Hallo allemaal,
Ik heb helaas met mijn vw polo 6n2 1.4 (60pk) startproblemen.
Het komt voor dat ik na een zeer korte rit, 1 á 2 km, de auto even kort uit zet om bijvoorbeeld boodschappen te doen of geld te pinnen en daarna de auto niet meer aan krijg in de eerste instantie. De startmotor gaat wel volledig rond, maar de auto slaat niet aan.
In het begin viel het mij al op wanneer ik de autoportier open deed er een zoemend geluid hoorde. Het zelfde geluid hoorde ik als ik de sleutel in het contact omdraaide(net voor het starten).
Het viel me op dat ik dit geluid niet altijd hoorde als de auto niet wou aanslaan. Maar soms hoorde je wel een zoemend geluid en slaat hij alsnog niet aan. Na wat gegoogle bleek dit de brandstofpomp te zijn die druk opbouwde?
Met een koude start heb ik er over het algemeen geen last van. Maar vooral nadat de auto al kort aan is geweest. Ik ging er dus ook vanuit dat de Temperatuursensor niet goed zou zijn, en deze is onlangs vervangen. Helaas zonder resultaat. De bougies zijn een half jaar geleden vervangen.
ik heb er een filmpje van gemaakt voor meer duidelijkheid
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=n1MF2cBy...[/yt]
(1e keer start hij gewoon
2e & 3e keer wil hij niet starten
4e keer start hij wel weer gewoon)
Helaas is het geluid niet zo hard, maar ik denk dat het filmpje wel duidelijk genoeg is.
Ik hoop dat jullie een idee hebben wat mogelijk de oorzaak hiervan kan zijn, en wat ik hieraan kan doen.
in ieder geval bedankt voor de moeite
Hilbrand
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is toch deze motor?
http://i22.photobucket.com/albums/b336/s...
Ik zou hem sowieso laten uitlezen en kijken of er een storing in het geheugen staat.
Anders is de krukas sensor of de nokkenas sensor toch wel 1 van de eerste verdachte.
Hallo Ricky,
Bedankt voor het reageren.
Ja dat klopt, zo'n soort motor zit er in!
Uitlezen hebben we al een keer geprobeerd, helaas kon het kastje en de laptop op een of ander manier geen verbinding maken waardoor het uitlezen niet is gelukt. Heeft u daar mogelijk nog oorzaken van?
Is deze makkelijk zelf te vervangen? En zo ja, kunt u aangeven waar deze beide sensoren zouden moeten zitten? eventueel afbeeldingen / werkwijzes?
En zouden dit dan de juiste onderdelen zijn?:
http://www.mister-auto.nl/fl/nokkenas-po...
http://www.mister-auto.nl/fl/krukassenso...
In iedergeval bedankt voor uw hulp!
Edit:
Als ik een beetje rondkijk over de sensoren, want heb in eerste instantie weinig idee wat ze precies doen, lees ik veel over de nokkenassensor en de distributieriem. Afgelopen herfst is mijn distributieriem en waterpomp vervangen, naar mijn idee is het toen ook begonnen. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, want had al wel wat startproblemen, maar dat had te maken met extreem versleten bougies. Kunt u mij hier wat meer duidelijkheid over geven?
9 jaar
Uitlezen bij dealer en niet met het universele apparatuur.Die kan dan beter zien en dieper zoeken met zijn testkast. Controleren timing voor de zekerheid.
9 jaar
er zijn drie verschillende systemen geprobeerd waarvan 1 net nieuw was met de nieuwste updates, maar geen een kon op een één of ander manier verbinding maken met de computer..
9 jaar
Vandaar de dealer! Die heeft autospecifieke uitleesapparatuur.De universele gaan tot jaar 2001 en niet verder, met enkele uitzonderingen ervan.
9 jaar
Mijn auto is van 1999, dan zou het juist toch geen problemen moeten opleveren aangezien volgens u de universele tot 2001 gaan?
Tevens had de monteur bij zijn garage net het nieuwste uitleesapparaat van dat jaar, met volgens hem alle nieuwe autos, en daarmee kwam hij er ook niet in?
en hoe duur zou het zijn om het te laten uitlezen door de VW dealer
9 jaar
Toch eerst zorgen dat je hem kunt uitlezen en kunt zien of en welke storing erin staat, niet nu zelf wat gaan doen (stekkers eraf trekken e.d.) want dan creëer je storingen en dan weet je niet meer wat de eerste storing was.
Hij zou gewoon met gangbare uitlees apparatuur uitgelezen kunnen worden.
