Volkswagen Golf III : thermostaat vervangen hoe??

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 55kw

Hallo heren,

Ik zit met het volgende probleem als ik rij en rijwind heb dan blijft mijn temp op 70 graden.
echter met filerijden loopt het op naar 110 graden en dan slaat de fan aan daalt het naar 90 en dan weer steeds hetzelfde liedje.
maar als ik met filerijden mijn kachel aanzet op warm dan blijft de temp op 90 graden en als ik dan weer ga rijden 70 graden. mijn kachel blaast gewoon hete lucht en word ook snel warm.

Ik heb al eerder gelezen dat dit de thermostaat is nu wil ik hem graag vervangen ik ben wel handig maar heb nog niet zo veel verstand van motoren.

Is dit te doen voor iemand zoals ik? Zo ja hoe? en welk gereedschap heb ik allemaal nodig?

Hebben jullie mischien een echte foto van een blok van met daarop precies de plek waar de thermostaat zit?

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg.

bkr22

Geplaatst door bkr22 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bekir

Speciaal gereedschap heb je niet nodig, volg je dikke slang maar eens die aan de onderkant van de radiateur zit, dan kom je als het goed is bij het thermostaat huis uit,slang eraf halen,deksel los schroeven ( 2 boutjes ) en thermostaat verwijderen, monteren in omgekeerde volgorde en afvullen met koelvloeistof, motor laten lopen tot ventilator aangaat, eventueel koelvloeistof bijvullen en bij koude motor nogmaals controleren.

Zie ook :

[url=http://img442.imageshack.us/i/52203892.p...][img]http://img442.imageshack.us/img442/8193/...[/img][/url]

Gr Stefan

bkr22 (0), 14 jaar geleden

Stefan dankje voor je snelle reactie,

Ik ga het van het weekend proberen en kijken of ik het wel aandurf.
Is het schadelijk als ik met dit euvel blijf doorrijden??

mvg.

Tiguan (0) PRO, 14 jaar geleden

thermostaat/huis zit aan de linkerkant van de cilinderkop bevestigd net onder je stroomverdeler, dat is op de bovenstaande_tekening niet goed te zien.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nou ja schadelijk,

In die zin ja, bij een te koude motor word er meer brandstof ingespoten wat een hoger benzine verbruik met zich mee kan brengen.

Ook de slijtage van de onderdelen neemt dan toe..

Maar niet meteen iets om je ongerust te maken, zou het wel vervangen.

Veel stelt het eigenlijk niet voor,

Gr Stefan

bkr22 (0), 14 jaar geleden

Ik heb goed nieuws vandaag thermostaat vervangen en de auto staat weer netjes constant op 90 graden alleen met file rijden gaat hij richting de 98 graden en dan pakt de ventilator hem meteen op.
Ik heb ook gelijk maar de bougies vervangen.

Nu zit ik ergens mee bij het vervangen van de thermostaat heb ik veel koelvloeistof verloren dit heb ik weer bijgevuld ong 2 liter. nadat ik een testrit had gemaakt merkte ik dat het niveau was gedaald nu heb ik er weer een halve liter bijgegooid maar nog niet gereden dus weet niet of het weer gebeurt ik kon echter nergens een lek vinden.

Ps: ik heb het koelsysteem maar 10 minuutjes ontlucht met verwarming aan en expansiedop open.

Mvg.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen,

Als je nu nog eens een stukje gereden hebt,controleer dan nog eens even het koelvloeistof peil,vul zonodig bij en klaar..

Dat de temp wat stijgt als je stilstaat is normaal.

Gr Stefan

bkr22 (0), 14 jaar geleden

Stefan ik merk net dat er een lek is bij het thermostaathuis (plek bij onderste bout) hoe kan dit nou? ik weet zeker dat ik alles netjes heb gedaan de rubber pakking enzo.
Ik breng hem morgen anders even naar garage van mijn kennis.

mvg.

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Misschien kunststof huis gescheurd.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bekir

Als hij daar lekt komt je het kunstof huisje toch even aan het los halen,of het huis is gescheurt ( misschien te vast gedraait ? ) of hij lekt aan de O-ring..

Eerst even kijken wat er aan de hand is, dan kun je 2 dingen doen, of een nieuw huisje erop zetten of al hij bij de O-ring lekt, deze vernieuwen ( eventueel met een beetje vloeibare pakking.

Dan monteren en precies zo vullen zoals je gedaan hebt, moet het goedkomen.

Gr Stefan

bkr22 (0), 14 jaar geleden

Vandaag op de sloperij in de garage naar gekeken. Bleek het een stomme fout van mij te zijn, ik heb de bouten te strak aangedraaid en het huis kapotgemaakt.
We hebben het hele thermostaathuis vervangen door een sloopexemplaar.
Nu lijkt het dat alles er goed uitziet hopelijk blijft dat ook zo.

Probleem opgelost.

Mvg.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi..

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.