auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen POLO 55 KW: Tikken/kraken tijdens rijden uit koppeling/versnellingsbak

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: AEA, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 55

As bij de bak los nemen . Als je de circlipring hebt verwijderd kan je de koppeling van de as schuiven.

Hoes kan meegenomen worden maar is niet noodzakelijk . Tik het blikje van de buitenkant af.

Let goed op wat de standen van de verschillende delen is .

Vaak zie je dat de kogelbanen zodanig versleten zijn dat je pitting in de loopbanen ziet.

Als dat zo is gewoon vervangen . Als de buitenhomokineten de rubbers nog heel zijn en geen geluid geven bij optrekken door scherpe bochten , lekker zo laten zitten. Koppelingen zijn los te koop maar een complete as ,is wel naar verhouding ,voordelig .

Na montage het geheel weer met speciaal vet vullen .

Werk wel met handschoenen dat oude vet drinkt overal in .

Je hebt wel een veelkantige inbus sleutel nodig .

Succes.

Geplaatst door

wtkoster (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo allemaal,

Ik heb al meer dan 10 jaar een VW polo 1.6 uit 1994 in bezit met 220.000km op het klokje. Een zeer betrouwbare en fijne auto, echter heb ik nu het volgende probleem:

Tijdens het rijden, wat bij een warme motor erger lijkt te worden, komt er een tikkend/krakend geluid uit de omgeving van de versnellingsbak/koppeling. Wanneer ik tijdens het rijden en het horen van het kraken/tikken de koppeling intrap is het geluid weg waardoor ik de homokineet heb kunnen uitsluiten en mijn vermoeden versterkt dat het in de koppeling of versnellingsbak moet zitten.

Het geluid klinkt alsof de veren van de koppelingsplaten, tijdens bv het afremmen op de motor, gaan kraken wanneer deze het bokken/schokken op moeten vangen. Ik kan alleen nergens terug vinden dat dit een bekend probleem is, dus misschien zit ik op de verkeerde weg...

Heel graag zou ik suggesties of ideeen van jullie willen horen. Ik zit nu in dubio of het nog zinvol is om nog geld aan deze auto uit te geven mocht het de koppeling zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

wtkoster 0

8 jaar

Krakende binnenhomokineet komt bij zo'n kilometerstand wel voor .

Vaak is het in het stuur te voelen.

Als je denkt zeker te weten dat het in de koppeling zit ?? Is de conditie an de wagen zo slecht dat het die uitgave niet meer waard is.

Voor dat geld koop je niets anders.

Vr. Groet.

Punt 65
badge

8 jaar

Hoe kan ik de binnenste homokineet uitsluiten ? Kan ik dit zien als deze gedemonteerd is ? Of kan dit ook als de auto bv op bokken staat ?

Mijn eerste idee is om de auto te repareren, want inderdaad kost een vervangende auto meer dan de reparatie. En voor dit reparatie bedrag koop je niks betrouwbaarders voor in de plaats.

wtkoster 0

8 jaar

Enige weken verder, maar helaas zonder resultaat...

Ik heb ondertussen ontdekt dat mn aandrijfashoes al enige tijd kapot was. Gevolg was al het vet uit de homokineet en in mijn velg. Daarom toch maar de binnenste homokineet bekeken en hierop leek speling te zitten, dus vervangen door een aandrijfas van een sloopauto. Leek 1 a 2 weken goed te gaan, maar nu weer gerammel bij warme motor bij afremmen op de motor en bochten naar rechts...

Nu viel het me op dat wanneer ik de wielen van de grond heb en de uitgaande as links van de versnellingsbak verdraai niet direct de rechter uitgaande as van versnellingsbak mee draait. Dus lijkt op speling, maar kan dit een oorzaak zijn van mijn probleem?

wtkoster 0

8 jaar

Had die gebruikte as eerst maar goed bekeken.

Het kost een paar tubes vet en een paar klemmen .

Bekijk de andere as ook eens . Het gebeurt wel vaker dat als je de wagen uit de vering tilt het probleem over is .

Dit is echter maar tijdelijk.

Speling op de as kan wel ,als het maar in de spibanen zit. De kogels moeten spelingvrij in de banen lopen.

Succes.

Punt 65
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.