Hoi,
Ik heb een probleem met mijn VW Polo 1.4TDI uit 2000.
De temperatuur loopt niet hoger op dan 70 graden.
Zit genoeg koelvloeistof in en lekt ook niet
Gaan geen lampjes branden of iets dergelijks.
Weet iemand waar dit aan kan liggen (defecte sensor, relais, zekering, thermostaat)
BVD voor reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Thermostaat blijft open staan OF de meter geeft te weinig aan. Eerst meten wat de werkelijke temperatuur is.
Of wel met een thermometer (infrarood) of uitlezen om te zien wat de motor aan geeft voor temperatuur.
Loopt de temperatuur wel op als je hem een minuut of 10 stationair laat lopen ? Zo ja verdenk ik je thermostaat..
Gr Stefan
15 jaar
Ja, de temp. loopt op tot de 70 graden als de motor stationair loopt
zal de temp. eens na meten met een infarood meter
15 jaar
Ik bedoelde eigenlijk,als hij 70 graden is tijden het rijden,en je stopt dan,en laat hem 10 minuten stationair draaien of met verhoogt toerental,stijgt hij dan wel ?
Temp meten kan nooit kwaad en kan uitsluitsel geven.
15 jaar
nee dat niet temp gaat onder het rijden op en neer van 90 naar 70 blijft dan weer ff stil staan en gaat dan weer omhoog. zakt weer een paar graden en stijgt weer enz. blijft ook een tijd op dezelfde temp staan
15 jaar
Wat je als laatste omschrijft duidt vrijwel zeker op een defecte koelvloeistofsensor. Heb ik precies hetzelfde gehad met Toledo TDI. Kost ca. 14,- bij dealer (+ beetje gelekte koelvloeistof door het wisselen) en kan je zo vervangen (let op rubber afdichtringetje). Sensor zit waarschijnlijk links op de zijkant van je blok. (links als je erin zit)
15 jaar
Hoi,
allemaal bedankt voor reactie!
het was de temp. sensor
15 jaar
Bedankt voor de feedback!
15 jaar
ik zit met hetzelfde probleem, heb vandaag een nieuwe watertemp sensor gekocht, morgen installeren, ik laat jullie iets weten ... bedankt voor al de tips die ik al heb gelezen..
mijn situatie is :
Koude motor, start perfect
lauwe motor : gevaarlijk :)
Warme motor : 30sec en langer blijven starten met de gas tot onder, na een tijdje start hij wel met een witte blauwe wolk...
sensor loskoppelen als hij warm is : gloeiers gaan plots aan en start direct ...
15 jaar
Sven
Je kan beter even een nieuw topic aan maken om verwarring te voorkomen, praten we hier over dezelfde motor ?
Het probleem bij jou zal de startmotor zijn ( slechte warme start )
Gr Stefan
15 jaar
Ik heb trouwens de temp sensor vervangen : helaas nog altijd zelfde probleem.
De starter of dieselpomp lijkt mij super onlogisch ... waarom start de wagen van de eerste slag als je de watertemp sensor losmaakt ? Het probleem zit bij het gloeien, als ik de sensor aansluit bij warme motor = niet gloeien en bijna niet starten, als ik dan de sensor losmaak gaat hij wel gloeien en start hij altijd van de eerste slag ...
Dus als startmotor kapot was zou hij ook niet mogen starten zonder sensor, idem voor diesel pomp ....
maar waarom gloeit de auto nu nie ?
ps : indien dit verhaal anders is als de first poster, dan start ik uiteraard graag een nieuw topic :)
thx guys !
15 jaar
[quote=miro_0]Dus als startmotor kapot was zou hij ook niet mogen starten zonder sensor[/quote]
Toch vergis je je, het probleem is de startmotor.
Deze komt niet meer aan z'n starttoerental.
Gr. paul
Toch hou ik het bij de startmotor, net zoals Paul ook al aangaf!
Gebruik de zoekfunctie maar eens, dan kom je tig topic's tegen met dit probleem,
En waarom hij niet gloeit ? Dat doet een TDI bij deze buitentemperaturen niet, wel als het 5 graden of kouder is.
Vervang de startmotor maar eens, dan zul je ook geen nieuw topic hoeven starten :-)
Gr Stefan
15 jaar
ik denk dat ik dat eens ga doen, nieuwe sensor helpt idd niet (gisteren gaan halen) ....
als ik goed begrijp heeft een warme motor minder compressie en bij diesel kunde dat verhelpen door een "snelle" starter, als de starter dus niet snel genoeg draait hebde onvoldoende compressie, als je de temp sensor losmaakt "denkt" de motor dat 'm koud is gaat "onnodig"gloeien maar springt dus wel aan door dit extraatje ?
zo begrijp ik het toch als ik al de forums afga ? :)
wel 1 vraagje, als ik goed begrijp gaat het lampje van gloeien wel altijd aan (bij mijn focus toch) maar eigenlijk gloeit hij niet ?
15 jaar
Het probleem is niet de compressie van de motor in warme toestand, maar het start toerental van de startmotor zelf, deze zal niet snel genoeg rond gaan, met een los getrokken sensor, zal hij ook het mensgel e.d aanpassen waardoor hij dan wel start..
Het gloei lampje licht een fractie op tijdens het aanzetten van het contact, ter controle, dus hij gloeit niet kort.
Gr Stefan
14 jaar
probleem is dus inderdaad opgelost door starter te vervangen :)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar