auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III: TDI: Tik in motor boven 3000 toeren

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 110 pk TDI

Ik heb een probleempje met mijn Golf TDI. Ik hoef bijna nooit door te trekken tot over de 2500 rpm, maar soms met tegen de berg op en van de berg af (op de motor remmen) kom ik wel over de 3000 rpm, en dan hoor ik een hard tikkend geluid van de motor, wat afhankelijk is van het toerental.

Ik neem aan dat dit iets met een klep/klepstoter te maken heeft, maar zeker weten doe ik het niet, en ik wil iets beter weten waar ik naar moet zoeken voor ik me een ongeluk zoek.

Geplaatst door

Haye (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ten eerste:nooit boven de 2500 tpm komen is slecht voor de motor.

Zou het geluid eens aan een (vag) garage laten horen,misschien probleem met timing inspuiting,ook laten uitlezen.
Geluiden zijn slecht te beoordelen via de pc.

ricky 10
badge

16 jaar

De auto is een paar weken geleden bij de garage geweest vanwege onregelmatige stationair loop, en hij is toen uitgelezen, en de timing schijnt goed te zijn, er is toen alleen een injector gereinigd. Hij is ook door de uitlaatgasmetingen gekomen een maand geleden (de tik in de hogere toeren is er al een aantal maanden).

Ik kom regelmatig in de hogere toeren, en de motor werkt verder naar behoren. Het geluid doet mij denken aan een klepstoter die te langzaam is en op de nokkenas knalt oid.

Bedankt voor de reactie!

Haye 0

16 jaar

zit er geen (te)oude of verkeerde olie in
olie filter ???

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

De olie is niet oud, maar het zou de verkeerde olie kunnen zijn. Welke olie raad je aan voor de Golf TDI? Ik weet niet wat ze er hier in Israel in gedaan hebben met verversen. Ik heb altijd wel met olie volgens VW specificatie bijgevuld, maar dat zijn maar hele kleine beetjes.

Het oliefilter is nog niet erg oud, maar dat zou ik wel eens kunnen vervangen.

Haye 0

16 jaar

05000D - MOTOROIL 5W-40 PREMIUM SYNTHETIC DIESEL
Gebruik: Normaal, ververs elke 15000 km / 12 maanden.
dit wordt aanbevolen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Bedankt.

Ga ik binnenkort wel eens olie verversen. De olie is nu ongeveer 15000 km en 9 maanden oud. Hoe zou dit het tikkend geluid dan veroorzaken?

Haye 0

16 jaar

door vervuiling zullen de klepstoters minder werken
dit geeft overmatige ruimte en dat hoor je als tikken

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Volgens mij mag er ook 10w40 in, gebruikte ik ook altijd op mijn toledo tdi 110pk uit 2001.

Ik ben er eindelijk aan toegekomen om de olie te laten verversen. De auto heeft een grote beurt gehad, en heeft nu een nieuw oliefilter en 5W40 Synthetische olie.

Ik heb nog geen lange rit gemaakt, dus ik heb geen idee of het probleem nu verholpen is. De monteur verdacht een hydraulische klepstoter of de olie.
Bij een koude motor kwam de tik pas boven de 3000 toeren, bij een warme motor (als de hydraulische olie in de klepstoter warm en dunner is) was de tik er al bij 2000 toeren.

Ik hoop dat de nieuwe olie helpt, maar ik zal morgen even een update geven.

Nog bedankt voor de adviezen!

Haye 0

16 jaar

[quote=Haye]Bij een koude motor kwam de tik pas boven de 3000 toeren, bij een warme motor (als de hydraulische olie in de klepstoter warm en dunner is) was de tik er al bij 2000 toeren.[/quote]
Arme motor...........

Overigens had er gewoon 10w40 minerale danwel half syntheet in gekund.
WEL letten op de VW specificatie VW 505 00 (Multigrade dunloopolie)

Je hebt best kans dat dit blok altijd al op minerale olie gelopen heeft en er iemand ineens vol-synthetische olie ingegooid heeft.

Santa 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.