Hallo,
Het volgende probleem doet zich voor bij mijn Passat.
Bij het schakelen naar een volgende versnelling, gaat op het moment wanneer ik het gas loslaat en de koppelling indruk het toerental eventjes omhoog en dan langzaam naar beneden.
Dit geeft een zeer vervelend effect op het rijgedrag wanneer je de koppeling op laat komen.
Echter wanneer ik het gas pedaal los laat en 1 a 2 seconden wacht en dan de koppeling indruk, zakt het toerental wel in 1 keer.
De koppeling zit vrij hoog en deze Passat is uitgevoerd met gaskabel.
Zelf denk ik richting vacuumslangen en/of temperatuursensor..??
Kilometerstand: 72.500km.
Wie kan mij helpen....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer je kopplingspedaalschakelaar eens, vermoed dat daar het probleem zit.
grts kris
Hoe en waarop moet ik deze controleren?
Mvgr john
15 jaar
Gasklephuis laten reinigen en weer in de basisstand zetten met de testkast.
Toch hoort het ook zo dat hij even blijft hangen,hebben meerdere vag blokken.
Altijd al gehad of is het "probleem" nieuw?
Er zijn motoren die bewust zo zijn afgesteld door de fabrikant in verband met milieu-regels.
Dit wordt gedaan om de nox-uitstoot te verlagen.
Wordt ook wel "na-ijlen" genoemd en het vergt gewoon wat van je bediening van gas- en koppelingspedaal.
Je moet het gas "aftoppen" voordat je de koppeling intrapt.
(Vooropgesteld dat er verder niks aan de hand is.)
15 jaar
[quote=oldford]Altijd al gehad of is het "probleem" nieuw?
Er zijn motoren die bewust zo zijn afgesteld door de fabrikant in verband met milieu-regels.
Dit wordt gedaan om de nox-uitstoot te verlagen.[/quote]
Deze auto is nu een jaar in mijn bezit,zolang heeft hij ook stilgestaan(af en toe een ritje),bij de vorige (1e) eigenaar heeft hij ook een jaar stilgestaan.
Het verhoogde toerental bij elke schakeling was het eerste wat mij opviel bij de testrit en dat de koppeling vrij hoog opkomt.
Zelf denk ik dat dit altijd zo geweest is,ik vermoed dat er altijd zo gereden is waardoor de koppeling al bijna versleten is,anders kan ik niet verklaren waardoor deze heel hoog opkomt.
Elke keer als je het gaspedaal loslaat,koppeling in en schakelt daarna koppeling op laten komen slipt hij eventjes op het moment van verhoogd toerental.
Je kan het beste gas los, koppelling in en dan 3 seconden wachten en dan de koppelling laten komen.
Of ik laat eerst het gas los bij 80 km. in de 4 e versnelling, laat hem ongeveer 2 a 3 seconden op de motor "afremmen" met mijn voet van het gaspedaal en druk dan de koppeling in, dan valt wel het toerental in 1 keer terug zoals ik gewend ben en ook veel prettiger vind rijden.
15 jaar
Nog even een toevoeging op mijn probleem.
Als de motor nog koud is, gaat bij het moment van schakelen (gas los koppeling in) het toerental wel meteen naar beneden.
Mischien toch de temperatuursensor..??
15 jaar
Laat hem eerst maar even uitlezen.
Volgende stap is gasklephuis reinigen en in de basisstand zetten met testkast,de temp.voeler zou ik ook mee vervangen,gaan doorgaands stuk.
Maar zoals al gezegd,bij sommige motoren hoort dit dat even blijven hangen in toerental.
Ik laat hem eerst uitlezen voordat dingen ga vervangen.
15 jaar
Afgelopen vrijdag de Passat laten uitlezen.
Er is niets gevonden.
Wel werd mij verteld dat dit vrij normaal is bij dit type vag-blokken.
Conlusie: Geen geld meer in steken en rap verkopen deze Passat.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar