Heb sinds enkele dagen een zeer vervelend probleem met mijn Passat Variont 1.9 TDI uit 1996.
Het begon dat de toerenteller ongeveer 200 toeren teveel ging aangeven.
Bij contact uit stond hij al op 200, ging niet meer terug naar NUL.
Uitlezen met VAG Com geeft aan dat het stationair toerental correct is, 900 toeren per minuut terwijl de teller dus ongeveer 1100 aangeeft.
Nu vandaag is een soortgelijk verschijnsel ook bij de snelheidsmeter ontstaan.
Contact uit en hij staat al op 20 km/u en geeft bij het rijden ook duidelijk te veel aan.
Wie heeft er tips om dit probleem aan te pakken.
Bij voorbaat dank.
Harald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit probleem is mij bekent, heb het eerder meegemaakt. Instrumentenpaneel is defect.......
Gr. paul
Is dit te repareren door het vervangen van een printplaat bijvoorbeeld of moet het gehele instrumentenpaneel worden vervangen?
Gr Harald
16 jaar
[quote=777.300]Is dit te repareren door het vervangen van een printplaat bijvoorbeeld of moet het gehele instrumentenpaneel worden vervangen[/quote]
De printplaat betreft het hele instrumentenpaneel, misschien is het nog te repareren vaak draait het toch uit op compleet vervangen.
Gr. paul
Paul,
Bedankt voor je reacties, waardeer het zeer om advies te krijgen.
Gisteren het instrumenten paneel uitgebouwd.
Stekker op de achterkant ingespoten met contact spray.
Daarna meerdere massapunten gecontroleerd en okay bevonden.
Na het inbouwen van de teller unit was alles weer goed, beide tellers stonden op nul en tijdens rijden ook alles goed.
Dacht dus dat het voor elkaar was.
Maar helaas, vandaag weer mis.
Toerenteller naar 1500 toeren, snelheidsmeter op 40 km/h en de brandstof indicatie op half vol terwijl de tank vol zit.
Instrumentenpaneel weer uitgebouwd en gevonden dat zodra je de stekker los zet en weer vast zet de problemen weer voorbij zijn. (tijdelijk natuurlijk).
Heel vreemd gedrag dus en weet zelf niet zo goed hoe hier mee om te gaan.
Misschien heeft iemand nog wat tips!!!
Gr Harald
16 jaar
[quote=777.300]Paul,
Bedankt voor je reacties, waardeer het zeer om advies te krijgen.
Gisteren het instrumenten paneel uitgebouwd.
Stekker op de achterkant ingespoten met contact spray.
Daarna meerdere massapunten gecontroleerd en okay bevonden.
Na het inbouwen van de teller unit was alles weer goed, beide tellers stonden op nul en tijdens rijden ook alles goed.
Dacht dus dat het voor elkaar was.
Maar helaas, vandaag weer mis.
Toerenteller naar 1500 toeren, snelheidsmeter op 40 km/h en de brandstof indicatie op half vol terwijl de tank vol zit.
Instrumentenpaneel weer uitgebouwd en gevonden dat zodra je de stekker los zet en weer vast zet de problemen weer voorbij zijn. (tijdelijk natuurlijk).
Heel vreemd gedrag dus en weet zelf niet zo goed hoe hier mee om te gaan.
Misschien heeft iemand nog wat tips!!!
Gr Harald[/quote]
In dit geval is het wel te repareren, je moet er wel wat kijk op hebben.
Gr. paul
Heb nu mijn instrumenten paneel op mijn bureau liggen en wil op de printplaat alle verbindingen controleren en eventueel doorsolderen. (moet met MTS electro toch wel lukken)
Weet alleen niet hoe ik de printplaat eruit krijg.
Denk dat eerst de wijzerplaten er af moeten maar heb nog niet door hoe dat precies gaat zonder de wijzers te vernielen.
Gr Harald
16 jaar
[quote=777.300]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Weet alleen niet hoe ik de printplaat eruit krijg.
Denk dat eerst de wijzerplaten er af moeten maar heb nog niet door hoe dat precies gaat zonder de wijzers te vernielen.[/quote]
Laat die wijzerplaten maar lekker zitten daar hoef je niet te zijn, zoals ik al zei..... je moet er kijk op hebben.
Gr. paul
Printplaat is er uit, nog tips om verder te handelen.
Gr Harald
p.s. eerste soldeerbreuk gevonden, grote weerstand op printplaat aansluiting is gebarsten
16 jaar
Soldeerbreuk bij de weerstand was niet de oplossing.
Na enkele tips op motor-talk.de heb ik de electrolytische condensatoren op de printplaat vervangen.
(4x, zie foto bij de volgende link: http://www.motor-talk.de/forum/aktion/At...
Voor minder dan één euro is de tellerunit weer gerepareerd.
Top.
Gr Harald
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar