Volkswagen Golf III : Tikkend geluid bij draaiende motor

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 VR6

heren goede dag,
Stefan84,

ik ben er ff tussen uit geweest door een kater van de VR6
ben gisteren weer aan de wagen gaan werken en kreeg hem aan de praat.Blijkt een verbinding van de startmotor naar de zekeringkast los te liggen(dankzij de multi-meter opgespoord)Ik heb ook de aanjager weer nagekeken maar die doet het alleen als ik recht streeks stroom van de zekeringkast naar de aanjager doortrekt.Ik denk toch sterk dat het de kachelweerstand is die stuk is.Het is een rode weerstand met staafjes aan bevestigd.niet op de sloop te vinden.Mijn vraag aan jou is of je er een hebt liggen en wat je ervoor vraagt.Ook krijg ik bij het draaien v.h. contactslot om te starten een tikkend geluid uit relais no 167. en is ie aangeslagen krijg ik een ratelend geluid aan de distrubitie zijde boven de kleppen deksel.Mijn vraag, komen deze problemen je bekend voor en wat hieraan te doen?Ook heb ik ontdek dat er smeerolie lekage is vanuit een rubbere afdichting bij de kleppendeksel rechts aan de zijkant waar het tikkend geluid vandaan komt.Heeeeeeeeelp ik wordt er moedeloos van.

groetjes,
Naldo

Naldo

Geplaatst door Naldo (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Naldo,

Meet eens bij de kachelweerstand of ervoor, dus op de draden wel spanning aanwezig is, zo ja, kan deze kapot zijn..

Relai 167 zal helemaal rechts zitten, nr 12 in de zekeringkast en is van de brandstof pomp, deze zou wel een keer mogen klikken als je hem op contact zet, maar als hij blijft tikken en dan ook niet aanslaat, zou ik het relai eens controleren of vervangen, als het relai blijft klikken als hij op contact staat of tijdens het starten zal de brandstoftoevoer ook niet in orde zijn, en kan het dus zijn dat hij daarom slecht start, je kan voor te testen ook het relai eruit halen en de 2 punten in de zekeringkast met een kabel doorlussen, dan blijft de pomp contant draaien, niet zo laten zitten, maar voor te testen werkt het prima.

Zou je graag willen helpen, maar die onderdelen heb ik ook helaas niet meer liggen..

Een ander, wellicht erger probleem is dat ratelen wat je hoort, daar zou ik me meer zorgen over maken, ik vermoed dat dit voor 99% aan de distributie ligt, dus de geleiders van de ketting bv, vaak breekt er een stukje af o.i.d. en krijg je dit ook, ze sneuvelen vaker bij deze motoren, en het begint rond de 1,5 ton ongeveer, wat minder is, is dat het een flinke klap geld gaat kosten, de versnellingsbak moet erachter weg gehaald worden en dat betekent meestal ook een nieuwe koppelings set omdat de boel er dan toch af is, is het verstandig deze gelijk mee te vervangen..

Geluiden zijn natuurlijk altijd lastig te beoordelen zonder ze te horen, maar als je ratelen zegt, zeg ik dat het uit de distributie komt, rechts van de motor zal wel bij de ontsteking zijn ? Daar loopt ook de ketting,

Als het een tikkend geluid is, kan het ook een klepstoter zijn bv, opzich valt het dan wel mee, en als het heel erg ligt is zou ik het laten zitten, anders zou ik ze gelijk alle 12 vernieuwen, maar ook dan ga je richting de 200 euro voor de onderdelen zonder montage.

Die lekkage die je gezien hebt, zal wel van de kleppendekselpakking afkomen, is opzich niet erg of kan geen kwaad, maar het hoort gewoon droog te zijn.

Misschien kun je er een opname van maken en die op youtube plaatsen ?

