Volkswagen Golf VI: Stotend gedrag bij optrekken

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4TSI 160PK DSG7

Sinds een maand valt het me op dat bij het optrekken de auto gigantisch stottert/ stoot. Het maakt niet uit of ik in D, S, of manueel rijd. Ook valt de toerenteller niet terug op het stotter-moment en is er na uitlezen met VCDS geen storing in het geheugen te vinden.
Als ik erg rustig het gaspedaal indruk bij optrekken is er niets aan de hand, maar als je net iets meer vraagt aan vermogen ontstaat het stotend gedrag. De motor stopt op dat moment met aandrijven lijkt wel. Helaas ben ik er nog niet achter of het in de aandrijving zit (DSG) of bijvoorbeeld in de turbo. Als het electronisch is, had ik dat wel uit kunnen lezen verwacht ik.
Ik weet dat deze motoren niet zonder problemen zijn, en de vorige eigenaar heeft dan ook al wat reparaties laten uitvoeren onder volledige garantie. Na aankoop heb is in de garantietermijn de koppeling vervangen (trilde erg) en de waterpomp(piepte bij toerenvernadering).
Hebben jullie een idee waar het horten en stoten tijdens optrekken vandaan komt? Ik wil hem binnenkort naar de dealer brengen voor reparatie, maar wil er een goed verhaal bij geven zodat ze niet onnodig veel tijd en materiaal steken in dit probleem.
De auto bevalt me echt prima en wil hem graag nog een tijd blijven rijden. Hij heeft nu ongeveer 70.000 op de teller, maar rijdt (normaal gesproken) als nieuw. Hij is altijd in onderhoud bij VW geweest.

Gr. Frank

Frank1968

Geplaatst door Frank1968 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1600) PRO, 11 jaar geleden

Toen de koppeling vervangen is ,is toen , indien van toepassing , ook het 2 massa vliegwiel vervangen ?

Frank1968 (0), 11 jaar geleden

Nee, ze vroegen me toen of het misschien het 2 massa vliegwiel kon zijn. Tja, ik weet er best veel van, maar ben geen automonteur, dus hebben ze alleen de koppeling vervangen. Ze vertelde me dat PON alleen coulance geeft op OF de koppeling OF het 2 massa vliegwiel, en niet beide :-(
Zou dit aan het vliegwiel kunnen liggen?

kaleido 1 (1600) PRO, 11 jaar geleden

Zou inderdaad kunnen , maar gebruik de zoekfunctie eens , het forum staat vol met dit soort klachten.

de Dokter (0), 11 jaar geleden

Het mooiste is een rijdende log maken met vcds.
Heb je de hele auto uitgelezen of alleen het motor gedeelte?

Frank1968 (0), 11 jaar geleden

Heb een totale scan gedaan; er kwamen geen storingen uit.
Hier op het forum stond een probleem wat er wel op lijkt, dat bleek uiteindelijk aan een defecte verstuiver te liggen. Vandaag nog even getest, maar bij koude motor lijkt er niets aan de hand te zijn. Van defecte verstuivers heb ik al vaker gehoord bij de TSI's
Hoe kan ik het beste rijdend een log doen met VCDS? Dus welk kanaal en hoe te handelen?

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Klopt de timing wel,controleer dat ook eens.
Verder komen gesmolten bougie's en zuigers voor bij dit type.
Ook de ketting rekt uit waardoor de timing verloopt ,kan ook stotteren tot gevolg hebben.
Of idd de verstuivers.
Eerlijk gezegd,het is een ziekenhuisblok,je had er beter met een boog omheen moeten lopen.
70.000 op de klok en al een waslijst aan problemen,waarom begin je eraan.
Een beetje zoeken op internet en je komt een tranendal over dit blok tegen.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Dat stotteren kan ook komen door de DSG automaat.
De koppeling verglaasd met als gevolg slippen/aangrijpen en dat achter elkaar,met name bij optrekken
Ook kan de koppeling strakker gezet worden,dat er meer druk op de plaat komt.
Met name bij het vanuit stilstand optrekken deed dit fenomeen zich voor.
Ik mag geen reclame maken,maar informeer eens bij de DSG dokter in Aalten.
Zij kunnen je voor wat betreft een eventueel probleem aan de bak helpen.
Mocht het de ketting zijn dan is er misschien nog coulance van Pon,maar reken nergens op.

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Dus het komt voor als je al harder rijdt als bijvoorbeeld 30km/h? Zo ja dan ligt het niet aan de koppeling/vliegwiel, dan moet je het zoeken in de bougie's (cil.overslag). Of kleppen zwaar vervuild of verstuivers stuk/lek of zuiger naar de klote met ook cil.overslag als gevolg of de hogedrukpomp op de kop is stuk. Dit alles komt vaker voor.

Heb je dat gestotter alleen in z'n 2 en bij gas geven bij ongeveer 10km/h (bv afslaan een parkeerplaats op) dan ligt het aan de koppeling, het feit dat hij al eens is vervangen zegt niks, ze zijn denk ik al 4x "verbeterd" maar nog steeds problemen.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Idd,als de koppeling niet goed is,dan heb je ook afslaan bij het manouvreren op bijv een parkeerplaats.
Stotteren bij hogere snelheid kan misfire zijn zoals Ricky hierboven beschreef.
Of ketting,bougie's,zuiger.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.