Volkswagen Polo: Tank Polo Bluemotion leegmaken

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.2 TDI BlueMotion

Vanavond 14 l benzine getankt in een lege dieseltank. Stom ja, ik weet het... :)

Auto niet gestart overigens. Auto staat in het dorp waar ik woon bij een pomp waar ik wel mag sleutelen. Ik heb:

- brandstofpompje (Hardy) en accu
- lekbak
- slangen
- jerrytank 30 l

Toch lukt het niet. Ik heb een heel klein beetje benzine eruit kunnen pompen door de slang in de tankopening te doen maar het lijkt erop dat het niveau erg laag is of dat de leidingen erg dun zijn. (Ik probeer het met een 10 mm slang.)

Nu zit ik te denken: waarom niet de leiding lostrekken en leeg laten lopen? Er zit nl. nog een extra brandstoffilter met aansluitingen direct onder de tank.
Alleen: hoe krijg ik die leiding los?

Beetje vergelijkbaar hiermee:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Ik zie ook geen nokje of zo om in te drukken. Iemand enig idee?

En dan: moet ik hierna bang zijn dat er lucht in de leidingen zit?

Roetmobiel

Geplaatst door Roetmobiel (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

haal de tank vlotter er uit onder de bank zit een opening daar door kun je de boel demonteren.
let op alle benzine moet er uit achter kost het zeker de verstuivers als het niet meer is.
dor de opening kun je hem leeg zuigen.


groetjes jan.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

bel de anwb die hebben de middelen en kennis in huis

Roetmobiel (0), 12 jaar geleden

Wat Jan T zegt klopt. Inmiddels was ik daar ook al achter (vanwege een ander topic waar iets gezegd werd over de brandstofpomp), en doordat er vrijwel niets uit de slangetjes onder de tank kwam.
Inderdaad zit er een nokje in die slangaansluitingen; als je het indrukt met een schroevendraaier lukt het om deze los te maken.

Ik ben al enige tijd klaar gelukkig, maar voor jullie nog even dit:
Ik heb het volgende gedaan:

- Achterbank (rechts) opgeklapt
- Stukje bekleding opgeklapt
- Rubberen afdekhoes weggeschoven
- Stekker losgemaakt (zit een borgklepje op)
- Slangen los (3 stuks, waarvan twee met nokje en 1 met rubberen slang en slangklem). Die slangklem heb ik losgemaakt door er een klein schroevendraaiertje in te wrikken.
- Moer die rond de brandstofpomp zit losgedraaid. Dat is nog een hele toer want dat ding zat muurvast geslagen (kon je zien aan de beschadigingen op de kartels van die plastic moer). Losgemaakt door met twee man eraan te werken: één met schroevendraaier en hamer linksom (tegen de klok in) te slaan, andere met een hefboom dezelfde kant op draaien.

De brandstofpomp zit met een veer geklemd, deze komt dus omhoog als de moer (ring om de brandstofpomp) los is. Uitkijken dat o.a. de vlotter niet beschadigd raakt. Ik heb de pomp er niet helemaal uit gehaald maar de slang er langs geplaatst. Hardypomp aan... ruim 20 liter, misschien wel 25 liter, eruit gepompt. Vermoedelijk zat er dus nog ruim 7 liter diesel in. Slangen terug geplaatst, slangklem weer dichtgebogen met een tangetje, alles weer dicht.

Voltanken, starten, rijden.

Ik heb gelukkig hulp gekregen van iemand die bij de benzinepomp woont. Superkerel dus... :) Ik denk niet dat de ANWB het veel anders had gedaan, want er zijn geen slangen die uit de tank komen; alleen de slangen die uit de pomp komen en die kun je niet gebruiken om aan te zuigen (plus dat je dan krijg je niet alles eruit krijgt).

En... ANWB had me 105 euro (extra) gekost. Ik ben nl. wel lid maar zonder woonplaatsservice (garage is een dorp verder op loopafstand). Die service erbij kost 70 euro. Dan nog 35 euro "milieubijdrage". Gelul natuurlijk; gewoon langzaam (een paar liter per tank) meestoken met een oude dieselmotor. Maar die 105 euro heb ik uitgespaard dus. En veel kennis en een mooie ervaring rijker.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Roetmobiel

Wees er wel 100% zeker van dat alle benzine uit het systeem / tank is gekomen.
Zo niet ontstaat er schade aan de hogedrukpomp en de verstuivers.

de hoge drukpomp en verstuivers gaan aanmerkelijk korter mee door dit soort acties. In dit geval kan je rustig stellen dat deze onderdelen zomaar 100.000 km korter mee zullen gaan. Kosten: €3000 / €4000 om te vervangen. In de common-rail staat een druk varieerend 1600-2000 bar. Om die op te wekken wordt de hogedruk pomp gesmeerd en gevuld met diesel, de smering is dus zeer belangrijk bij zulke hoge drukken.

Veel kennis van Common-railtechniek had de man, uw hulp niet. In het ergste geval wordt u op korte termijn nog een beroerde ervaring rijker.
Dit is doorgaand een dure (reparatie) betaal ervaring.

Gr. paul

Roetmobiel (0), 12 jaar geleden

Staat in de beginpost: "Auto niet gestart overigens". Er zat alleen benzine in de tank, niet in het brandstofsysteem.
Toen ik de slangetjes loshaalde kwam daar alleen een klein beetje diesel uit (het verschil is makkelijk te ruiken).

Ik weet dat een common rail (pomp / verstuivers etc.) niet tegen benzine kan.
Overigens heb ik de kennis van mijn hulp niet nodig gehad, wel zijn handen. Hoe e.e.a. opgelost moest worden heb ik zelf uitgevogeld. (Eerst nog via de tankdop geprobeerd, maar ik kreeg er bijna geen benzine uit.)

Ik vind verder dat ze die brandstofpomp wel onnodig hard hebben dichtgeslagen.

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

nou gelukkig dat het zo voor je afgelopen is.
ik sta steeds verwonderd als ik kijk hoe vaak ze gebracht worden door een berger dat er verkeerd getankt wordt.

groetjes jan.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

het gebeurt dagelijks soms is het eenvoudig, soms is er geen beginnen aan onderweg

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Soms is er voor dit soort acties wel een verklaring. Vaak zijn het mensen die altijd benzine hebben gereden en overstappen naar een dieselmotor of andersom.
Of een geval waarbij je net even wordt afgeleid en grijpt zodoende een verkeert tankpistool.

Gr. paul

Roetmobiel (0), 12 jaar geleden

In dit geval was de verklaring: een drukke dag met de kinderen, en dan nog even tanken, dus moe, en haast. Ik rijd meestal alleen in deze auto, en ik had nu mijn zoontje erbij. Verder is het zo'n onbemande tank waar je een pasje in moet voeren met een pincode. Daar moet je dan ook erg op passen. Ik tank nl. maar één keer per maand, en dan vergeet je zo die code. En dan zorgen dat zoonlief rustig blijft (muziekje aan etc.) Op de één of andere manier pakte ik zonder na te denken het dichtstbijzijnde vulpistool.

Bovendien past het vulpistool van een dieselpomp niet op een benzinetank, maar andersom wel. Je wordt dus niet gewaarschuwd.

En ja, het is heel stom, maar wat maakt dat uit? Als het eenmaal zover is moet je het oplossen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.