Gr Stefan

Naldo (0), 14 jaar geleden

Stefan84,

wel, ik heb de spanning opgemeten naar de aanjager (bruin/wit en rood/wit bedrading) met contact aan, maar er zit geen spanning op.dus zit het probleem denk ik niet bij de kachelweerstand.dit voertuig is voorzien van een climatronic bedieningspaneel.
dat van relai 167 ben ik ook na gelopen en als ik ff de benzine slang 1 draai los schroef, spuit er benzine langs de toevoerslang.dus zit er druk op.verder start hij direct met het ratelend geluid natuurlijk.Daar kijk ik volgend week naar.Dan probeer ik een opname van het geluid/geratel op youtube te plaatsen.
b.v.d en een prettig en rustig weekend.

gr.
Naldo

Naldo (0), 14 jaar geleden

goeden dag,

ik ben toch maar ff de blower nagelopen en heb via de achterzijde van de zekeringskast ontdekt dat op een groen blokje er 3 draden zitten voor de blower.Op de rode zit er 12.35 volt maar op de rood/witte en een dunne rood/zwarte zit er geen spanning.Zet ik een verbinding van rood met spanning op rood/wit dan doet de blower het wel via de climactronic en op al de snelheden 1-2-en 3.Ik vermoed nu dat de fout bij een relai ligt maar welke relai is dat? De gele zekering (20A) is niet doorgebrand. Heb je een idee wat de volgende stap is.

Hans4040 (315) PRO, 14 jaar geleden

Naldo, wat doen we nu met jou andere topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
sluiten, verwijderen, zeg het maar...
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat het niet handig is om 2 topics over hetzelfde probleem te plaatsen...

mvg,
Hans, moderator.

Naldo (0), 14 jaar geleden

beste Hans4040,
mijn excusses, ik ben nog niet helemaal thuis in hoe dit forum exact werk.had niet eens door dat ik in een 2e topic zat.ik zal beter opletten dat ik geen dubbele topic bewerk.
bedank voor jou oplettendheid.

vr.gr.
Naldo

Naldo (0), 14 jaar geleden

Stefan84,

ik ben vanmiddag bezig geweest aan de motor v.w.b. het ratelend geluid en kwam tot de ontdekking dat het geluid boven de multiriem in het motorblok, bij cilinder 1 vandaan komt, dus niet aan de ontsteking/distributie-zijde.Enig idee wat dat kan zijn?
v.w.b. de aanjager heb ik maar een overbrugging met een 30Amp. zekering gemaakt vanachter de zekeringkast en hij doet het als vanouds.
mijn foto camera heeft geen video opname (Samsung) helaas, dus kan ik geen ratelopname maken.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jammer dat we het geluid niet kunnen horen..

Is het niet toevallig een klepstoter die je hoort rammelen / tikken ?

Vaker helpt nieuwe olie + filter wel goed, eventueel met een Forte motorspoeling..

Ik zal eens kijken of ik nog een schema heb van de CC, dan kun je het e.e.a. controleren.

Gr Stefan

Naldo (0), 14 jaar geleden

Stefan84,
ik heb vanmiddag de kleppendeksel verwijderd en zoals je zegt, denk ik ook dat het wel de klepstoter is omdat precies daar het gerateld vandaan komt.(bij de kleppen van cilinder 1)Ook heb ik geconstateerd dat de vacuumslang bij de benzineregelateur stuk is en er wat smeerolie in 3 v.d inlaatpoorten zat.Ik ben ook van plan olie,oliefilter,koelvloeistof en bougiekabels te verversen/vernieuwen.ik hoop dat je mij een schema v.d. CC toestuur kan ik het e.e.a. ff nalopen/controleren.Nog iets, wat houdt een Forte motorspoeling in?
b.v.d.
Naldo

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Naldo,

Ben best te spreken over het spul van Forté, google er maar eens op, het helpt natuurlijk niet als iets kapot is bv maar het is één van de beteren producten die er te koop zijn, je krijgt het ook alleen maar bij een garage..

Indien je nu alles schoon aan het maken bent, en in het vervolg niet meer wilt dat de inlaat na verloop van tijd onder de olie en troep zit, monteer dan eens een oil catch tank, daar zet je dan de slang van de carterontluchting op en op het andere uiteinde ervan gaat hij naar de geribbelde slang voor je gasklephuis, dan heb je ook geen last meer van smerige gasklephuizen na verloop van tijd, heb er zelf ook een aantal en ben er tevreden mee.

Als het slangetje van de drukregelaar kapot is, zal de brandstof druk hoger liggen, namelijk zonder of met kapotte slang is deze dan 4 bar en met vacuum 3,5

Gr Stefan

Naldo (0), 14 jaar geleden

Stefan84,
thanks voor de tip van Forte.
ik denk dat ik een Cooling System Flush en een Motor Flush bestel/koop.
ik hou je op de hoogte

Gr.Naldo

Naldo (0), 14 jaar geleden

heren kenners een algemene vraag:
gisteren kreeg ik een vraag van een oldtimer-freak die zijn dynamo van 45 Amp. wil inruilen v.e. van 70 Amp. voor een BMW uit 1973.
heb hem beloof deze vraag voor te leggen aan de kenners op dit forum.
Wat is jullie mening hierover ? Graag antwoordt.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Simpel Naldo,

Als de dynamo aansluitingen ( Beugel en bedrading ) hetzelfde zijn, dan is het antwoord ja..

Het kan verder ook geen kwaad, maar waarom wil hij dat doen ? Heeft hij soms een sterke geluids installatie erin liggen ? Anders volstaat de originele ook gewoon.

Gr Stefan

Naldo (0), 14 jaar geleden

dank je Stefan84,
ik zal hem het antwoordt bevestigen en ja, hij heeft inderdaad wat electronische snufjes bij geplaats zoals electr. raamlifters/hevels voor de portieren en een instalatie met versterker.
zal hij blij mee zijn.Moet hij dan ook een 70 Ah accu of volstaat zijn 54 Ah. accu hiervoor?

Gr. Naldo

Naldo (0), 14 jaar geleden

Stefan84,

het is zo ver.VR6-tje rijdt weer.
aanjager doet het weer.verwarming doet het weer.heb koelvloeistof en motor doorgespoeld met Cooling System Flush en Motor Flush en het rattelend geluid is verdwenen.
als je echt goed luistert hoor je het nog, maar misschien zit het tussen de oren.Alleen als je weg rijdt en ff doortrapt houdt hij een beetje in maar ik denk dat het aan de bougiekabels ligt.die moeten vernieuwd worden.Ik heb reeds geinformeerd en die kosten € 104,70 (merk Beru 7 mm, kleur rood)Ook het slangetje van de benzineregelaar is vervangen.
hartelijk dank aan allen die mij hebben geholpen met tips en oplossingen.
vr.gr.
Naldo

Naldo (0), 14 jaar geleden

Goeden avond,
zoals ik heb aangegeven doet VR.6je het weer als vanouds op de ABS storing 00285 na.heb hem schoongemaakt maar heb het vermoeden dat het,zoals ik hier heb gelezen misschien aan de ECU ligt.Mijn vraag aan jullie is, waar vindt ik de ECU-kast?

vr.gr.
Naldo

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Naldo,

Ik lees nu je eerder geschreven bericht pas, zou het gewoon even aanzien..

Bedoel je de motor ECU ? Die zit onder de parafan bij de ruitenwissers, die van de ABS onder het dashbord, onder het handschoenvakje als ik het goed heb.

Gr Stefan

Naldo (0), 13 jaar geleden

heren,
hier ben ik weer met mijn volgende probleem.
ik heb bij deze wagen de benzinefilter(onder bij de rechterachterwiel) vernieuwd omdat hij bij het gas geven wat inhoudt.
Nu blijft dit probleem zich herhalen.Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Wat is het resultaat/effect van een defecte Lambdasonde bij de kat. van een Golf 3 VR6?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.