Wat wel eens voorkwam was dat de radio verkeerd aangesloten zat waardoor de uitleeskast er niet in kon. Haal de radiostekker er eens af en dan uitlezen. Als het dan nog niet lukt dan moet er uitgezocht worden waardoor de uitleeskast er niet in komt.
P.s. nokkenassensor is zo vervangen maar de krukassensor zit veel lastiger, dat moet je wel even weten hoe en wat maar het is nu nog gissen he.
hallo Ricky,
bedankt voor de response.. Ik zal kijken of de auto uitgelezen kan worden zonder dat de radio aangesloten is. Ik hoop dat ik daar deze week nog even tijd voor heb. Ik houd jullie op de hoogte of dat is gelukt of niet, en welke foutcodes er eventueel uitkomen.
toevallig niet iemand in de buurt van Grijpskerk(Groningen) of in het westerkwartier met uitleesapparatuur?
9 jaar
Toen ik schreef tot 2001 bedoelde ik vanaf heden. Meeste (veel)oudere wagens dan 2001 kunnen niet uitgelezen worden door universele apparatuur ook omdat toen dergelijke uitlees protocolen anders waren, dan wel niet bestonden.
9 jaar
Voyager,
Ah sorry mijn excuses! Ik zal kijken of het uitlezen nu wel gaat lukken, eerst bij mijn eigen garage en dan wel bij de VW dealer als het bij mijn eigen niet lukt.
Bij de VW dealer rekenen ze altijd direct kosten, terwijl mijn garage het als een stukje service ziet. Vandaar dat ik het liefst bij hem blijf.
9 jaar
Vanmiddag weer bij de garage geweest, geprobeerd uit te lezen met de universele apparaat zonder radio.. geen response. Ook met de speciaal voor VW uitlees apparaat, ook geen response.
Toen naar de VW dealer geweest, en die kon er ook niet inkomen..
Nog ideeën?
9 jaar
Geen nood. De kosten beheersing begrijpen we allemaal.Het is dan jammer dat zelfs dealer niet in kan.Zijn er toevallig andere elektrische apparaten naderhand ingebouwd naast de radio? Dat die mogelijk storing veroorzaken bij het uitlezen.Hierbij vraag aan deskundigen of (mijn kennis ervan is verder beperkt)of er een scoop soelaas zou kunnen bidden?
9 jaar
een auto hebben kan een dure hobby zijn helaas...
Nee, zover ik kan zien en naar mijn weten zijn er geen andere elektrische apparaten naderhand ingebouwd.
Ik heb inmiddels met de garage een afspraak gemaakt voor het vervangen van de nokkenassensor, aangezien dit een goedkope sensor is om te vervangen en volgens hem ook een oorzaak kan zijn.
Het was natuurlijk makkelijker geweest als het uitgelezen zou kunnen worden, maar helaas.
Zijn er meer gevallen bekend dat er totaal geen respons kan krijgen met de computer, en wat hier nog meer de oorzaken van zouden kunnen zijn? en zou je zelf misschien de stekker kunnen doormeten om te kijken of er wel spanning op staat?
9 jaar
Deze auto is wel uit te lezen...EOBD, stekker zit voor de versnellingspook, in de middenconsole.
Hallo Hans4040
Ja de stekker hebben we wel gevonden, ben bij een garage en een VW dealer geweest..
Garage heeft met speciaal daarvoor bestemde VW systeem geprobeerd, en met universele apparaten.
En de VW dealer met hun apparatuur.
Beide konden ze niet in de computer komen. Wanneer ze de auto hadden aangesloten op de computer gaf deze bij VCDS 'no response from controller'
We hebben, zoals hier boven al beschreven, met en zonder radio geprobeerd.. Ook met draaiende motor..
Ik neem aan dat een garage en een VW dealer wel weten wat ze doen, en als die er zelfs niet in kunnen komen??
9 jaar
Wellicht de zekering kapot waar de voeding +12v van de OBD aansluiting achter zit.
Deze is vaak gecombineerd met de sigarettenaansteker.
Controleer ook even de hoofdzekeringen die bovenop de accu zitten, zijn een soort stripjes.
Het lijkt mij er sterk op dat de OBD aansluiting geen spanning krijgt of wellicht geen goede massa heeft.
De interface van het uitleesapparaat krijgt namelijk zijn voeding van de auto zelf.
Zekeringen boven op de accu lijken allemaal goed, heb ze er uit gehad en zien er niet anders uit..
ook de zekering van de sigaretten er uitgehaald, en die ziet er ook goed uit.
