Volkswagen Transporter: transporter tdi viel uit, en wil niet meer starten

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 / 5 cilinder

Deze bus wil niet meer starten
Hij viel uit tijdens rijden.
En wil nu niet meer aan.

Met starten, lijkt hij wel even een klein beetje te willen aanslaan.
Maar doet dat dus niet.

Tijdens starten de verstuivers losgedraaid, er komt dan wel gwoon
brandstof vrij

Relais 103 gecontroleerd, deze schakelt gewoon.
En vertoont geen overgangsweerstand.

De motor krijgt gewoon lucht, tijdens het starten.
(luchtslang even losgehaald op het inlaatspruitstuk, en gevoeld)

In het foutgeheugen staat.:

18058
Power train databus
missing message from instrument cluster
p1650 - 35.00--


Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

vr gr Rogier

Rogier10230

Geplaatst door Rogier10230 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, is het een 2.5 TDI ?

Groet Jan227

meeder (0), 15 jaar geleden

Het lijkt op een storing in de CAN bus. Alle stekkerverbindingen gecontrolleerd van en naar de ECU?

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

ja klopt 2.5 liter tdi 5 cilinder

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

nee ik kon zo snel niet eens de ecu vinden eerlijk gezegd

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

overigens doet het dashboard wel gewoon de km stand aangeven etc.
Ik weet niet zeker of de brandstofmeter ook uit de hoek is gekomen
Maar er moet iig brandstof genoeg zijn, want bij het losdraaien van de verstuivers, kwam er zat brandstof vrij.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, als je de auto op contact zet, brandt het voorgloeilampje dan kortstondig ?

Relais 104 in de zekeringskast is die zwart of grijs van kleur ?

Zit er een naderhand opgebouwde startblokkering op de auto ?

Als je start, moet er sowiezo spanning komen op de stopklep welke op de inspuitpomp zit (zit 1 draadje aan), minimaal ongeveer de accuspanning.

Groet Jan227

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

oke Jan

bedankt voor de info.
We gaan ermee aan de stag.

relais 103 was in iedergeval een grijs relais
Maar relais 104 weet ik niet zo, ik zal er naar kijken

De startblokkering weet ik niet zeker,
er zit wel een schakelaar die bediend wordt door de motorkap als je hem dicht doet.
Dus ik verwacht iig. een alarm ofzo (of er ook blokkering bij zit weet ik niet)

Ik ga ook even controleren of er spanning komt io de stopklep.

bedankt

Ik zal laten weten wat eruit komt.

- ps verwacht je een verband tussen dit probleem en de storingsmelding in de ecu?--

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, bij naderhand inbouw van startblokkeringen worden vaak draden onderbroken die te maken hebben met de communicatie tussen bv instrumentenpaneel en motorregelapparaat. Na verloop van tijd kunnen er bij deze onderbroken draden slechte verbindingen ontstaan die deze storingen in de databus weergeven.

Als je start , komt er dan ook rook uit de uitlaat ? Zo ja dan wordt er ook daadwerkelijk brandstof ingespoten in de cilinders. Een oorzaak dat de motor niet aanslaat kan dan zijn dat de aandrijfriem van de brandstofpomp versprongen is. Of mogelijk de distributieriem is versprongen.

Kijk ook even of het voorgloeilampje even oplicht bij het op contact zetten, lampje moet normaal oplichten; dus niet zwak oplichten.

Groet JAN227

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Halo, ik schreef trouwens relais 104 is deze grijs of zwart van kleur; Ik bedoelde eigenlijk relais 109.

Groet Jan227

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

109 weet ik ook niet zeker.
Ik moet daar nog even naar kijken

dan zal ik direct kijken of er ook rook uit de uitlaat komt

en of het gloeilampje het wel doet

bedankt alvast

vr gr Rogier

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

Net weer even bij de transporter geweest.

-De auto rookt witte rook rijdens starten, die rook ruikt naar onverbrande diesel
-Relais 109 is een grijs relais, ik heb dat relais losgenomen, en aangestuurd (schakeld gewoon en lage overgangsweerstand bij een gesloten contact)
-Het gloeilampje gaat ca 1 a 1,5sec aan, en gaat dan uit

Ik heb ook nog even gemeten op de brandstofklep, hier staat geen spanning op als het contact aan is volgens mij.
(wat er gebeurd met starten, weet ik niet zeker)
Voor de zekerheid heb ik 12v op de klep gezet (je hoort de klep dan open gaan) en daarna nog eens gestart, maar wederom geen verbetering.

heeft iemand een idee of de storing die in de transporter staat, ervoor kan zorgen dat de bus niet aan wil?
Of staat deze storing los van het startprobleem?

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, waarschijnlijk is de riem van de branstofpomp aandrijving versprongen, of je distributieriem.

De storing van de databus in het storingsgeheugen kan een oude storing zijn. Als je de storing wist , komt hij dan ook terug ?


Groet Jan227

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

ja, hij komt direct terug.

de distributie is nog in orde denk ik, want er ratelt niks ofzo.
Maar goed, ik zal eens kijken of ik ergens kan vinden, hoe de boel op tijd staat.

bedankt voor de adviesen

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

ik zie dat de brandstofpomp wordt aangedreven door een wiel, dat conisch vast zit.

Er is een markering op het tandwiel, maar als het wiel nou verdraait is op de as, dan zegt die markering natuurlijk niks.

Hoe kan ik controleren of de stand van het pompwiel goed is tov de pompas?

vr gr Rogier

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

laatste update:

ik heb de krukas net zolang gedraaid, tot ik de markering op het vliegwiel kon zien door het verwijderen van de dop boven de versnellingsbak.
Maar, ik zie helemaal niks aan markeringen op het pompwiel.

Voor de zekerheid de distributiekap verwijderd.
Deze is mijns inziens veel te slap gespannen momenteel.
-de riem is aan de schutboard kant, tussen krukas en nokkenas wel strak, maar aan de voorzijde kan ik de de riem gewoon ca 2cm heen en weer
halen.
(tevens viel een scheurtje in de riem op.)

Tijdens het uitvallen van de motor heeft de bestuurder ook nog een rateltje gehoord.

Ik denk dat de boel iig. van tijd is.
En dat de kleppen wellicht schade hebben?
(tijdens de startpogingen na het uitvallen, hoorden we niks vreemds)

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, kijk even of het pinnetje dat op de achterste tandriemkap zit, niet is krom gebogen doordat de spanrol heeft staan klapperen door een te lage riemspanning. Heeft de waterpomp veel speling ? Over de afstelling van de brandstofpomp staat een beschrijving in de afdeling professionals op datum van ongeveer een week geleden; weliswaar van een LT35, maar dit is in principe dezelfde motor. Mogelijk is er bij de t4een ander type trillingsdemper gemonteerd, zodat het plaatje met het bdp merkteken op de trillingsdemper bij de t4 niet van toepassing is.

Groet Jan227

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

Het pinnetje weet ik zo niet.
Maar de waterpomp kan ik nu (door de lage spanning) inderdaad een beetje heen en weer draaien.
De riem staat echter niet zover weg, dat ik het waterpomptandwiel helemaal kan verdraaien langs de riemtanden.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

kan helaas de link die je noemt Jan, niet vinden

Maar goed, de bus gaat nu toch weg voor rep.
De distributie riem moet dus vervangen worden, en ik heb begrepen de waterpomp preventief ook.
(en ik begreep dat dit een heel lastig klusje is)

Nu maar afwachten of kleppen geen schade hebben opgelopen

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

bedankt vooor de tips en adviesen trouwens.

vr gr Rogier

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, De link staat op 18 juni 2008 bij professionals, merktekens brandstofpomp LT35;

Hoor nog graag van je hoe het afloopt met de reparatie.

Groet Jan227

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

gevonden op http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
bedankt.
(de zoekoptie vond de link niet, omdat ik ook LT35 intypte :-(

nogmaals dank.

Ik zal het laten weten,als er nieuws is

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

Vandaag is deze bus bij een reparateur geweest.
Zijn conclusie was: distributie 2 tanden versprongen.
Verder geen schade opgelopen denkt men.

Er is een nieuwe riem geplaatst, en de bus rijdt weer.

bedankt voor alle tips en adviesen

vr gr Rogier

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, mooi dat de schade uiteindelijk nog meeviel.

Groet Jan227

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

tja, je zou verwachten, als je eerst een rateltje hoort,
en daarna niet meer.
Dat er toch kleppen krom zijn oid.
Maar kennelijk viel het mee.

nogmaals dank, vr gr Rogier

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.