Hoi,
2 problemen:
1) Vaak bij koude motor met het optrekken vanuit stilstand schokt de auto gigantisch. Zelfs zo erg dat ie bijna afslaat en je de koppeling snel in moet trappen om hem aan de praat te houden. Het maakt dan niet uit of je vooruit of achteruit rijd. De motor zelf blijft wel gewoon draaien, maar het zit hem in de aandrijflijn. Als de auto wat warm gereden is, heeft hij er minder last van. Is dit probleem te wijten aan de koppeling of 2-massa vliegwiel (zit er die wel in?)
2) De versnellingspook trilt steeds erger bij het optrekken, en dan alleen in de versnellingen in de voorste stand, dus 1e-3e-5e. Als je eenmaal op snelheid bent, verdwijnt de trilling. Totdat je weer gas gaat geven, en de trilling is weer terug. Als je dan tijdens het rijden een heel klein beetje met het gas speelt, voel je en zie je de pook iets naar voor en naar achter schieten (gas bij is pook naar voor). Moet ik dit ook zoeken bij de koppeling en/of 2-massavliegwiel, of kan dit ook veroorzaakt worden door een defecte motorsteun. Ik heb namelijk al vaker gelezen dat bij vooral de Touran met de zelfde motor last kan hebben van een defecte motorsteun.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Frank,
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Touran FSI 2.0 uit 2004.
Het begin met een niet te kiezen 5 en 6de gang. Reparatie laten uitvoeren (1500 Euro). Kreeg de auto terug met het probleem dat jij omschrijft. Bij mij zit het vooral in de vrijloop in de 3e versnelling. De bak ligt nu weer open in de garage en de garage kan niets ontdekken waar het aan kan liggen. Ze adviseren me nu een vervangende versnellingsbak (kosten 3200 Euro).
Ik zit echt met mijn handen im mijn haar. Wat te doen??
Groeten
wow...dat is slecht nieuws. Mijn bak schakeld nog wel redelijk, alhoewel ik wel het gevoel heb dat ie beter geschakeld heeft. Wel vreemd dat de enige oplossing een vervangende bak is. Het probleem moet toch echt te repareren zijn. Anders maar op zoek naar een revisie-bak bij een revisiebedrijf. Dat zal op z'n minst goedkoper zijn dan die 3200 Euro. Uiteraard hoop ik eerst op een oplossing van een van de deskundigen hier op het forum.
16 jaar
[quote=frank3147]Hoi,
2 problemen:
1) Vaak bij koude motor met het optrekken vanuit stilstand schokt de auto gigantisch. Zelfs zo erg dat ie bijna afslaat en je de koppeling snel in moet trappen om hem aan de praat te houden. Het maakt dan niet uit of je vooruit of achteruit rijd. De motor zelf blijft wel gewoon draaien, maar het zit hem in de aandrijflijn. Als de auto wat warm gereden is, heeft hij er minder last van. Is dit probleem te wijten aan de koppeling of 2-massa vliegwiel (zit er die wel in?)
2) De versnellingspook trilt steeds erger bij het optrekken, en dan alleen in de versnellingen in de voorste stand, dus 1e-3e-5e. Als je eenmaal op snelheid bent, verdwijnt de trilling. Totdat je weer gas gaat geven, en de trilling is weer terug. Als je dan tijdens het rijden een heel klein beetje met het gas speelt, voel je en zie je de pook iets naar voor en naar achter schieten (gas bij is pook naar voor). Moet ik dit ook zoeken bij de koppeling en/of 2-massavliegwiel, of kan dit ook veroorzaakt worden door een defecte motorsteun. Ik heb namelijk al vaker gelezen dat bij vooral de Touran met de zelfde motor last kan hebben van een defecte motorsteun.[/quote]
Denk dat je klaar bent als je 2 massa vliegwiel en koppelingsset laat vervangen,dit probleem komt vaker voor.
[quote=Topper1971]Beste Frank,
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Touran FSI 2.0 uit 2004.
Het begin met een niet te kiezen 5 en 6de gang. Reparatie laten uitvoeren (1500 Euro). Kreeg de auto terug met het probleem dat jij omschrijft. Bij mij zit het vooral in de vrijloop in de 3e versnelling. De bak ligt nu weer open in de garage en de garage kan niets ontdekken waar het aan kan liggen. Ze adviseren me nu een vervangende versnellingsbak (kosten 3200 Euro).
Ik zit echt met mijn handen im mijn haar. Wat te doen??
Groeten[/quote]
Ik hoorde vandaag iets van een verlengde coulance regeling voor de versnellingsbakken,(ik trek ze namelijk ook wel 2x in de maand open voor versleten synchromesh ringen),maar of die coulanceregeling ook zo is en of dat dan ook voor jouw auto geld zul je even moeten navragen of opzoeken.Tis te proberen.
dat klinkt interessant, een coulance-regeling. Weet iemand hier op het forum daar meer van te vertellen misschien?
16 jaar
[quote=frank3147]dat klinkt interessant, een coulance-regeling[/quote]
Dat denkt men, zo wordt het je voorgehouden... Niets is minder waar. Noem het maar een sigaar uit eigendoos. Jij als enige kunt natuurlijk een keer geluk hebben....................................................
Gr. paul
ja, het zal wel zo zijn dat je inclusief coulance nog steeds de hoofdprijs betaald. Ben jij bekend met deze problemen aan de versnellingsbak Paul? Wat houdt de reparatie in?
16 jaar
[quote=frank3147]ja, het zal wel zo zijn dat je inclusief coulance nog steeds de hoofdprijs betaald. Ben jij bekend met deze problemen aan de versnellingsbak Paul? Wat houdt de reparatie in?[/quote]
Tja.. wat houd het in : dat weet je pas waneer je gaat opereren, als je überhaupt al iets kunt vinden, je begrijpt me wel.
Wat betreft die coulance........ oogjes open, vinger aan de pols.
Gr. paul
ik zal inderdaad op mijn hoede zijn. Ik vraag me af of het wel zo interessant is om het bij de dealer te laten repareren. Helaas is mijn ervaring met de dealer dat ze niet zo vrijgevig zijn met info voor wat bertreft coulance. Meestal krijg je een antwoord als: we kennen het probleem niet; nog nooit van gehoord. Dat zal je vast wel bekend in de oren klinken. Ik zal eens rond gaan neuzen voor een ruilbak bij een revisiebedrijf. Het wisselen van de bak lijkt me niet eens zo heel erg spannend. Alleen het afstellen zal dan weer wel bij de delaaer gedaan moeten worden met een speciale mal (was tenminste bij de Golf IV wel zo)
16 jaar
Benader eens een (goeie) bakkenspecialist wellicht ben je veel goedkoper uit. Of denk eens aan een ruilbak, vaak nog beter dan nieuw dat heb ik allang ondervonden wat betreft automaatbakken.
Gr. paul
o.k, bedankt voor de tip. Heb je toevallig een goed adres voor me in Brabant? Eventueel via de mail versturen...
16 jaar
[quote=frank3147]o.k, bedankt voor de tip. Heb je toevallig een goed adres voor me in Brabant? Eventueel via de mail versturen...[/quote]
Nog een aardigheidje : Vaak waneer de dealer het zelf niet hoeft te vergoeden adviseren hun een ruilbak, voor hun het minst risicovol en zo dekken zij zich in.....
Gr. paul
jaja, een beetje schuldbekentenis en bang voor de gevolgen van een onbekend probleem dus ;-)
16 jaar
[quote=frank3147]jaja, een beetje schuldbekentenis en bang voor de gevolgen van een onbekend probleem dus ;-)[/quote]
Het heet nog net geen stelen................;
Gr. paul
inderdaad, laten we het op witte boorden .......... houden ;-) Ik ga morgen eens kijken naar de sticker in mijn serviceboekje voor het typenummer van de bak. Dan kan ik eens wat rond gaan bellen. Of moet zijn dat het probleem alleen van het 2-massavliegwiel en de koppelingset komt. Beetje zonde om dan de bak ook te vervangen. Jammer dat je dat niet kan controleren als de bak er af is.
16 jaar
[quote=frank3147]inderdaad, laten we het op witte boorden .......... houden ;-) Ik ga morgen eens kijken naar de sticker in mijn serviceboekje voor het typenummer van de bak. Dan kan ik eens wat rond gaan bellen. Of moet zijn dat het probleem alleen van het 2-massavliegwiel en de koppelingset komt. Beetje zonde om dan de bak ook te vervangen. Jammer dat je dat niet kan controleren als de bak er af is.[/quote]
Een juiste diagnose is zo op afstand niet te geven..... Zoiets moet je , horen, voelen.
Gr. paul
ja, ik weet het. Ik denk dat ik het beste een specialist kan zoeken hier in de buurt. Ik zal morgen de gouden gids eens raadplegen. In ieder geval alvast bedankt voor je hulp.
16 jaar
in udenhout zit/zat een goede audi/vw specialist
[quote=frank3147]ja, ik weet het. Ik denk dat ik het beste een specialist kan zoeken hier in de buurt. Ik zal morgen de gouden gids eens raadplegen. In ieder geval alvast bedankt voor je hulp.[/quote]
Ik lees je conclusie wel weer..............hou ons op de hoogte.
Succes
Gr. paul
ik kom zelf uit Udenhout, maar ken die specialist niet. Heb je een naam voor me Marcel?
16 jaar
woonplaats tilburg, woont in udenhout ?????
Ik durf de naam niet meer te zeggen, is al een jaar of 5/6 geleden dat ik met hem van doen heb gehad, zat toen in de buurt van de wag vanaf de oplegarage richting berkel-enschot ( boomstraat ???)
ja, ik heb Tilburg aangegeven als woonplaats aangezien Udenhout gemeente Tilburg is, vandaar. De Boomstraat bestaat niet in Udenhout. Toevallig iets van Berkelseweg ofzo? Was het een autobedrijf, of meer revisie?
16 jaar
Wel jammer dat veel dealers het zo bekijken over die coulance.
Bij ons is het zo:buiten de 2 jaar,dan kijken of er coulance op zit,kan 50-50% zijn of 30-50% enz enz,gewoon zoals het hoort.
Neem nou de bobine's,waren eerst heel erg duur en 2 jaar garantie,maar omdat ze zovaak stuk gaan is de garantie nu verlengt naar 6 jaar tot 999.999 km.
Ik vind dat de dealers zich daaraan moeten houden,zeker voor die dure wagens van VW.
Ricky,
helemaal mee eens. Soms lijkt het er op dat dealers niet eens de moeite nemen om een coulance-regeling te treffen, ook al wordt deze geheel vergoed door PON. Als ik dealer was zou ik alles in werking stellen de klant tevreden te houden. Hoorde ik laatst op het nieuws niet het bericht dat er binnen de komende jaren zo veel dealers hun deuren moeten sluiten? Maar goed, we wijken af van het probleem. Ricky, wat weet jij dan specifiek te vertellen over dit versnellingsbak probleem?
16 jaar
[quote=Topper1971]Beste Frank,
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Touran FSI 2.0 uit 2004.
Het begin met een niet te kiezen 5 en 6de gang. Reparatie laten uitvoeren (1500 Euro). Kreeg de auto terug met het probleem dat jij omschrijft. Bij mij zit het vooral in de vrijloop in de 3e versnelling. De bak ligt nu weer open in de garage en de garage kan niets ontdekken waar het aan kan liggen. Ze adviseren me nu een vervangende versnellingsbak (kosten 3200 Euro).
Ik zit echt met mijn handen im mijn haar. Wat te doen??
Groeten[/quote]
vandaag wat nieuws te weten gekomen over dit probleem. Het is dus wel bekend bij de dealer (althans bij Huiskes Kokkeler in Enschede) Deze wisten me te vertellen dat het probleem zit in een versleten lager (speling) op de hoofd-as van de versnellingsbak. Je kan het schijnbaar controleren door de kopse kant van de bak (bereikbaar vanuit je linker wielkast) het deksel er af te schroeven. Je ziet dan een tandwiel wat waarschijnlijk axiale speling vertoond. Het defecte lager zit helaas helemaal aan de andere kant van de bak. Ik ga nu maar eens kijken wat ik er mee ga doen. De bak er onder uit gaat me nog wel lukken, maar het lager vervangen vind ik te link om zelf te doen.
Heb je al wat gehoord over jouw versnellingsbak?
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar