auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III: stuur blijft hangen in 1 richting

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Hallo,

Ik heb onlangs een golf III 1.9d uit 98 gekocht met stuurbekrachtiging.
Nu merk ik dat als ik over een minder egale weg rijd en ik het stuur los laat dat de auto steeds in verschillende richtingen wil blijven rijden.
Normaal, met snelheden boven de 50 km per uur rijdt de auto netjes rechtdoor, maar hij kan dus ook zomaar ineens een flinke afwijking naar links of rechts hebben.

weet iemand waar dit aan kan liggen?

alvast bedankt,

Joost

Geplaatst door

yoozt (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer de ophanging / draagarmen o.i.d. eens op speling..

Als hij na het sturen niet goed recht komt, kan het ook aan de veerpootlagers liggen, maar meestal is er dan ook een 'knak' te horen als je stilstaand aan het stuur draait..

Anders als dat goed is, zou ik eens langs een bandengarage rijden om te kijken of hij niet uitgelijnd hoeft te worden, omdat je de auto pas hebt, weet je niet de historie ervan en wat ermee gedaan is.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

hallo stefan, bedankt voor je reactie,

ik hoor geen knak bij het draaien aan het stuur als de auto stil staat.
De auto rijdt netjes rechtdoor als ik mijn handen van het stuur haal, alleen kan hij dan ineens naar rechts of links sturen, bijv door een hobbel in de weg, daarna blijft het stuur in die richting staan en gaat de auto dus ook vol naar rechts of links.
uitlijnen is denk ik niet het probleem, maar misschien die speling wel.
Ik zal dit weekend de auto eens op de brug zetten.

groet, Joost

yoozt 0

14 jaar

als je stuur niet vanzelf terugkomt staat meestal je stuurhuisspeling te strak afgesteld. Dit kun je stellen door een grote inbus op je stuurhuis(vanaf de onderkant te bereiken). Het kan ook sleutel 10 zijn even afhankelijk van je uitvoering.

peter139 0

14 jaar

bedankt voor je reactie.
Ik zet de golf vanavond op de brug, eens kijken of ik het kan vinden.
Ik laat het weten als ik er uit ben

yoozt 0

14 jaar

hallo,

ik heb de auto niet meer op de brug kunnen zetten, maar waarsch is het inderdaad de draagarm.
de voorwielen lijken los te zitten in hun ophanging, maar eens kijken wat ik hier aan kan gaan doen.

bedankt voor jullie reacties

Joost

yoozt 0

14 jaar

Joost,

Wat bedoel je precies met 'los zitten' ? Bedoel je daarmee dat je het wiel en alles naar boven en onder kan bewegen als het wiel van de grond is ( op gekrikt ) ? Zo ja, kan het goed het veerpootlager zijn.. ( zit bovenop de schokbreker )

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo Stefan,

volgens mij is het inderdaad de veerpoot lager. boven op de schokbreker zit speling.
Woensdag zet ik hem weer op de brug en laat ik er nog iemand anders naar kijken.
Zijn zulk soort reparaties goed te doen?

gr. Joost

yoozt 0

14 jaar

als je hem omhoog krikt komt de bovenkant altijd vrij en heb je grote vrije speling

Heb dat al vaker gezien robby, veel te veel speling als het wiel van de grond was, nieuw veerpootlager gemonteerd en niks meer van speling te bekennen.

Joost,

Dat is goed te doen, ook zonder brug..Schokbreker boven even los halen, dan onder bij de naaf even aftekenen en de 2 bouten demonteren, dan heb je de schokbreker in je handen, als je hem niet aftekend en hem erna gewoon weer monteerd, loop je de kans dat hij opnieuw uitgelijnt moet worden, je kan het ook met een spuitbusje doen, dat werkt ook perfect.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

hallo allen,

bedankt voor jullie reacties zover.

Ik heb de auto gisteren weer op de brug gehad.
Het blijkt dat toch dat de achterste rubbers ingescheurd zijn van de draagarmen voor, vooral rechts zit er veel speling.
Daarbij lijkt inderdaad ook dat rechts de veerpoot lager niet goed meer is, maar dit heb ik nog niet van dichterbij bekeken door hem open te halen.

Ik heb al op forums kunnen vinden dat het wel te doen is om de draagarmrubbers te vervangen, dat alleen het nieuwe rubber monteren met een bankschroef moet, maar hoe dat dan precies moet zie ik er niet bij.
Moet ik ook rekening houden met andere dingen? gaat het bijv makkelijk om de fusee kogel er in en er uit te halen?

alvast bedankt voor jullie reacties.

gr. Joost

yoozt 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.