwerkelijk van origine inzit weet ik niet maar misschien dat anderen dit kunnen bevestigen of ontkennen.
9 jaar
Een beetje garage kan live data uitlezen.
Ze kunnen toch brandstofdruk en dergelijke bekijken?.
En de sensoren aflezen,timing van de pomp/distributie checken,tempsensor checken.
Dan kun je al een hoop uitsluiten.
Ik denk alleen dat dat allemaal ontbreekt bij deze garage.
9 jaar
De garage heeft er een computer aan gehad waarop ze eventuele storingen konden zien, deze waren er echter niet. Of ze met diezelfde computer ook de brandstofdruk kunnen zien weet ik niet. Ik heb op zich prima ervaringen met dit garagebedrijf, buiten deze kwestie dan. Volgens mij zijn ze qua apparatuur behoorlijk goed uitgerust maar goed, ik ben hierin een redelijke leek.
De timing hebben ze gecontroleerd en ook bijgesteld maar dit heeft niets aan het probleem veranderd.
9 jaar
Zo, tijd voor een update.
Afgelopen woensdag ben ik richting Ommen geweest en heeft Paul Kelder wat zaken gecontroleerd, waarvoor nog bedankt Paul! Na wat sleutelen heeft Paul er een injector uitgetrokken en dat bevestigde zijn reeds eerder vermelde vermoeden, de oude injectoren waren gewoon weer terug geplaatst. Het leek er zelfs op dat men ook de oude o-ringen er nog om had zitten. Ook zaten alle injectoren er niet recht in, waarvan twee zelfs onder ene behoorlijke hoek. De uitlijning schijnt behoorlijk precies te komen maar daar was bij mijn bus weinig van te zien.
De carterpan leek wel recent los geweest te zijn dus het is redelijk aannemelijk dat de zuigers en drijfstangen inderdaad zijn vervangen.
Het probleem lijkt bovenwater maar nu moet het nog worden opgelost. Woensdag na het bezoek aan Paul gelijk doorgereden naar de garage. Die waren er min of meer stil van.
De garage heeft de revisie uitbesteed aan een revisiebedrijf waar ze al jaren zaken mee doen. Onderling hebben ze meermaals contact gehad en het revisiebedrijf schijnt tot drie keer toe bevestigd te hebben dat er nieuwe injectoren in het blok zaten. Ik had bij Paul wat foto's genomen en de garage bevestigde dat dit zeker geen nieuwe injectoren waren. De bus is afgelopen donderdag weer naar het revisiebedrijf gegaan en nu schijnt het bedrijf zelf ook in te zien dat de injectoren niet nieuw zijn.
Als het goed is komt de bus morgen weer terug, nu met nieuwe injectoren. Op zeer korte termijn wordt er echter nog wel een injector (in mijn bijzijn) gedemonteerd om te kijken of het revisiebedrijf woord heeft gehouden.
De garage zegt wel een factuur ontvangen te hebben voor een volledige revisie (inclusief injectoren) dus het lijkt er sterk op dat het revisiebedrijf de kantjes er vanaf loopt (zeg gerust kanten ipv kantjes). De fout wordt door de garage gelukkig wel serieus genomen en men doet erg hun best om het op te lossen. Achteraf gezien hadden ze misschien zelf na een paar keer terugkomen er zelf eens een injector uit moeten trekken, maar goed, achteraf is het altijd makkelijk praten.
Afijn, ik ben zeer benieuwd hoe de bus de komende dagen start en of het probleem nu eindelijk is opgelost. Ik kan Paul in ieder geval aanraden als je een probleem hebt met een VW, de analyse kan hij blijkbaar met zijn ogen dicht ;-)
9 jaar
Ik denk dat als Paul bij mij om de hoek had gewoond dat ik nu nog VW had gereden,hij is idd zeer kundig met VW/AUDI.
Ik heb verschillende mensen al naar hem door gestuurd.
9 jaar
Het begint zo langzamerhand een soap te worden. Eerdaags John de Mol maar eens benaderen voor uitzendrechten...
Vorige week donderdag de bus wederom naar het revisiebedrijf, er komen nieuwe injectoren in. Afgelopen maandag wordt ik gebeld door de werkplaatschef, hij zou de bus halen bij het revisiebedrijf. Hij heeft er een paar km mee gereden en begon daarna op 3 cilinders te lopen dus rechtsomkeert naar het revisiebedrijf. Nu blijkt dat ze er geviseerde injectoren in hebben gezet en één daarvan was schijnbaar niet goed.
Vervolgens hebben ze er fabriek nieuwe injectoren ingezet. Gisteren maar weer langs de garage om te kijken hoe het er mee staat; "hij start perfect en ze hebben er 50km mee gereden zonder problemen". Ze zouden de bus tot maandag houden om nog wat te testen. Mooi, dan is de bus dus maandagmiddag weer hier!
Je raadt het al, zojuist wordt ik gebeld..... De bus start prima maar in zijn 4 en 5 loopt hij weer op 3 cilinders $#%%^#@! Maandag trekken ze het blok weer uit elkaar om te kijken of ze wat kunnen vinden.
