close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Storing met rijden op LPG

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 85 kW

Hallo,

Sinds een paar maanden heb ik (weer..) een probleem met rijden op LPG (AG sgi). Ook de LPG-garage in Groningen heeft alleen maar vermoedens van wat er precies niet goed is. Op het moment dat de auto op LPG wil overgaan gaat de motor 'hikken', stijgt het verbruik en gaat het motorstoringslampje knipperen. Foute boel dus. Uitlezen bij een Bosch-garage laat een overslag van één van de cilinders zien.

Verdere wetenswaardigheden bij dit probleem:
- Op benzine rijden doet-ie het altijd probleemloos
- Het is een AG SGI-computer uit 2007 (toen is de oude compu vervangen; op de printplaat staat echter '01, dus ik vraag me ernstig af of er een nieuwe in is gezet)
- Eind 2008 zijn de injectoren, filters en verdamper vervangen voor een hele hoop geld.
- Het probleem treedt niet altijd op, wat het ingewikkelder maakt;
- Als het buiten erg koud is, is er bijna altijd storing (bij de vrieskou van december altijd)
- Als de motor warmgereden is tijdens een heenreis en daarna een paar uur heeft stilgestaan doet-ie het soms opeens wél tijdens de terugreis
- Als de motor eenmaal toch op LPG loopt en de storing is niet opgetreden, treed de storing tijdens de verdere rit nooit meer op.
- Het lijkt niet aan de temperatuursensor te liggen, als ik de LPG-schakelaar bij motortemperatuur van 90 graden handmatig aanzet komt er ook weer storing (een enkele uitzondering daargelaten..)

Wat ik al heb geprobeerd:
- Stekkers LPG-computer eruit en erin gedaan en contactpuntjes schoongemaakt: bood 2 weken soelaas, maar daarna niet meer (nu het ook weer kouder is)
- Koelsysteem laten controleren op lekkage; geen lekkage aangetroffen (dit omdat ik in korte tijd 2 keer koelvloeistof moest bijvullen)

De LPG-garage Groningen had het al over dat computer ws. niet goed is en dat er misschien een nieuwe in moet. Ze bieden aan er een testcomputer in te doen om te kijken of er dan geen problemen zijn, maarja een nieuwe computer kost ook weer 350 euro en ik ben al zo veel geld kwijt aan deze LPG ellende.

Wie heeft er een idee wat er aan de hand is, of vooral: hoe het probleem verholpen kan worden?

Geplaatst door

p.i.koopman (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij de installaties van AG uit de jaren 97 tot 99 helpt het om op de printplaat alle doorgestoken puntjes even over te solderen. Door de grote warmte/kou verschillen wrikt er wel eens een soldering los en dan krijgt de motor een haperend signaal. Misschien dat jongere kastjes er ook last van hebben?

johan 56 0

13 jaar

[quote=johan 56]Bij de installaties van AG uit de jaren 97 tot 99 helpt het om op de printplaat alle doorgestoken puntjes even over te solderen. Door de grote warmte/kou verschillen wrikt er wel eens een soldering los en dan krijgt de motor een haperend signaal. Misschien dat jongere kastjes er ook last van hebben?[/quote]
Juist, als het echt te moeilijk is om het te solderen kan je ze ook opwarmen tot een bepaalde temp, even googelen.

http://www.youtube.com/watch?v=Le1JphhrH...

wel opletten en ze niet verbranden! :-)

klefroid 0

13 jaar

Bedankt voor jullie oplossingssuggesties, ik heb alleen geen hittepistool (grappig filmpje trouwens dat van dat prinplaat fohnen) en ook geen soldeerbout, dus ik ga even rondvragen waar ik die kan lenen.

Paar dagen geleden had ik de computer er even uitgehaald en bekeken, maar kon toen niets vreemds ontdekken, wel wat vuilpropjes op de stekkerpuntjes, die ik heb weggehaald. Nu ik de compu terug heb geinstalleerd en weer probeerde te rijden op lpg, ging alleen het rode lampje knipperen, wat er ook gebeurt als de gastank bijna leeg is - echter de tank zit nog ongeveer halfvol en er gebeurde verder niets...
Vandaag ontdekte ik dat 1 van de stekkerpuntjes van de interface unit scheef stond en deels was afgebroken. Rechtbuigen gaf helaas geen ander effect. Zit de oorzaak van het probleem (cilinderoverslag) dan misschien (ook) in de stekker van de interface?

p.i.koopman 0

13 jaar

Hi Paul,

"ik heb d'r zelf ook zo een".... dus ik kan er over meepraten.
Tot nu toe zoiets nog niet meegemaakt, maar cilinderoverslag kan best eens betekenen dat de AG-interface unit de benzine-injectoren soms niet onderbreekt na het overschakelen. Dan gaat ie volgens mij ook flink hikken...
En hoe staat het met de staat van de ontsteking? (bougies / bobine)
Heb je AG-installatie ook uit laten lezen?
Koelvloeistofverlies is ook vreemd....misschien in de LPG-verdamper?

grt: W v Herpen

WvH 0

13 jaar

De problemen lijken beide te zijn opgelost! (1. de storing bij overgaan van benzine op lpg en (2) het uberhoupt niet meer aangaan van het lpg-systeem)
De boosdoener lijkt het contactpuntje te zijn waar ik het in het vorige berichtje over had. Het enige wat we hebben gedaan is het contactpuntje van de interface-unit eruit trekken (hij was dus niet afgebroken zoals ik dacht, enkel ingedrukt en omgebogen).

Ik heb geleerd niet te vroeg te juichen met de auto, maar doe het natuurlijk stiekum toch). De printplaat zag er overigens prima uit en het leek niet handig om daar iets mee te doen.

p.i.koopman 0

13 jaar

Super!
Het losse contact is waarschijnlijk een benzine brandstof-injector aansluiting.
Weet je zo nog welke kleur draad er aan verbonden is, dan zoek ik het even op?
O ja, ga a.u.b. nooit met een "gewone" soldeerbout aan de gang op de printplaat van de interface-unit / regeleenheid.
Er zitten wat componenten op die niet zo goed tegen statische electriciteit kunnen, dus je moet echt met ESD-veilige soldeerapparatuur werken!

WvH 0

13 jaar

Hoi WvH,

Ik zou niet weten welke kleur draad eraan verbonden is, hoe kan die info helpen dan? Wat ik me kan herinneren is dat het het laatste (of eerste, is maar hoe je het bekijkt) contactpuntje is in de 2e of 3e rij. Bij de 4 rijtjes staan de getallen 1 t/m 4 en deze schijnen te corresponderen met de cilinders. De cilinder waarbij overslag optrad was niet hetzelfde als het getal bij het verbogen contactpunt (snap je het nog..?), maar dat was volgens mijn -redelijk technische- schoonvader logisch: contactpunt 2 hoort bij cilinder 3 en punt 3 bij 2. Inderdaad. Logisch.

Hij rijdt overigens nu alweer 2 weken als een zonnetje op LPG. Als ik de verbruiksmeter mag geloven rijdt hij zelfs zuiniger dan tijdens de vorige storingsvrije periode (plm. 6l/100km tegenover 7l/100 voorheen)! Zou wel mooi zijn. Wel is plots het motorstoringslampje weer gaan branden. Dat is vroeger wel vaker gebeurt en dus maak ik me er ook niet direct zorgen over.

p.i.koopman 0

13 jaar

Ik had bij mijn golf met dezelfde motor, uit 2001, ook het probleem dat de auto niet helemaal lekker liep op gas en ik had ook continu motorstoringen, waarvan ook de storing cilinderoverslag. Stationair schokte de motor altijd een beetje. Verder liep ie wel goed...

Wat bij mij wonderen verrichte was het afstellen van de elektrodeafstand van de bougies. Standaard zijn deze geloof ik 1mm, deze heb ik verzet naar 0.08 mm.

Nu loopt de motor als een zonnetje en dat irritante storingslampje blijft lekker uit...

bram82 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.