Volkswagen Polo: Stuurbekrachtiging Polo 9N 1.2 2002 werkt niet meer

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 12V

Sinds gisteren werkt mijn stuurbekrachtiging niet meer. Lampje blijft branden. ANWB erbij gehaald. Hebben spanning dynamo doorgemeten. Was niet de oorzaak. Vervolgens naar universele garage gegaan. Hebben foutcodes uitgelezen. Blijkt een ECU fout waarbij de ECU vervangen zou moeten worden. De aansluiting bij accu is gecontroleerd evenals de zekering.

Morgen langs de VW garage. Hopelijk hebben zij nog een alternatief.

Iemand een idee wat het kan zijn? En wat zou het betekenen als de ECU vervangen moet worden qua kosten of andere alternatieven?

awisse

Geplaatst door awisse (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

het zou de pomp unit kunnen zijn dat gebeurt een enkele keer en daar zit de unit bij.

groetjes jan.

awisse (0), 15 jaar geleden

Is dit een duur geintje? En is zo'n unit vrij makkelijk op de sloop verkrijgbaar of is deze erg autotype specifiek?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=awisse]Is dit een duur geintje? En is zo'n unit vrij makkelijk op de sloop verkrijgbaar of is deze erg autotype specifiek?[/quote]
Op de pomp staat een nummer deze moet overeenkomen met de evt gebruikte pomp. Een nieuwe incl montage komt gauw op 1000,-

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

eerst de stekkerverbindingen op het regelapparaat controleren op vocht en corrosie. gr john

tedkroon (0), 15 jaar geleden

uitlezen, wellicht is het de sensor die defect is!

awisse (0), 15 jaar geleden

Na analyse door een VW garage blijkt de gehele pomp vervangen te moeten worden. Kosten 1033 euro (heb niet eens gevraagd of dit in of ex BTW is). Aangezien ik dit een te duur grapje vind ben ik nu op zoek naar 2de hands / gebruikte pomp.

Nu hebben ze het onderdeelnummer genoteerd en dit blijkt 6Q0 423 162 X te zijn. Als ik hierop zoek kom ik ook de volgende nummers tegen: 6Q0 423 155 AM
6Q0 423 155 AJ, 6Q0 423 155 AH, 6Q0 423 155 AA, 6Q0 423 156 R, 6Q0 423 156 K, 6Q0 423 162 X, 6Q0 423 162 V voor in basis het zelfde onderdeel. Deze blijken in diverse types van VW, Seat en Skoda gebruikt te zijn / worden. Kan iemand mij vertellen of een van deze andere onderdelen ook zal werken? Of moet ik perse exact hetzelfde onderdeelnummer terugplaatsen?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=awisse]Is dit een duur geintje? En is zo'n unit vrij makkelijk op de sloop verkrijgbaar of is deze erg autotype specifiek?[/quote]
Op de pomp staat een nummer deze moet overeenkomen met de evt gebruikte pomp. Een nieuwe incl montage komt gauw op 1000,-[/quote]
Het antwoord stond er al.....

Gr. paul

awisse (0), 15 jaar geleden

Paul,

Klopt. Dit had ik ook gelezen. Maar misschien was dit er met de reden gezet dat je er zeker van was dat je advies zou kloppen. Toch bedankt voor je 2de reactie. Uit pure nieuwsgierigheid: Alle door mij genoemde types zijn Electro Hydraulische STB pompen gebruikt op o.a. mijn type auto. Waarin zitten de verschillen dan?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=awisse]Paul,

Klopt. Dit had ik ook gelezen. Maar misschien was dit er met de reden gezet dat je er zeker van was dat je advies zou kloppen. Toch bedankt voor je 2de reactie. Uit pure nieuwsgierigheid: Alle door mij genoemde types zijn Electro Hydraulische STB pompen gebruikt op o.a. mijn type auto. Waarin zitten de verschillen dan?[/quote]
De verschillen zitten oa in het regelapparaat.. Pompen gaan vaker stuk met een gebruikte loop je dus wel een risico op 2 keer geld uitgeven en natuurlijk 2 keer de montage.......

Gr. paul

awisse (0), 14 jaar geleden

Afgelopen week de pomp vervangen. Aangezien mijn broer kon beschikken over een brug, professioneel gereedschap, diagnoseapparatuur e.d. dit zelf gedaan. Kom ik erachter dat het onderdeelnummer op de diagnose die de VW garage gesteld heeft niet klopt. Ipv de 6Q0 423 162X was het een 6Q0 423 155L. Betaal ik daar 100 euro voor? De VW garage gaf aan dat het vervangen van de pomp door een ruilpomp zo'n 1000 euro zou kosten (volgens mij zelfs ex. BTW), waarvan zo'n 550 euro voor de pomp zelf was. Daaruit concludeer ik dat ze daarvoor een dag nodig hebben om de andere 450 euro op te soeperen aan arbeidsloon. Wat blijkt: Mijn broer deed het binnen 3 uur, inclusief het monteren en demonteren van de bumper e.d. Houd mijn VW garage mij nu voor de gek?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=awisse]Afgelopen week de pomp vervangen. Aangezien mijn broer kon beschikken over een brug, professioneel gereedschap, diagnoseapparatuur e.d. dit zelf gedaan. Kom ik erachter dat het onderdeelnummer op de diagnose die de VW garage gesteld heeft niet klopt. Ipv de 6Q0 423 162X was het een 6Q0 423 155L. Betaal ik daar 100 euro voor? De VW garage gaf aan dat het vervangen van de pomp door een ruilpomp zo'n 1000 euro zou kosten (volgens mij zelfs ex. BTW), waarvan zo'n 550 euro voor de pomp zelf was. Daaruit concludeer ik dat ze daarvoor een dag nodig hebben om de andere 450 euro op te soeperen aan arbeidsloon. Wat blijkt: Mijn broer deed het binnen 3 uur, inclusief het monteren en demonteren van de bumper e.d. Houd mijn VW garage mij nu voor de gek?[/quote]
Reken maar uit,ongeveer €80 uurloon 450/80=5.6 uur.Dat zijn pakketprijzen wat vaak het geval is bij de dealer.

awisse (0), 14 jaar geleden

Dat betekend dat ik vanuit VW 2 keer teveel gerekend krijg aangezien ik ervan uitga dat een garage ervaring heeft met dit soort zaken en het voor mijn broer de eerste keer was dat hij dit deed. Alleen al het monteren en demonteren van een bumper is dan al een zoekwerkje omdat je niet precies weet waar hij allemaal vastgeschroefd zit. Daarnaast is hij geen opgeleid monteur maar doet dit puur als hobby. Bovendien heeft hij ook onderdelen weggehaald die ws. hadden kunnen blijven zitten. Vraag ik me toch af hoe dat dan verantwoord kan worden.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Als het een pakketprijs betreft dan wordt dit bepaald door de fabriek of Pon,niet de dealer zelf dat zijn maar marionette poppetjes van Pon/fabriek.
Maarja €1000 is al genoemd hierboven dus het zal idd wel kloppen.
De dealer verliest ook weer aan andere reparatie's,bijvoorbeeld apk/banden vv/remmen vv enz enz,dit om te kunnen concureren met de universele garage's,anders als de dealer dat uurloon van €80 houdt op een apk of banden vervangen dan is de reparatie bij de dealer 2x zo duur als bij een universele garage.
En specifiekere reparatie's zijn vaak bij de dealer weer duurder.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.