Volkswagen PASSAT: Trillen bij stationair draaien in N en P stand

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: BVY, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

De motor trilt als hij onbelast draait in P en N stand. Zodra je de automaat in D of R schakelt met de voetrem er op, is het over. Verder geen problemen. Geen olie verbruik. Geen overmatig brandstof gebruik. Trekkracht super met caravan op hellingen van 15%. Geen olie verbruik. Nieuwe distributieriem inclusief toebehoren en koelwaterpomp.. Versnellingsbak gespoeld. Km stand 148000. Auto loopt mooi weg zonder gas geven in D en R stand. Wat kan dit zijn? Ik heb dit bericht vanmiddag ook al verstuurd, maar zie niks verschijnen, dus nog maar eens voor de zekerheid.

S.G. Adema
Zoutelande

lensyadem

Geplaatst door lensyadem (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik vermoed het volgende.. Tijdens het stationair draaien levert de motor minimaal vermogen. De minste of geringste afwijking in een van de cilinders zorgt dan voor onregelmatig draaien(3 cilinders) Als nu vermogen wordt gevraagd telt dat kleine verschil niet meer mee en draait de motor op 4 cilinders netjes rond. Conclusie: Ergens wordt valse lucht toegevoegd door lekkage van een aansluiting of een slangetje. Ook kan een injecteur van 1 cilinder minimaal vervuild zijn waardoor de afgegeven hoeveelheid brandstof ervan niet voldoende is.

lensyadem (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor uw bericht en het klinkt plausibel. Op valse lucht is onderzocht en verstuivers zijn al eens gecontroleerd. Blijft waarschijnlijk over een vervuilde inlaatklep. In het verleden problemen met de RCV, waar dit dan nog een restantje van is. Directe injectie is in combinatie ver vervuilde inlaatlucht natuurlijk geen ideale combinatie.

Vriendelijke groet, Sytze Adema

lensyadem (0), 5 jaar geleden

Hierboven noem ik het RCV (rookgas circulatie valve) maar ik bedoelde EGR klep, in de autobranche meer gebruikelijke naam, die ooit is blijven hangen in niet geheel gesloten stand. Zoals ik al zei, directe inspuiting en EGR is verre van ideaal. Indirecte inspuiting wast het inlaatklep tijdens bedrijf nog schoon door de verstoven benzine en dat effect is er niet bij directe inspuiting. Daar is m.i. door autofabrikanten niet goed over nagedacht. Trouwens de hele gedachte om uitlaatgas terug voeren in de inlaat getuigt m.i. van het vinden van milieuoplossingen, die die de motor schade toe kunnen brengen en zolang de schade na het verstrijken van de garantie optreedt is het nog in het belang van der autobranche ook.
Ik houd het op een vervuilde inlaatklep. Schoonmaken is een probleem. Kan met chemicaliën. Maar dat is niet voldoende effectief.
Ik sluit de probleemstelling hier mee af omdat er iets anders niet voor de hand ligt. Ik wil corvanjaarsveld hartelijk bedanken voor zijn invalshoek dat onbelast een hele kleine verstoring brandstof-lucht ratio van veel meer invloed is dan bij iets meer belasting en bij volle belasting totaal geen rol meer speelt.

lensyadem (0), 5 jaar geleden

Ik wil eigenlijk terugkomen op mijn afmelding. Ik denk nu toch wel dat Cor van Jaarsveld het helemaal goed heeft. Er wordt ergens valse lucht aangezogen en is een vervuilde klep niet de oorzaak. Welk slangetje zou hiervoor in aanmerking kunnen komen? Ik hoop dat Cor van Jaarsveld dit bericht leest of is er iemand anders die een suggestie heeft? Bij koude motor, juist na het starten, draait de motor ongeveer 1100 toeren/ min. en mooi rond. Na een minuutje valt het stationair toerental terug naar ongeveer 800 en dan begint het trillen in P en N stand. In D of R draait de motor met de voet op de rem in stilstand ook mooi rond. Met de voet van de rem af zonder gas geven rolt de wagen mooi langzaam weg en loopt de motor ook mooi rond. Motormanagement alarmlampje gaat niet branden. Uitlezen diagnose geeft geen afwijking. Gaarne vraag ik toch nog eens uw expertise.

lensyadem (0), 5 jaar geleden

Kan het probleem ook opgelost worden door het stationair toerental iets te verhogen? Het probleem van valse lucht wordt hiermee niet opgelost, wel het akelige trillen bij onbelaste motor.

memos (10) PRO, 5 jaar geleden

Toerental wordt electronisch bepaald en niet af te stellen zonder apparatuur.

Maar... als je de auto in de P of N hebt staan, wat doet hij alsa je dan de voet op de rem houdt?

lensyadem (0), 5 jaar geleden

Dan blijft het trillen gelijk. Geen verschil.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Afhankelijk van de motortemperatuur wordt het stationair toerental geregeld door een stappenmotor of een luchtschuif. Deze zorgt dat op een centrale plaats meer of minder lucht wordt toegelaten via een extra kanaal. Als ergens een lek in een slang of pakking zit welke niet centraal zit heeft daar de dichtsbij zittende cilinder last van. Door met draaiende motor b.v. remmenreiniger op het inlaatspruitstuk te spuiten, is misschien het lek te lokaliseren. Een lek in de rembekrachtiger zou ook zomaar kunnen..

lensyadem (0), 5 jaar geleden

Cor, bedoel je deze deze klep of schuif? Ik ga in ieder geval direct naar de slangen kijken. Alvast bedankt, je hoort van me zodra ik iets heb gevonden.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik heb nooit aan deze VW gesleuteld. Deze is van na mijn tijd. Het van kunststof vervaardigd inlaat-spruitstuk lijkt me een mooi stukje techniek.
Waarschijnlijk twee op elkaar gelijmde stukken? Ik heb wel mogen zien hoe robots de lijm aanbrachten en hoe daarna alles samengevoegd werd. Maar, een luchtbel in de kitvoorziening en er blijft een plekje over dat niet gelijmd is. Later kan daardoor een lek ontstaan. Kijk eens of er foutmeldingen zijn in de ECU? Als je weet welke cilinder afwijkt kun je gerichter zoeken. Als in rust de membraam van de rembekrachtiger lekt, kun je dat vaststellen door simpelweg de betreffende slang dicht te knijpen.

jaker (0) PRO, 5 jaar geleden

Het komt bij deze motoren toch wel voor dat het inlaatsysteem en de inlaat kleppen erg vervuild zijn(aangekoekt)e.a kan met een geschikte endoscoop door het bougie gat en geopende inlaatklep wel bekeken worden.
Er was dacht ik ook een aantal jaren geleden een verbeterd soort verstuiver leverbaar die minder snel vervuild.

lensyadem (0), 5 jaar geleden

Mensen bedankt voor jullie bijdrage. De motor loopt verder als een zonnetje. Ik laat het hier verder bij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.