Volkswagen Golf: TDI 90 Pk Trekt niet door boven 2000 rpm

Bouwjaar: 1997

Hallo,

Afgelopen donderdag had ik het probleem dat mijn auto in de noodloop ging. Kwam door tank bijna leeg en een lange bocht op het klaverblad. Langs de kant gestaan tijdje gewacht en toen startte hij weer. Vervolgens weer weggereden en trok hij zo als het hoorde en met gemak naar 140 harder heb ik niet gereden.

De volgende ochtend gauw tanken maar toen merkte ik bij het oprijden van de snelweg dat hij totaal geen trekkracht heeft, hij rijdt als een gewone diesel en wil niet harder dan 130.

Ook hoor een geblaas onder het optrekken. Volgens mij lost de turbo zijn druk want tot 2000 rpm trekt hij zoals het hoort maar daarboven houdt het op. De turbo draait wel. Persoonlijk denk ik aan een turbo slang die eraf is. Het vreemde vindt ik dat die de volgende dag pas een probleem had.

Wie o Wie kan mij helpen

MVG JO

20529

Geplaatst door 20529 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Alexander243 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kan allemaal meerdere oorzaken hebben,lijkt mij een los geraakte slang en toevallig na het uitzetten van de motor.

Meten is weten,zeker als het meerde oorzaken kan hebben is het lastig om te zeggen waar het in zit.

suc6

20529 (0), 18 jaar geleden

Vandaag bij de plaatselijke expert geweest. Ik had zelf al wat optie's doorgenomen: alle slangen zaten vast ook naar de intercooler en de turbo fluitte erlustig op los. Computer eraan gaf uitsluitsel, 1 foutcode van brandstof klep.

Die was dus van die lange bocht ;). Blijft er een optie over luchtmassa meter. Schoongemaakt en hij doet het zoals het hoort probleem opgelost. Hulde aan de garagist.

MVG JO

Alexander243 (0) PRO, 18 jaar geleden

Goed dat je het in ieder geval meldt dat het opgelost is dat doen er nog veeeeel te weinig,alleen LMM reinigen heb ik nog nooit voor elkaar gekregen.Dat de brandstofafsluitklep niet goed open ging kan wel inzien dat je dit probleem kan krijgen.

Je kan in ieder geval weer rijden.

groeten

20529 (0), 18 jaar geleden

Tja apart geval, komt echt door die noodloop. dom dom dom, tip voor bezitters rijdt hem niet te leeg. De elektronica heeft gewoon even in de knoop gezeten.

Ik vond het al vreemd want mijn auto is altijd keurig onderhouden geweest en standaard. 1 maand hiervoor heeft die nog een grote beurt gehad.

Maarja km stand is nog maar 172 dkm maar wel eenlinke voor de turbo, een turbotimer standaard zou mooi zijn maarja eu regels he.

MVG JO

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat bedoel je met "turbotimer standaard" en "eu regels"?

20529 (0), 18 jaar geleden

Turbo Timer: je motor blijft dan nog bv 2 minuten stationair lopen nadat je hem van het contact doet. de motor blijft dan lopen en olie naar de lagers van de turbo pompen.

naar een stevige rit blijft die turbo wel ronddraaien en zonder smering kan die naar verloop van tijd vastlopen.

Daarom is het ook belangrijk om het laatste stuk van de rit rustig aan te doen.

EU regels: die willen minder uitstoot van uitlaatgassen dus na de rit direct de motor uit en niet nog 2 minuten laten bijkomen

Audifreak763 (0) PRO, 18 jaar geleden

Twee minuten is ook absoluut niet nodig. Tien of vijftien seconden is volgens mij ook al wel voldoende. Bovendien: hoe vaak komt het in de praktijk voor dat je een motor vanaf vol vermogen meteen uitschakelt?.

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Vooral belangrijk bij een snelle rit over de autosnelwegen (vooral in Duitsland). Als je van de snelweg af wilt gaan om koffie te drinken of te tanken, rij dan de laatste paar kilometers rustig (+-120) en wacht met uitzetten van de motor als je stil staat. Vijftien seconden is dan lang genoeg, je weet dan zeker dat de turbo stil staat. Het rustig rijden is bedoeld om zowel de turbo als de uitlaat te koelen.
Deze tips gelden niet alleen voor diesels maar ook voor benzine motoren met turbo.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.