Ik ben er inmiddels een beetje bang voor dat ik het blok nooit meer zo goed terug krijg als dat hij was en begin mij toch af te vragen wat ik hier mee moet gaan doen. Ze hebben er nu zoveel aan "gekloot" dat ik mij zeer sterk begin af te vragen of er geen neven schade is ontstaan. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
De revisie is nu vijfenhalf tot zes weken geleden, in de tussentijd ben ik de bus zeker een week of vier kwijt geweest. Dat lijkt me toch niet normaal.
Mijn emmer is op dit moment aardig vol en ik hoop dat het niet te hard meer druppelt de komende dagen. Maandag ga ik denk ik maar weer bij de garage langs en het is voor hen te hopen dat de emmer dan nog niet is overstroomd.
9 jaar
De manier waarop de bus gereviseerd is gaf al te denken.
Ik heb een sterk vermoeden dat de kennis niet helemaal up to date is om dit soort klussen te klaren.
Maar ja,afwachten maar.
9 jaar
Ik heb begrepen dat één van de betere monteurs is vertrokken bij het revisiebedrijf, maar dan nog is de gang van zaken absurd. Hoe meer ze aan het blok gedaan hebben hoe beroerder het is geworden. Dat is ook deels de reden waarom ik bang ben voor gevolg schade (hoog olie verbruik, etc). Zelf weet ik nog niet goed wat ik hier mee aan moet, als ik een andere motor laat monteren dan weet ik ook niet wat ik terug krijg. Veel opties zijn er niet, behalve het opzoeken van een andere revisiebedrijf.
9 jaar
Zijn ze niet aangesloten bij de BOVAG of zoiets?.
Dan kun je het probleem daar eens voorleggen.
Dat je er geen vertrouwen meer in hebt.
9 jaar
Ze zijn aangesloten bij Bovag maar wat ik begreep is dat die onderhandelen bij geschillen. In dit geval erkent de garage de problemen en probeert ze ook op te lossen, schijnbaar is dat voor hen echter een moeilijk iets. Ik geloof best dat het opgelost wordt maar op welke termijn is de vraag.
Als ik de garage goed begrijp ligt het blok nu voor de derde keer uit elkaar.
9 jaar
Je bus zes weken kwijt zijn voor een karwei dat in een paar dagen gepiept kan zijn,ik was er wel klaar mee geweest.
En ja,idd volgens de BOVAG is er geen geschil maar zijn ze bezig met een oplossing,maar dat dit inmiddles zes weken duurt is toch te gek.
Ik ben bang dat ze er niet meer uit gaan komen.
9 jaar
Op dat punt zit ik nu ook, ik ben er inmiddels ook wel klaar mee. Ik gebruik de bus bedrijfsmatig en het gereedschap en de spullen steeds weer in een andere leen bus is een gekloot van heb ik jou daar. Vandaag zou ik eigenlijk naar de garage gaan maar daar is het niet van gekomen, morgen dus maar.
Ze krijgen tot donderdag de tijd en anders moeten we maar eens gaan praten over compensatie en een andere revisie bedrijf. Dit heeft inmiddels zoveel tijd gekost dat ik haast wel geld toe mag krijgen.
Achteraf gezien had ik beter voor de start van de revisie hier kunnen informeren, dan had de bus gelijk naar Paul gegaan.
9 jaar
[quote=diode]het blok nu voor de derde keer uit elkaar.[/quote]
Ik kan maar niet begrijpen waarom de motor nu al voor de 3e keer uit elkaar ligt.
Ze zijn gewoon niet zeker van hun kunde, dit is gewoon diep triest.
Gr. paul
Paul, zij zijn niet de enige die niet zeker zijn van hun kunde.....
De garage was me net voor, ze belden me. Aangezien ik toch die kant op moest ben ik er gelijk maar even langsgegaan. Korte versie, de bus wordt door de werkplaatschef morgenochtend bij het revisiebedrijf gehaald en die brengt hem vervolgens bij mij, dan zou het goed moeten zijn.
Langere versie, het revisiebedrijf heeft zogezegd een tweede set nieuwe verstuivers geplaatst omdat de eerste set nieuwe ook niet goed zou zijn. Ook is er een andere gereviseerde kop op gekomen?!? Hij zou nu goed starten en lopen en de beste man had hem graag zelf willen brengen (die wil ook zijn eigen bus terug die ik nu als leenauto heb). De werkplaatschef is hier niet mee akkoord gegaan want die wil de auto daar ter plekke zelf starten en er zelf een stuk mee rijden om te zien of het nu echt goed is. Het revisiebedrijf zit +/- 30km van mij vandaan en als tijdens deze rit de auto goed functioneert dan heeft de werkplaatschef er vertrouwen in.
Mijn vertrouwen heeft heel wat meer kilometers nodig om enigszins te herstellen. Ik ben er nog steeds bang voor dat de boel kapot gerepareerd is en dat ik straks met een hoog olieverbruik zit (om maar wat te noemen). Er is zeker een 35km gereden met in ieder geval één slechte verstuiver en dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het blok.
