Na mijn problemen met overslag in 2 cilinders van 2 jaren terug is er toch een restantje overgebleven. Als de motor warm is trilt hij soms, niet altijd, bij vermogen leveren. Bij koude motor absoluut geen trillen. De uitlaat is behoorlijk zwart, maar dat zie ik bij alle wagens van mijn type. Het vermogen is goed en aan het brandstofgebruik mankeert niets, zo 1 op 11 a 12 gemiddeld. Op de grote weg 1 op 15. De wagen trekt mijn caravan van 1500 kg beladen moeiteloos een helling van 14% op in de 2e versnelling. Met de caravan op de weg bij 85KM/uur is het verbruik 1 op 9. Acceleratie ook prima. Als alles nog koud is, loopt de motor als een zonnetje. Het euvel speelt zich hoofdzakelijk af bij optrekken en zo tussen 50 en 70 km/uur, als de motor warm is, daar boven geen last meer. Wie heeft er enig idee?? De wagen heeft nu 135.000 km gelopen. Verder ziet den wagen er nog als nieuw uit met veel accessoires. Als is hij nu meer dan 11 jaar oud, ik doe deze mooie wagen nog lang niet weg. Vroeger heb ik 2 Passaten als leasewagen gereden, eentje heb ik na mijn pensioen mee mogen nemen en hebben we in de familie weg gedaan na 500.000 km (1.9TDi). Een prima resultaat. Daarvoor een Passat op benzine (2 liter), ook overgenomen na een leasecontract, meer de 400.000 in de familie en nog in redelijke staat verkocht. Ik wil er maar mee zeggen VW is voor mij een prima product.
Sytze Adema
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al eens uit laten lezen op storingen? Deze motoren hebben nogal eens last van vervuiling van het inlaat gedeelte,met name de inlaat kleppen koeken dan erg aan.
Ook komt het voor dat de omschakel rol in het inlaat spruitstuk speling krijgt op de lagering.
Kan vervuiling zijn na problemen met ERGklep. Inlaat is toen schoongemaakt zo goed en zo kwaad als dat kan, door chemicaliën in de inlaat te spuiten met stationair draaiende motor. Uitlezen openbaart geen storing. Waarom bij koude motor geen probleem, alleen bij accelereren tussen 50 tot 70km/h.
7 jaar
Bij een koude motor wordt het mengsel verrijkt en de ontsteking later gesteld om de katalysator sneller op te warmen.
Het kan zijn dat er een verstuiver niet lekker meer inspuit,waardoor er cilinder verslag plaats vindt (storingsgeheugen geeft misschien melding).
De vervuilingstoestand van de inlaat kan feitelijk alleen worden bekeken na demontage van het inlaat spruitsuk.
kijk eens op deze site http://www.hbttechniek.nl/ plaatjes zeggen meer dan 1000 worden
Bedankt voor u bijdrage en het klinkt allemaal heel plausibel. Twee jaar terug ging het storingslampje branden en uitlezen gaf overslag aan in twee cilinders. VW dealer haalde van alles uit de kast om storing te vinden. Toen zijn oa de verstuivers getest en in orde bevonden. Wel bleek, dat de ERGklep niet helemaal meer afsloot door vervuiling. Die is schoon gemaakt en ik heb zelf de ERGklep afgedopt. Zoals ik al zei, is het inlaat traject schoon zo goed en zo kwaad als mogelijk schoon gemaakt. Nadien geen storing meer van overslag. Ik heb de link bekeken van hbtechniek. Ze zijn jammer genoeg nu niet te bereiken en een afspraak maken geeft een wachttijd van maar liefst 8 weken. Ik zou graag het inlaat traject grondig willen late reinigen.
Wat is een omschakelrol in het inlaat spruitstuk en wat doet dat ding??
7 jaar
Ik heb me niet juist uitgedrukt,het is niet zozeer een rol maar een as waar 4 z.g.n swirll kleppen op zitten, Deze staan bij laag toerental gesloten zodat de lucht door een kleinere opening moet en dus meer gaar wervelen,bij hoger toerental gaan ze open zie afbeelding 2,de lichtblauwe pijl stelt de luchtstroom voor bij laag toerental,de donker blauwe de luchtstroom bij hoog toerental
Op afbeelding 1 zie je het spruitstuk van boven, de vacuumpot rechts bedient de as met het stangetje.
Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.
Voor meer interessante informatie over deze motor, zoeken naar :vw ssp 824803 the volkswagen chain driven 2,0 l tsi engine
Lensyadem,
Mijn college heeft de auto met exakt dezelfde klachten zoals je beschrijft hier naar toe gebracht.
Inlaattrajekt is gereingd en auto loopt weer helemaal top.
Niet meer inhouden,geen misfire's,stationnair ook geen dipjes meer.
Inlaattrajekt was volledig vervuild.
Wat ik niet begrijp is dat een dealer van alles gaat vervangen en er nooit achter komt wat er mee is.
Die vervangen van alles en uiteindelijk wisten ze het niet meer,was het een karaktereigenschap van de motor zeiden ze.
Het betrof hier een TFSI motor van een Audi.
7 jaar
Hallo beste Primera, bedankt voor je bijdrage, waar kan ik terecht voor deze grondige reiniging, hoe doen ze dat en wat kost het?
7 jaar
Aller eerst Jakker bedankt voor de uitleg van de swirllerkleppen en de heldere projecties. Dat geeft een mooi beeld van allerlei toeters en bellen die verzonnen worden om het proces in de motor te beinvloeden. Of het altijd ten voordele is, is moeilijk te beoordelen, maar het kan allemaal wel stuk gaan met alle gevolgen van dien, zeker als het recirculatiegas het inlaattraject vervuild. Wat is er op tegen om deze kleppen uit het management weg te laten schrijven? De inlaat lucht wervelt dan minder, maar sowat??
Even nog alles op een rijtje.
1. Alleen bij warme motor trilt de wagen bij vermogen leveren zo tussen 50 en 70 km/h
2. Mogelijke geopperde oorzaken
1 Vervuild inlaat traject
2 Verstuiver defect, lijkt niet waarschijnlijk, ze zijn getest en vertonen geen gebreken. Als ze warm anders reageren, hoe test je dat dan?
3. Defecte swirller kleppen. Lijkt niet waarschijnlijk, want waarom dan alleen bij warme motor bij vermogen leveren tussen 50 en 70 km/h (acceleratie) ?
4. Mogelijk defecte Lamdasondes?? Pas nog APK gekeurd en daar wordt dan toch op geinspecteerd en of uitgelezen en CO gemeten.
5. Toevoer recirculatiegas tijdens accelereren, waardoor mogelijk te weinig O2, dus in feite te weinig lucht.
Al met al is natuurlijk directe inspuiting samen met recirculeren van uitlaatgassen een verkeerd ontwerp. VW vindt het wel best allemaal, als de problemen zich maar na de garantie periode openbaren en dan kunnen ze er nog aan verdienen ook. Verschuilen achter milieu eisen die gesteld worden is natuurlijk heel gemakkelijk, maar als de motor daarmee verkeerd gaat reageren lijkt mij ook niet zo best voor het milieu.
7 jaar
Lensyadem,
Het bedrijf is door jaker al genoemd.
http://www.hbttechniek.nl/
Hier is mijn collega geweest en na het reinigen liep de auto weer als nieuw.
Collega heeft diverse garages bezocht,zowel dealer als universeel.
Van alles is er vervangen maar geen resultaat.
Totdat hij hier terecht kwam.
Het inlaattrajekt is met walnoten gereinigd,hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet.
Maar het resultaat was top.
7 jaar
@primera p11;
Met behulp van speciale apparatuur word elk inlaatkanaal ´gestraald´ met een zacht soort straalzand van walnootgranulaat, zo word alle koolaanslag verwijderd en worden de inlaatkanalen en kleppen niet aangetast. Het reinigingsproces kan uitgevoerd worden zonder de cilinderkop te demonteren. Dit is de enige effectieve methode om ALLE koolafzetting te verwijderen! Alle andere vloeibare inlaatreinigers die aangeboden worden halen het grootste gedeelte van zachte koolaanslag weg, maar lossen niet de ingebrande koolaanslag op en dan met name de aanslag op de kleppen.
Volledige omschrijving staat ook op de website van http://www.hbttechniek.nl/audi-tfsi-fsi-...
Het probleem is opgelost, Er speelden twee problemen tegelijkertijd. Eerst de vervuiling tgv van lekkende ERG klep en het trillen van de wagen, zoals hier boven geschetst. Ik was de mening toegedaan, dat het trillen nog een restantje was van dit probleem. Echter ongeveer 1,5 jaar geleden is er ook een rubber hoes van de linker homokyneet (ik weet niet of ik het zo goed schrijf) vervangen. Daarbij is de monteur toen vergeten nieuw vet in te spuiten. Daarna draaide deze dus vrijwel zonder vet. Nu werd het plotseling erger zonder dat er een waarschuwingslampje ging branden. Het kon dus niet uit het motormanagement komen. Het trillen werd zo erg, dat we niet verder konden rijden. De Wegenwachter van de ANWB kwam tot de conclusie, dat het in de aandrijving moest zitten en tegelijker tijd realiseerde ik mij het vervangen van de rubber hoes. De wegenwachter was zeer behulpzaam en wij zijn achter hem aan naar een wegenwachtpost gereden met een brug in Tilburg. Uiteindelijk heeft de wegenwachter, Geersbergen is zijn naam, de hoes los gemaakt en daar openbaarde zich een vrijwel vetloze homokyneet. Het hele geval is overvol vet gespoten en de hoes terug gemonteerd. Bij proefrijden was het euvel verholpen en konden wij na 2.5 uur onze weg vervolgen. Een super pluim voor wegenwachter Geersbergen is hier wel op zijn plaats, grote klasse.
Ik laat de homokyneet natuurlijk wel vervangen, omdat er natuurlijk de nodige slijtage is opgetreden.
Tot slot wil ieder die aandacht aan mijn probleem heeft geschonken hartelijk bedanken. Het is fijn, dat dit forum bestaat waarop je terecht kunt als je problemen hebt.
6 jaar
Dit probleem is dus verholpen.
6 jaar
Bedankt voor de feedback.
Je kan de wegenwachter zelf bedanken op deze pagina: https://www.anwb.nl/contact-en-service/c...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar