Volkswagen Golf IV: Tijdens acceleratie fluctuerend toerental TDI

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 74KW

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren ten aanzien van het volgende, een euvel dat ik nog niet op dit forum heb kunnen traceren:

Mijn Golf IV TDI uit 2003, net 110.000 km gereden, longlife motor, in uitstekende staat van onderhoud, vertoont sinds twee weken een merkwaardig symptoom. Zo nu en dan, tijdens acceleratie in de derde, vierde en vijfde versnelling zie ik na passeren van 2200 RPM het toerental plotseling oplopen naar 2700 RPM, en voelbaar dat het koppel lijkt weg te vallen, alsof ik het koppelingspedaal even snel intrap. Zonder dat ik de gasstand met het gaspedaal wijzig, valt binnen enkele tellen het toerental weer terug, waarna de auto weer linear met voelbaar koppel versneld. Dit doet zich nooit voor in de 1e en 2e versnelling. En het is zeer incidenteel, en uiteraard heb ik dit enkel bij warmgedraaide motor geconstateerd, omdat als de motor nog niet warm genoeg is, ik nooit verder dan 2100 RPM doortrek.

Ik ben over het algemeen een rustige rijder, hetgeen inhoudt dat ik in 80% van de tijd de auto nooit verder doortrek dan tot 2300 RPM, waarmee met opschakelen het toerental op 1800 RPM terugvalt in de volgende versnelling. Eerst diagnose (op afstand, per telefoon) van mijn garage luidt: koppelingsplaten versleten en/of drukgroep. Mocht dat het mankement zijn, dan wordt dat een duur grapje. Ik heb de proef op de som genomen door vanuit stilstand in de derde versnelling weg te rijden. De motor smoorde, waarmee ik vermoed dat dit euvel niet per definitie aan problemen met de koppeling hoeft te liggen.

Omdat ik gruwel van scenarios waarin ergens begonnen wordt met vervangen van onderdelen, om er na veel gespendeerd geld er achter te komen dat het toch aan iets anders ligt, hoop ik dat iemand mij kan adviseren over de mogelijke oorzaken van dit symptoom.

Jos

JOP1505

Geplaatst door JOP1505 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1860) PRO, 11 jaar geleden

Zoals je het uitlegd , gaat het toerental omhoog , maar niet de snelheid , als het toerental terug valt , voelt dit aan als een koppeling die weer grip krijgt ?
Zoja , zou je toch haast denken aan de koppeling .
Koppeling is hydraulisch , deze komt wel goed terug ? het is niet zo dat hij tever op druk blijft staan en doordat de olie warm wordt en dus uitzet de koppeling vrij gedrukt wordt, is misschien ver gezocht , maar tegenwoordig kijk ik nergens meer van op.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ik denk ook dat de koppeling slipt.
Tenminste,daar lijkt het op.

JOP1505 (0), 11 jaar geleden

Ferrie, Primera P11,

Dank voor jullie snelle respons. Jullie antwoorden dwingen me dan om het toch te zoeken in slippende koppeling. Gisteren heeft het euvel zich ook een aantal keren voor gedaan. Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat als ik even het gas lift, en ik daarna weer gas geef, de auto gewoon mooi doortrekt en allle trekkracht weer voorhanden is.

Ik heb gisteren ook een aantal keer iets anders geprobeerd: met de reset knop van de cruise control de auto in de vierde en vijfde versnelling vanaf een toerental 1800 RPM laten accellereren. Toen trad dit euvel geen enkele keer op. Als er problemen met de koppeling zijn, dan zou je toch mogen verwachten dat dit euvel zich ook voordoet tijdens versnellen d.m.v. het gebruik van reset op de cruise control?

Verder geen enkel bijgeluid, geen enkele indicatie dat de koppeling normaal anders aangrijpt, eigenlijk voelt de hele mechaniek nog als nieuw, zoals 10 jaar geleden.

Ik zal met mijn garage in overleg treden, want ik zie Ferrie ook een hint geven over de olie.

Mochten jullie n.a.v. mijn vervolg onderzoek met de cruise control toch nog andere mogelijke oorzaken zien, dan hoor ik het graag.

Bedankt voor jullie moeite!

Jos

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Een koppeling hoort bij deze km stand nog niet versleten te zijn in principe.
Het kan ook een lekke keerring zijn waardoor er olie op de plaat terecht komt.
Dat slippen kan verschillen omdat het koppel zich bij hogere toerentallen meer laat gelden.
Op de cruise versnellen kan misschien minder snel gaan waardoor het zich niet voor doet.
Ook het feit dat de turbo mee gaat doen zorgt voor vermogens toename en meer kans op slip bij een slechte koppeling.

JOP1505 (0), 11 jaar geleden

Beste Primera p11,

Wederom dank voor jouw moeite, meedenken en adviezen. Ik ben een weeklang met de auto onderweg geweest, zo'n 1100 km gereden, waarin het euvel zich geen enkele keer meer heeft voorgedaan. Ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn, maar ik kijk het even aan. Over twee weken laat ik de monteur van mijn garage eens een proefrit rijden. Wellicht dat hij tijdens de rit een verdere diagnose kan doen. Ik zal jouw advies van de keerring ook aan hem voorleggen. Daar zou ik nooit zo snel aan gedacht hebben (de garage ook niet denk ik, want er wordt direct over koppelingsplaten en drukgroep gesproken, terwijl de koppeling nog aanvoelt als destijds toen de auto nieuw was).

Mochten het 'lek' bovenkomen cq opgelost zijn, dan zal ik terugkoppeling geven. Voor nu, zal ik maar genieten van het feit dat het euvel zich niet voordoet.

Wordt vervolgd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.