Volkswagen Transporter: transporter T5 komt niet meer op toeren

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 5 cilinder TDI 140 Pk

De Transporter van een oom van mij, komt niet meer op toeren en loopt alleen nog maar stationaire.
Hij is er mee naar de dealer geweest en die zeggen er moet een nieuwe motor in, kost 5000 euro.

Heeft iemand een goede tip waar het probleem kan zitten, ik ga er vrijdag naar kijken en heb totaal geen ervaring met deze pompverstuiver motoren.

alvast bedankt

starlel

Geplaatst door starlel (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=starlel]De Transporter van een oom van mij, komt niet meer op toeren en loopt alleen nog maar stationaire.
Hij is er mee naar de dealer geweest en die zeggen er moet een nieuwe motor in, kost 5000 euro.[/quote]
Dan hebben ze je voor DAT bedrag toch zeker eerst wel verteld wat er dan precies kapot is....?

Maar ja, meteen de hele motor vernieuwen, dan los je veel "probleempjes" op, ja....

starlel (0), 15 jaar geleden

dat is het nou juist, ze weten het ook niet en daarom willen ze die motor vervangen

stefan84 (0), 15 jaar geleden

hebben ze niks gecontroleerd,vervangen of een diagnose gesteld ?

Gr stefan

poppekast (0) PRO, 15 jaar geleden

zal eerst eens een andere dealer opzoeken dit is toch flauwekul motor loopt geen foutmeldingen en je kan geen gas geven dan zit het of in de gaspedaalpositiesensor of de ecu die niks onderneemt maar er zal hoe dan ook een storing inzitten

maar een nieuwe motor los je naar mijn mening niks mee op

vraag eerst maar eens een uitdraai van de storingen in de auto uitgebreide lijst via interactief storingzoeken

en post die hier maar eens

Heeren Auto (0) PRO, 15 jaar geleden

dit kan wel zo veel verschillende oorzaken hebben. eerst andere goedkopere dingen proberen. bijv gaspedaal wisselen met andere bus, ecu met andere bus wisselen etc etc.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, een nieuwe ruilmotor van VW via een dealer kost wel wat meer dan 5000 euro inclusief inbouw. Kijk maar eerst eens of de vlinderklep in de inlaatbuis niet dicht blijft staan waardoor de motor gesmoord wordt en of er wel genoeg brandstofdruk in het hogedruksysteem is (test aansluiting op tandempomp).

Second opinion lijkt me in dit geval niet verkeerd.

Groet Jan227

starlel (0), 15 jaar geleden

bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel even mee voor uit.

starlel (0), 15 jaar geleden

Ik heb nog even met de eigenaar van de bus gebeld, het probleem is onstaan toen hij onderweg was.
Hij reed op de snelweg met zo'n 160 en toen opeens een klap en daarna deed de motor niet meer als stationare.

Dan denk ik niet dat pedaal sensor kapot is, maar wat het wel is weet ik ook nog niet.
ik laat het weten als meer weet. Ik zal eerst achter een uitdraai van de storing aan gaan

Heeren Auto (0) PRO, 15 jaar geleden

gebeurt er wel iets als je gaspedaal in trapt? of helemaal niks.
Anders is er misschien een turboleiding geklapt of iets dergelijks. als motor zelf kapot zou wezen zou hij ook niet meer stationair draaien.

Heeren Auto (0) PRO, 15 jaar geleden

misschien even zoeken naar olie sporen

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Heeren Auto]dit kan wel zo veel verschillende oorzaken hebben. eerst andere goedkopere dingen proberen. bijv gaspedaal wisselen met andere bus, ecu met andere bus wisselen etc etc.[/quote]
Waarom wisselen van componenten als het ook met een testkast allemaal te controleren is. Zo gaspedaal is zeer makkelijk te checken met de juiste gegevens.

Heeren Auto (0) PRO, 15 jaar geleden

Niet mee eens.
Mijn eigen bus is ook eens gaan inhouden onderweg, en daarna olielampje branden. dus wij stoppen bij tankstation, olie bijvullen en niet meer te starten.
Ik ben toen 3 dagen bezig geweest om alles te testen uit te lezen en te controleren.
Uiteindelijk Brandstoffilter opengezaagt en zag wat zwarte vlekken, dus filter en tandempomp vervangen, nog geen succes.
Uitlaat eraf (verstopt ofzo) nog geen succes.
Alle sensoren gecheckt, zoals gaspedaal, starttoerental, toerental etc etc. nog niks.
Uit lezen en geen storingen in auto behalve dat accu meerdere malen leeg is geweest.
Uiteindelijk ecu met zelfde bus gewisseld, en gelijk starten.
Dus ecu kapot zonder storing, laatste trap voor inspuiting doorgebrand of iets dergelijks, dus het is mogelijk.

starlel (0), 15 jaar geleden

Ik ben afgelopen vrijdag bij de transporter weze kijken, maar het verhaal klopte niet helemaal.
In eerste instantie heb ik gekeken of de motor nog wilde starten maar hij deed helemaal niks.
Hij ging wel rond maar je kon hoorden dat die gecompresie meer had. hij ging rond alsof je een auto start zonder bougies. dus het probleem is groter als gedacht. De kop moet er af en dat zie ik bij deze auto niet zitten, dus me oom mag hem weer naar een garage brengen.

Bedankt voor jullie reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.