Als ik tussen puntje 4 en 7 meet krijg ik wel spanning, dus er staat wel spanning op de stekker, alleen gaat er ergens iets fout..
9 jaar
en nadat ik de zekeringen heb gecontroleerd blijft ineens het airbaglampje branden? louter toeval, of heb ik iets raars gedaan??
9 jaar
Helaas nog niet gelukt om de computer uit te lezen en het lampje uit te krijgen..
Ben nogmaals naar de VW dealer geweest om te kijken of hun alsnog in het airbag systeem konden, maar dat ook zonder resultaat..
Nu kreeg ik de tip om te kijken of de stekkers naar de 'computer unit' niet was gecorrodeerd.
Heb de accu losgehaald en daarna de stekkers van de computer unit losgehaald. Deze zagen er schoon en zat zover ik kon zien geen corrosie op.
Is het niet mogelijk om rechtstreeks de computerunit aan te sluiten om zo alsnog te kijken of er dan wel uitgelezen kan worden??
Ik hoop dat een van jullie hier meer uitsluitsel over kan geven.
9 jaar
ECU kan volgens mij direct aangesloten worden bij een ecu revisiebedrijf. Of er iets van fouten naar voren komt is de vraag? Het revisiebedrijf zal het beter weten te beantwoorden.
9 jaar
Oke, ik zal eens rondkijken..
Is het niet mogelijk om zelf een kabel aan te schaffen? geen idee of dit dan zou werken..
En zou het niet het proberen waard zijn om een andere ECU aan te schaffen, een tweede hands of sloop om te kijken of ik er dan wel in kan komen?
En geen tips or trics om het airbag lampje uit te krijgen zonder uit te lezen? Zo kan je wel je service lampje uit krijgen door bepaalde handelingen zonder uit te lezen..?
9 jaar
Om een ECU uit te lezen heb je bepaalde software nodig. Voor een losse ECU is het software net iets anders dan wat je bij een dealer aantreft. Een andere ECU kun je wel vinden, maar als ik het goed begrijp daarvoor heb weer dealer nodig als mede sleutel en ringlezer van desbetreffende auto(waarvandaan het afgehaald is). Het is op elkaar afgestemd en werkt niet zomaar op een andere auto(dievenstaalbeveiliging o.a.). Het valt allemaal aan te passen, maar de kosten zijn hoog.
9 jaar
Ah oke,
Iedergeval bedankt voor de informatie. Dan zal ik sowieso niet de computer proberen te omwisselen voor een ander, aangezien dit waarschijnlijk toch niet verandering zou brengen.
Sinds ik de accu los heb gehaald en de computer, en alles weer heb geassembleerd, heb ik (nog) geen startproblemen gehad. Ik ga er van uit louter toeval..
Morgen wordt er een nieuwe nokkenassensor ingezet, hopelijk zat dit helpen..
Hebben jullie al een idee waarom de ECU niet uit te lezen valt?, of moet ik hiervoor een nieuwe topic aanmaken om het overzichtelijk te houden?
Graag jullie advies
9 jaar
Een andere ecu waar de immo uitgeprogameerd is kun je zo monteren, je moet dan wel dezelfde ecu voor betrefende auto hebben.
Meestal waardoor je geen verbinding met de ecu . weerstand zekeringen over de
kontakten [ zekeringen opschuren met waterproof, terugplaatsen met kontaktspray]
Je OBD stekker alle pinnen op gelijke hoogte , toevallig geen pin terug gedrukt.
Ook geen carkit aanwezig,of andere verborgen ingebouwd accesoires
Vr gr Bert
Hallo allemaal,
Een kleine update, aangezien er veel fora zijn waarbij de TS nooit meer iets van zich laat horen.
Het startprobleem lijkt verholpen op dit moment. De auto kreeg geen of weinig benzine op het moment dat hij niet wou starten. De temp sensor nokkenassensor waren vervangen. Later ook de krukassensor. Hierbij leek het euvel verholpen. De complete brandstoftoevoer was gecontroleerd en hij trok nergens vacuüm of was hij lek. Dus dat was allemaal goed. Verder is de brandstofpomprelais vervangen aangezien deze soms wel en soms niet aansloeg en ook soms onwillekeurig.
Het slecht/niet willen starten lijkt hiermee verholpen.
Helaas heeft hij wel een andere kuur erbij, namelijk het uitvallen op een kruising of rotonde ed. Zie hiervoor: http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=23...
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar