Volkswagen Polo: storing na wisselen lamdasensor

Bouwjaar: 2000

hallo medeklussers,
ik heb hier staan een polo variant met een 1.4 16v motorcode aua.
probleem was storingslampje branden en vreselijk inhouden en roken..
eerst storing uitgelezen met kts 550
aanwezige storingen:cil(bank 1) mengsel te arm.
lamdaregeling buiten bereik.
daarna lamdasensor voor de kat.(deze is voorzien van twee lamdasensors) losgekoppelt en het motortje liep weer als een zonnetje!
deze sensor dus vervangen maar nu duikt het volgende probleem op:
motor loopt nog wel goed maar weer gaat de storingslamp branden.
1 foutcode aanwezig en wel:cilinder(bank 1)mengsel te rijk!!
voor dat ik verder ga zoeken,heeft iemand er misschien ervaring mee of dit probleem ook al eens gehad?
hoor graag van jullie
marcel

marcie

Geplaatst door marcie (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

ECU heeft een tijdje gedraaid met een defecte lambdasonde en in die tijd heeft de zelflerende functie zichzelf aangeleerd om het mengsel sterk te verrijken. Nu met een correct werkende sensor is de correctie te veel en wordt het te rijk. Oplossing: zelflerende waardes resetten.
a) Kun je met de KTS ook de functies van de VAS uitvoeren? Functie 10 (Adapties), blok 0 (Reset leerwaardes).
b) Anders met EOBD fouten clearen. Dit reset ook de leerwaardes.
c) Als niets werkt neem dan de accu een tijdje los om de ECU te resetten.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Moet wel de gasklep opnieuw inleren als hij gereset is, die waardes wis je n.l. ook.

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Goeie harry, was ik vergeten te vermelden. Maar geldt niet bij optie b). EOBD reset alleen uitlaatgas gerelateerde leerwaardes en niet de andere.

marcel6979 (0) PRO, 18 jaar geleden

ok,ja met de kts heb ik ook iets zien staan van adaptie,,,,,,s

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Klopt van optie b, ik verkies overigens meestal C, en maak de gasklep schoon en leer hem opnieuw in. (ervaring leert dat dit het beste werkt, een vervuilde gasklep inleren geeft n.l. ook weer rottigheid)
En een verkeerd ingeleerde of vervuilde gasklep kan het mengsel ook aardig in de war sturen, dus gewoon doen, mede omdat deze auto al niet lekker loopt.

marcel6979 (0) PRO, 18 jaar geleden

ok,maar de auto loopt al weer als een zonnetje na het wisselen van de lamdasensor.....

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Als ie als een zonnetje loopt waarom dan de vraag? Als je een vraag stelt gaan we er vanuit dat er een probleem is. Maar nu zeg je dus dat je alleen vragen stelt om het vragen stellen en de oplossingen niet wil toepassen. Wat moeten wij daar nu van denken?

marcel6979 (0) PRO, 18 jaar geleden

als je nou even goed had gelezen,had je kunnen zien dat het probleem nog niet helemaal verholpen was!

Hans4040 (305) PRO, 18 jaar geleden

De 2e lambdasonde misschien?

marcel6979 (0) PRO, 18 jaar geleden

ja misschien wel,zal ik ook nog even doormeten,zou wel toevallig zijn maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit

marcel6979 (0) PRO, 18 jaar geleden

heb vandaag de gasklep opnieuw ingeleerd,en je raad het al: probleem verholpen!!
bedankt voor de info
mvg marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.