Volkswagen Transporter: Transporter t5 met bonk bij koppeling loslaten

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 tdi

Beste heren/dames,

Ik heb een transporter met het volgende probleem.

Bij gas los laten en daarna meteen weer gas geven dan bonkt het net of de achterste motorsteun kapot is. Je hebt het idee dat de hele motor kantelt.

Het enigste wat ik kan vinden op het forum is "Koppelingsschakelaar"

Enig idee ????

Eddy

Edjoooo

Geplaatst door Edjoooo (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Heb je die motorsteun al gecontroleerd dan?

Marjacq (0) PRO, 9 jaar geleden

Tweemassa vliegwiel , als de reactie motorsteun in orde is.

Edjoooo (0), 9 jaar geleden

Ik heb vandaag effe goed geluisterd en gevoelt.

Heb een sterke vermoeden dat het een aandrijfas is.

Als ik hem in zijn 1 zet en de koppeling los laat hoor ik de bonk koppeling weer in en weer los is de bonk weg, maar zet ik de bak in zijn achteruit is de bonk er weer en terug in zijn1 is de bonk er weer.

In zijn 1 is de 2e x de bonk weg maar zet ik hem om en om in zijn 1 en dan in zijn achteruit is de bonk aanwezig.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Dan moet je die controleren.
En als die het niet is, motorsteun controleren. Is die het ook niet, denk ik ook aan het DMM. (alhoewel deze hoorbaar is bij stationair draaien + gebruik koppeling)

Edjoooo (0), 9 jaar geleden

Vandaag de rechter aandrijfas vervangen.
Is wel stukken minder maar nog steeds de bonk bij optrekken.

Nu maar de linker aandrijfas vervangen.

Iemand nog andere ideeen????

Thanx

martijn v o (0), 9 jaar geleden

Volgens mij worden er al wat suggesties genoemd, deze al nagekeken?

Edjoooo (0), 9 jaar geleden

Tot nu toe vervangen:

Motor steun achter (was helemaal verrot)
Aandrijfas rechts(vertanding helemaal weg)
Geluid was er nog steeds wel minder.

Via problemcar een tip gevonden.
Geluid zo goed als weg.

Oorzaak:

Koppelingschakelaar a € 16,-

Thanx mensen voor het meedenken

Eddy

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Het kan aan meerdere dingen liggen, van een motorsteun tot aan een draagarmrubber (ophanging beweegt ook mee achteren en naar vooren). Hoor je hem ook buiten de auto als je iemand anders die actie met wisselen van 1 naar r doet? Als je hem hoort dan weet je waar het ongeveer vandaan komt.

Kijk even naar de motorsteun rechts onder luchtfilterhuis, ik had er laatst 1 en die bout zat gewoon los..
Voor zoals jij het zegt denk ik 2 massa vliegwiel niet want die hoor je dan steeds en niet als je wisseld van versnelling want vliegwiel bijft steeds altijd dezelfde kant op draaien.
Hoor je geen bijgeluiden over hobbels of flink sturen van links naar rechts? Zeg maar beetje wild doen op parkeerterrein oid.

Edjoooo (0), 9 jaar geleden

Te erg voor woorden.
Motorsteun , aandrijfas vervangen gebeurd er niks en dan vervang je een koppeling schakelaar van € 16,- en dan is het geluid gewoon weg.

Super blij.

Thanx mensen

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Nou mooi toch.

Maar hierboven zeg je dat het niet helemaal weg is ???

Edjoooo (0), 9 jaar geleden

Nee lijkt wel of het systeem iets moet regelen electronisch.

Duurde even maar zeer tevreden.

MarcellusWallis (0), 8 maanden geleden

Beste,

Het werkt :) heb de koppeling schakelaar vervangen en de bonk is weg. Eindelijk! Bedankt 🎉

Ik had aantal maanden terug een VW T5 gekocht en voelde en hoorde een bonk tijdens het schakelen en gasgeven… ene keer harder dan andere.

Ik had deze post toen al gevonden. Toch besloten om door een profi garage te laten onderzoeken. Volgens de garage lag het aan de draagarm rubbers. Deze laten vervangen 370€ maar vond nadien niet dat de bonk weg was. Misschien iets minder fors maar de bonk zat er nog. Ben alleen niet terug gegaan.

Afgelopen week tijdens vervangen van de DB riem ook eens laten kijken door eigen vaste garage. Opmerkelijk genoeg kwamen ze met dezelfde conclusie. Draagarm rubbers is de oorzaak. Ik vond dit super vreemd omdat ik deze al had laten vervangen.

Enfin toen deze post weer gevonden. Koppeling schakelaar besteld en het probleem is verholpen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.