Volkswagen Golf IV: Centrale deurvergrendeling Golf4

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: BCB

Dag mensen,

Ik wil bij een Golf 4 aan de bijrijderkant het slotmechanisme vervangen, omdat deze hapert. Nu het winter is kom ik tot de conclusie dat de deur niet meer te openen is, niet met de afstandsbediening, niet van buiten en ook niet meer met de deuropener aan de binnenzijde. In deze laatste voel je hoe het mechanisme dwars ligt, d.w.z. je kunt de grendel niet geheel naar buiten halen zodat het slot wordt vrijgegeven.

Heeft iemand een truc in gedachten op deze deur toch te ontgrendelen, zodat ik het slotmechanisme kan uitbouwen/vervangen ?

Alvast bedankt voor jullie input.

Ronald

ronnie34

Geplaatst door ronnie34 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Ronnie

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Had je al niet eens eerder een soort gelijk probleem ?
Een beetje feedback had je wellicht kunnen geven, zie ook jou andere posten.

Moderator Problemcar

ronnie34 (0), 11 jaar geleden

Geachte moderator,

Ik heb net mijn oplossing van het probleem geplaatst, akkuspanning te laag, maar net hoog genoeg om net nog te kunnen starten. Enkele uren aan de akkulader waren de oplossing.
Vergeten te melden dat ik geen storingsgeheugen heb uitgelezen.

Toch is mijn probleem nu van andere aard. Door een storing in het slotmechanisme aan de rechterkant kan ik de deur niet meer ontgrendelen met afstandsbediening, niet meer met de buitenste deurgreep, maar wat nog vreemder is ook niet meer met de binnenontgrendeling. Je ziet het palletje van de slot omhoog komen, maar niet ver genoeg om het slot te ontgrendelen.

Mijn vraag was dan ook hoe ik deze deur nu zo ver kan krijgen dat het mechanisme van slot af gaat en ik die deur kan openen.

Ik weet al langer dat de slotmechanismen van een Golf 4, zeer onbetrouwbaar zijn, maar dit kreng staat op slot en ik wil die deur openen om het mechanisme te vervangen.

Ronald

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Slot staat in de tussenstand , of tewel veilige modus zoals ik ook wel eens lees.
1 van de motortjes is stuk.
Je kunt proberen met tegen de deur aan bonken en tegelijk de cv bedienen of hij nog een keer los wil komen.
Via zoekfunctie kom je een boekwerk aan vergelijkbare problemen en oplossingen tegen.

ronnie34 (0), 11 jaar geleden

Kaleido bedankt.

Ik zal het eens uitproberen.

Ronald

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Slot staat in de tussenstand , of tewel veilige modus zoals ik ook wel eens lees.
1 van de motortjes is stuk[/quote]
Een veilige modus zou ik het niet noemen, althans niet voor de portemonnee.
Mocht de aangedragen truc niet lukken dan zul je het e.a moeten verbreken met alle schade = kosten vandien.

Gr. paul

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Dat klopt Paul

Met een beetje beleid heb ik er al verscheidene open gemaakt.
Het is een hele toer maar het gaat wel.

ronnie34 (0), 10 jaar geleden

Dag mensen,

Helaas is het nu zo dat de linker voordeur weigerd van het slot af te gaan, ik mag dus gaan proberen of de methode van Paul ook bij mij werkt. Daar ik deze storing verder wil onderzoeken
vraag ik aan jullie of mij iemand een elektrisch schema kan doen toekomen van de centrale deurvergrendeling van een 2002 Golf4. Ik heb vooral interesse in kabelkleuren, stekkerpositie en de kabelbomen, welke voor rechts onder in de schopruimte achter de afdekking zitten (en dus de deur in gaan).

Bij voorbaat dank.

Gr. Ronald

ronnie34 (0), 10 jaar geleden

Dag mensen,

Een beetje achtergrond waarom ik het e-schema van de centrale deur vergrendeling nodig heb.

Op de foto is in het groene vierkant een hendel zichtbaar die bedient wordt door de e-motor. Mijn idee is dat deze hendel door foutieve werking van de micro-schakelaars niet meer wordt aangestuurd. Ik wil nu direct de e-motor aansturen, via de stekkers rechts in de schopruimte achter de bekleding, om zodoende de e-motor in de andere positie te brengen en de eerder genoemde hendel het mechanische deel van de slot vrijgeeft. Dan zou ik in principe in staat moeten zijn om het slot mechanisch te ontgrendelen en de deur te openen.

Denk ik juist of heeft deze aktie totaal geen zin ?

Gr. Ronald

[url=http://postimg.org/image/6qxrff0pt/][img]http://s8.postimg.org/6qxrff0pt/Door_Loc...[/img][/url]

ronnie34 (0), 10 jaar geleden

Dag mensen,

Na enige studie ben ik achter de volgende feiten gekomen.

De Golf4 uit 2002 bezit een comfortregeling qua bediening van ramen en deuren, gebruik makende van een canbus systeem. Het proberen de e-motor van de deurvergrendeling rechts onder de A-pilaar te bedienen heeft totaal geen zin, omdat deze twee draden (oranje/bruin en oranje/groen in de zwarte T10 stekkerblok) alleen een canbus signaal verwerken van het hoofdstuurapparaat achter het klokpaneel naar de comfort-stuureenheid achter de deurbekleding. Tussen deze stuureenheid en de deurvergrendeling kan men wel de motor aansturen door op positie 1 en 2 va de 8 polige aansluiting, een spanning te geven. De plus en min alnaar gelang men wil openen of sluiten, hiervoor dient wel de deurbekleding te worden verwijderd.

Het comfortsysteem heeft 2 zekeringen, een in de zekeringenkast op de zijkant van het dashboard en een 2de op de onderkant van het relaisblok, de meeste rechtse van de 3 aan de onderzijde.

Mijn hoop is gevestigd op een feit vernoemd in het zelfstudieboek VAG van de Golf4, dat ten alle tijden de mechanische ver- en ontgrendeling mogelijk moet zijn.

Ik probeer beide zekering los te verwijderen en gun het syteem wat tijd, dan hoop ik dat het mogelijk is om het slot middels binnengrendel open te krijgen.

Functioneert dit niet dan is plan B dat ik de stoel uitbouw en het deurpaneel moet zien te demonteren.

Als iemand nog andere ideëen heeft hoor ik dit graag.

Gr. Ronald

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=ronnie34]Functioneert dit niet dan is plan B dat ik de stoel uitbouw en het deurpaneel moet zien te demonteren[/quote]
Het deurpaneel kan niet zonder dat het portier is geopend worden gedemonteert, althans niet zonder schade.

Gr. Paul

ronnie34 (0), 10 jaar geleden

Hoe ik het probleem op heb gelost.

Het betreft hier een Golf4 4drs, bij welke zich de RV deur mechanisch is geblokkeerd. Op geen enkele wijze kan ik die deur RV ontgrendelen.

Ik verwijder voetpaneel rechts en de dorpellijst over de gehele lengte, hierbij breekt er iets af, wat weer met secondelijm te plakken is. Ook dient hierbij de B-zuil bekleding te worden verwijderd, om aan de schroeven van de dorpellijst te komen. Van de deurbekleding verwijder de schroeven aan de deurgreep en de 3 onder aan het deurpaneel. De schroef in de buurt
de spiegel komt men nu niet aan, echter de schade is gering als het deurpaneel wordt weggenomen. Het gaat sneller indien men de RV stoel weg neemt, maar het lukt ook indien deze
gemonteerd blijft met het juiste gereedschap. Deurpaneel wegnemen en stekker uithaken raambediening, ook kabel deurontgrendeling uithaken. Als volgende de ruit demonteren en
het hefmechanisme op halve hoogte laten staan. Alle stekkers uittrekken en de stalen plaat van het hefmechanisme demonteren. Dit is te doen met de stoel geheel in de achterste stand
en enig gepringel. Belangrijk is dat het raammechanisme NIET in de onderste stand staat, anders kan men de stalen plaat niet opheffen en van onderen wegtrekken uit het deurframe.

Met alles uit de weg werd in geconfronteerd met een mog steeds geblokkeerde deur. Ik kwam op het idee, daar ik al nieuwe delen had gekocht, de plastic cassette van het CDV "leeg" te
maken. De 2 zichtbare schroeven van de cassette verwijderde ik en met behulp van 2 schroevendraaiers begon ik alle delen uit de cassette te slopen, de e-motor, de schuif en nog steeds
blokkeert het slot. Pas nadat ik het eerder genoemde hendel boven in de bediening ( eerdere foto in het groene vierkant ) had verwijdert, was ik in staat het slot mechanisch te openen
middels de binnen deur ontgrendeling.

Een hele hoop werk voor z'n stukje plastic wat niet meer goed functioneerd. Nu het nieuwe slotmechanisme plaatsen en alles weer monteren, waarbij erop gelet moet worden dat de stalen
plaat goed wordt afgekit anders komt er water in de cabine.

Ik hoop dat anderen met een gelijkwaardig probleem, iets kunnen doen met deze oplossing van het probleem.

Vooral bij voordeuren van een 4 deurs wagen is het geen optie om de bouten van de slotvanger uit te boren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.