Volkswagen Golf I : stationair slecht lopen bij warm loop

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 8v jh ka-jetronic

goedeavond allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en trotse eigenaar van een golf 1 cabrio. het enige probleem is het stationair toerental van mn auto namelijk:

bij koude motor loopt hij keurig stationair, tijdens het warmdraaien (gewoon stationair laten draaien) gaat het toerental spontaan tussen de 500 en 1200 toeren schommelen( ongeveer als de temp. meter 1/4 staat) met afslaan vaak als gevolg.

bij warme motor loopt hij weer goed maar er zit altijd variatie tussen het stationair toerental. het is dus altijd maar de vraag op welk toerental hij terugkomt na gasgeven ( 1100 tot 1500)

ben al best een tijdje bezig met deze storing en hoop dus dat een van jullie het bekend voorkomt.

elke reactie is welkom

hillebrand1988

Geplaatst door hillebrand1988 (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat zijn je 4 gas waardes? maw valse lucht wellicht?

hillebrand1988 (0) PRO, 12 jaar geleden

heey marcel7031

4 gas meting met apk was in orde. valse lucht, alle vacuumslangen vv. het probleem is ook niet altijd, alleen tijdens het warmdraaien. spinnekop ook al compleet vv. en co op gevoel afgesteld. zoals gezegd motor loopt nu goed koud en warm, alleen tijdens het warm draaien is het probleem aanwezig. heeft iemand een uitleg of beschrijving van de complete warmloop regeling van dit type motor?

iig bedankt voor het meedenken!!

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

K jetronic is heel gevoelig op CO. Dus netjes afstellen is een goed begin!
Dat een 4 gas meting met een apk "goed" is, wil niet zeggen dat het goed is. Alleen dat het geen apk afkeur is.
Dat alle vaccuumslangen zijn vervangen wil niet zeggen dat er dus geen valse lucht zou zijn.
Het is toch een KE systeem? Koppel de elektra eens af, het is en blijft een mechanisch systeem.
Temperatuurzender ok?
Een specialist raadplegen lijkt mij zinvol.
Dit is een garageforum toch?

hillebrand1988 (0) PRO, 12 jaar geleden

hey marcel

wat bedoel je met "dit is een garageforum" ? temp zender en warmteregelaar zijn reeds al gecontroleerd en oke bevonden. elektra afkoppelen bij een ke tronic heeft naar mijn idee weinig zin, het is wel mechanisch maar bijv. koude start regelaar en bijv. taktventiel regelen wel het stationair en worden elektronisch geregeld. hoe bedoel je dit dan?

valse lucht lijkt me sterk toch? dan zou hij altijd rot moeten lopen?

gr hillebrand

garage van horne3458 (0) PRO, 12 jaar geleden

controleer je mengsel eens, dit mag nooit meer zijn dan max 2.5% co,zoals marcel zegt is kjetronic hier erg gevoelig voor.

En als het mengsel goed staat dan het stat. toerental afstellen.

en hoezo 4gas met apk?,dit moet vanaf 1993 pas.

Co stelt een prof. in deze tijd niet meer af op het gevoel maar met een co meter.

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=hillebrand1988]hey marcel

wat bedoel je met "dit is een garageforum" ? temp zender en warmteregelaar zijn reeds al gecontroleerd en oke bevonden. elektra afkoppelen bij een ke tronic heeft naar mijn idee weinig zin, het is wel mechanisch maar bijv. koude start regelaar en bijv. taktventiel regelen wel het stationair en worden elektronisch geregeld. hoe bedoel je dit dan?

valse lucht lijkt me sterk toch? dan zou hij altijd rot moeten lopen?

gr hillebrand[/quote]
Een garageforum is voor garagisten en die hebben een 4gas tester ter beschikking. Daaruit kan je niet alleen CO maar ook valse lucht uit halen.
En zelfs nog veel meer. Vandaar mijn vraag wat de 4 gas waardes zijn.
Is de luchtklep perfect in het midden en kan deze soepel bewegen?
CO stellen doe je mét gemonteerd filter anders krijg je verkeerde afstellingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.