Volkswagen Golf VI: PDC achteraf inbouwen

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 TDI BMT

Recentelijk een golf 6 gekocht, zonder PDC. Onze vorige auto had wel PDC, en willen nu ook graag een PDC.
De originele VW set laten inbouwen is me te duur, kosten een 700+ euro.
Ik ben op zoek naar een goede after market set. Dus eentje die niet bij elke regendruppel oid problemen geeft.
Ik denk aan een Waeco of parkmatic, tussen de 150 en de 200 euro.
Het inbouwen wil ik zelf gaan doen. Ik heb enige autotechnische kennis en ervaring met een trekhaak onderbouwen en aansluiten bij een citroen met CANbus systeem. Voor alle duidelijkheid, een voertuigspecifieke kabel daarvoor gebruikt, en alles werkte dus ook uitschakelen PDC bij caravan of fietsendrager!

Nu de golf6: kan ik een goede set aansluiten op de achteruitrij verlichting zoals steeds in handleidingen aangegeven wordt?
(Heb al begrepen dat in alle gevallen het beter is om het massapunt achterin de golf te gebruiken en niet zomaar een massa punt te maken)
Of kan ik het systeem beter aansluiten op de kabel die naar de door de dealer ondergebouwde trekhaak, gaat.
Ik dacht op de kabel naar stekkerpunt 8.
De vraag is dan of er stroom staat op deze kabel wanneer de stekkerdoos gesloten is of geen stekker is aangesloten.

Een andere optie is nog vanaf de accu een gezekerde kabel maken, met + en -, naar de schakel unit van de PDC.
En dan naast de versnellingspook oid, een knopje voor het zelf inschakelen bij achteruit rijden.
Wat zou jullie advies zijn, ik wil geen problemen krijgen met het CANbus systeem en after market PDC.
johan

JHV

Geplaatst door JHV (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=JHV]ik wil geen problemen krijgen met het CANbus systeem en after market PDC[/quote]
Met dit bovenstaande gegeven zou ik niet gaan knoeien, een nieuw probleem is zomaar geboren.
Wat goed werkt is origineel en is afgestemd op het boordnet van het voertuig.

Gr. paul

martijn v o (0), 11 jaar geleden

Hoi Johan, leuk je weer eens wat te horen. Is de C5 dan de deur uit?

Zoals Paul al zegt problemen voorkomen doe je alleen met de originele spullen.
De PDC communiceert namelijk ook met de trekhaakmodule.

Tevens dien je de zaken aan te melden middels VCDS (is de Lexia van VAG).

JHV (0), 11 jaar geleden

Dank voor de antwoorden.
Ja de C5 is de deur uit, nu een kleinere en vooral 320kg lichtere auto.
Ik weet hoeveel problemen after market spullen inbouwen kan geven.
Jullie geven dus eigenlijk aan dat dat bij VAG ook zo is.
Ik lees op een VW forum dat mensen allerlei PDC systemen ingebouwd hebben en dat het goed is gegaan en alles werkt.
Juist dat communiseren met de trekhaakmodule was voor mij is een vraag. Geeft bij een C5 ook makkelijk problemen.
Vandaar ook de voertuigspecifieke kabel van de dealer gekocht.


Is dan misschien nog een optie op een eigen gezekerde + en - kabel vanaf de accu te trekken naar deze aftermarket PDC?

Via een site kwam ik een originele set tegen. Zou wel om de originele set gaan.
Ik wil dan kijken of ik dit zelf in ga bouwen en laat inregelen door de dealer.
Uiteraard eerst even checken of de dealer dit wil doen.
Bij de Citroen was dit geen probleem.
johan

JHV (0), 11 jaar geleden

Mag ik jullie mening horen over een gezekerde draad trekken vanaf de accu naar de PDC unit?
Dan heeft de unit stroom en gaat het buiten het CAN bus systeem om.
Of wordt er dan een soort van lekstroompje gemeten?
En/of aftappen van de constant + van de kabel naar de trekhaak.
In beide gevallen dus een extra losse schakelaar in de auto om het systeem in te schakelen.
johan

martijn v o (0), 11 jaar geleden

Johan,
Dan kun je het misschien beter van de achteruitrij lichten aftakken dan heb je ook geen schakelaar nodig. Het systeem gaat dan automatisch aan bij het inzetten van de achteruit.
Ik heb zelf geen ervaring met aftermarket kastjes, maar Kufatec schijnt kant en klaar dingen te verkopen met kabelboompje.
Ik weet niet waar je de sensoren wil plaatsen maar misschien een bumper van een schade-auto via de sloop?

Zoiets dan heb je voor en achter. Welk nav systeem heb je?
http://www.kufatec.de/shop/de/Volkswagen...

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

origineel systeem kopen, vw art. 1K0054630B
kosten rond de 300 euro, inclusief aansluitmateriaal en overspuitbare sensoren.

Wordt bij de achterlichten middels bijgeleverde stekkers aangesloten, geen gehannis met kabels aanpellen, scotchblokjes of wat dan ook.

http://www.volkswagen-zubehoer-shop.de/s...

nadeel: systeem werkt uitsluitend akoustisch, de duurdere variant waar je de prijs inmiddels van kent communiceert via canbus naar het navigatiescherm.

waarom origineel: je auto zit nog in fabrieksgarantie. Als je ellende krijgt weet je het antwoord als er iets in zit wat er niet in hoort.

JHV (0), 11 jaar geleden

Martijn,
Kufatec verkoopt idd de kabels, maar dan moet je de sensoren er nog bij kopen. Ik heb de RCD310, is minder jatgevoelig dan de mooie grotere schermen!!
Audia4, dank voor deze link. Ik heb ooit een trekhaak zelf onder onze vorige auto, een C5 uit 2008, gezet. En gekozen voor de voertuigspecifieke kabel van de dealer. Heeft me een hoop problemen en hoofdbrekens gespaard. Die blauwe scotchblokjes komen niet in een auto waar ik aan werk of in rij. Zelfs niet in onze DAF 66 coupe.
De golf hebben we net en er is een jaar garantie op, bij geklooi en problemen weet ik inderdaad wat het antwoord is.
Ik heb overigens wel even overlegd met de dealer of ik in de garantieperiode dit wel zelf mag doen zonder problemen te krijgen.

andere sets:
Ik las bv bij aangeboden sets op MP of internet dat de sensoren geen probleem hadden met een trekhaak. Je moest gewoon de sensoren zo plaatsen dat de trekhaak buiten bereik van de sensoren blijft. Daar heb ik niks aan toe te voegen, vallen af dus!

Ik heb op internet bij VAG24 een VW systeem gevonden van een 260 euro. Of de eenvoudige zal het worden, of een set van VAG24 of de dealer.
Een of ander Tsjechiesch bedrijf biedt origineel VW aan voor een 170 euro, maar bij vragen bel ik graag even of ga er even langs voor vragen.
En de dealer bellen met vragen over een elders veel goedkoper gekochte set vind ik niet kunnen.
Tsjechie is wat ver weg.
Johan

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

bij kufatec heb je niet alleen de sensoren nodig, maar ook nog een geschikt regelapparaat....



lijkt me dat de inbouw van het vw geval geen probleem is. De dealer neemt in zijn aanneemsom een bedrag mee voor "breuk" (beschadiging van de bumper tijdens demontage of boren)
dat kun je omzeilen door het zelf te doen, risico is voor jezelf uiteraard. Schatting is 3 uurtjes werk.
Remedie is plek waar je gaat boren eerst met brede schilders tape beplakken. Bumper verder met zijde handschoentjes behandelen.

bij de genoemde set is een goede beschrijving. (met het meeste aftermarkt spul wat vw verkoopt wel voor elkaar)

dat van vag24 ziet er overigens goed uit!!

JHV (0), 11 jaar geleden

Audia4,
Dank voor je duidelijke uiteenzetting.
Ben inmiddels met het zoeken naar het systeem er wel uit, ben nu naar de aansluitingen aan het kijken.
En dan heeft het systeem wat jij aangeeft 1 heel groot voordeel: ik hoef niet achter het dashboard kabel aan elkaar de solderen!
Het systeem met aanduiding op het scherm van onze RCD310, ook bij VAG24, is geen "plug and play" zeg maar.
Bij het aansluiten van de trekhaak bij de C5, ook canbus en voertuigspecifieke kabelset, was behalve de constant + alles "plug and play".
Ik ken mijn grenzen, achter het dashboard solderen aan de stekkeraansluiting van de CAN bus, gaat me net even te ver. Zelfs de dealer rekent daar snel 1 tot 1 1/2 uur voor begreep ik. Voor mij als hobbyist met enige autotechnische kennis houdt het dan op!
Richt me wel weer op onze DAF66 coupe(hihi)

Moet de set die jij noemt, ook ingelezen worden door de dealer?
johan

audia4 (0) PRO, 11 jaar geleden

zover ik kan achterhalen werkt die set stand alone, puur akoustisch en komt in werking als de achteruitrijlichten branden.

mijn ervaring leert bij andere wagens dat het optische deel toch niet veel toevoegd. mensen luisteren alleen naar de piepjes. als je achteruitrijd moet je toch of omkijken of in de spiegels kijken..... (tenminste we hebben dat zo geleerd)

in principe kun je alle sets toepassen dus, alleen mis je bij universeel spul de voertuigspecifieke connectors en moet je dus knippen en plakken om het werkend te krijgen.

exacte info kan de dealer je trouwens verstrekken, die zouden een uitgebreide inbouw beschrijving moeten kunnen ophoesten uit hun systeem.

JHV (0), 11 jaar geleden

Ik heb de set inmiddels gekocht bij de dealer. Is een zeer duidelijke inbouwinstructie bij waarbij duidelijk is dat het een zgn "stand alone" systeem is. Zitten onderdelen bij van Cobra en VW. En omdat dit een voertuigspecifieke set is zitten er dus ook de goede stekkertjes etc allemaal al bij. En de regelunit is specifiek VW.
Kortom, de volgende week ga ik inbouwen.
Gekozen voor de eenvoudige set zonder display info, alleen een pieper.
Deze kan ik zelf inbouwen, en spiegels en pieper is genoeg.
Voordeel is ook dat ik met vragen om de hoek nu terecht kan bij de VW dealer. En zoals gezegd hier, er is nog fabrieks- en dealer garantie op
de auto. Kreeg bij de dealer ook gewoon handige tips en goede info, dat is me ook wat waard!

JHV (0), 11 jaar geleden

De PDC zit eronder en werkt uistekend.
Johan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.