Ik vind het zeer opmerkelijk dat er nu een andere gereviseerde kop op zit. Zou mij niets verbazen als ze nu elders een gereviseerde kop hebben aangeschaft en deze er op hebben geplaatst. Wat er allemaal aan de auto is gebeurd is mij ook niet meer duidelijk, de verhalen verschillen elke keer en het is lastig te bepalen wat ik nou wel of niet moet geloven.
Morgen eerst maar eens afwachten of de bus werkelijk terug komt, en zo ja, of deze dan ook goed loopt. Vervolgens mag de garage in mijn bijzijn er nog een injector uittrekken om te kijken of dit werkelijk een nieuwe is.
Eén ding is zeker, bij dit revisiebedrijf laat ik nooit meer een blok reviseren.
9 jaar
Zo, inmiddels bijna twee maanden verder. In de afgelopen maanden is er redelijk wat gebeurt. De bus is eind vorig jaar naar een ander revisiebedrijf gegaan en begin januari heb ik de bus weer ontvangen. Door het oude revisiebedrijf is het onderblok gereviseerd en tot driemaal toe een gereviseerde kop geplaatst.
Het nieuwe revisiebedrijf heeft diverse zaken getest en de compressie was 22~23 (Bar??), dit was goed. De kop was echter niet goed dus nu zit er een nieuwe kop op (nummer 4 dus). Ook zijn de injectoren voor de verandering maar weer eens vervangen.
Echt super starten doet de bus nog altijd niet, dit lijkt met het gloeien te maken te hebben. Als ik de bus start zodra het lampje dooft dan start de bus slecht. Wacht ik nog een seconde of vijf nadat het lampje is gedoofd dan start de bus perfect. Op aanraden van Paul de koelvloeistof sensor eens losgetrokken en ook dan start de bus wel perfect. Als de bus eenmaal loopt dan loopt deze ook mooi.
De temperatuur wordt verder wel goed weergegeven dus het lijkt me niet aannemelijk dat bijvoorbeeld de koelvloeistof sensor defect is.
Het revisiebedrijf geeft aan dat ik eerst maar eens 5000km moet rijden omdat alles op elkaar in moet slijten. Dat de bus dan goed start geloof ik wel, we zitten dan immers in het voorjaar. Mocht de bus de komende winter nog steeds slecht starten dan mogen ze het als nog gaan oplossen.
Ik ben mijn bus ruim 9 weken kwijt geweest dus voorlopig ben ik blij dat ik weer beschik over mijn bus met inrichting. Komende winter zullen we dan wel weer zien....
9 jaar
Weer eens tijd voor een update (jaja, dit verhaal is nog altijd niet ten einde).
Na mijn vorige bericht is de bus nog een keer terug geweest omdat deze nog altijd niet goed startte. Ik heb toen twee busjes mee gekregen die bij de diesel in moesten, een week later is de bus toen nog bij de garage geweest.
Nadat bezoek heeft de bus goed gefunctioneerd en ook goed gestart. We zaten toen ook al in het voorjaar. Dit is eigenlijk zo gebleven (misschien 3~4 keer slechter starten in maanden) tot een week of twee/drie geleden.
De bus start nu wederom bij tijd en wijle slecht, en soms ook goed. Het duurt af en toe zeker 4~5 seconden voordat de bus aanslaat, soms eerst even op drie poten. Aanstaande maandag dus wederom maar weer naar de garage.
Wat me ook opvalt is dat de motor als deze niet op temperatuur is wat onrustig loopt. De motor klappert wat, kan het zo niet beter omschrijven.
8 jaar
De laatste update.
Vanmorgen bij de garage geweest voor een inruilvoorstel. Het voorstel wat men deed kon ik me niet in vinden, ze bieden minder dan een andere garage. Ik betaal dan dus zelf voor het feit dat zij het probleem niet opgelost krijgen.
Men gaf aan dat ik de auto kon laten staan en dat ze er dan wel naar zouden kijken. Hoe lang ze nodig hadden voor de reparatie konden ze niet aangeven en in de tussentijd moest ik dan maar een auto huren! Aangezien ik de auto nog niet heb moeten laten afslepen was er volgens de beste man weinig aan de hand.
Hierop heb ik aangegeven dat ik toch mag verwachten dat een gereviseerde motor goed start. Er is me meegedeeld dat ze niets meer voor me gaan doen en dat ik voor onderhoud ook niet meer hoef te komen. Ik ben er niet meer welkom. Ik heb ze aangegeven dat ik daarop een advocaat zal gaan raadplegen. Daarmee wenste ze me veel succes.
Inmiddels overleg gehad met een advocaat en die geeft aan dat ik een sterke zaak heb maar dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Blijkbaar wist de garage dit op voorhand al, zou me dus niet verbazen als men vaker met dit bijltje heeft gehakt.
In ieder geval bij de bovag wel een klacht ingediend, kijken wat daar uit komt. Moge duidelijk zijn dat ik bij dit bedrijf geen auto meer zal kopen.
Aangezien ik er ook geen vertrouwen meer in heb dat deze auto ooit nog weer 100% goed zal worden heb ik besloten om een nieuwe aan te gaan schaffen, dit keer geen VW.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar