goeiendag heren, ik hep een vraagje met de turbo. Volgens sommigen is het beter dat je de motor iets langer laat draaien voor je hem afzet, anders gaat de turbo eventjes zonder olie draaien dat later voor hoge kosten gaat zorgen.(hep een passat tdi 110pk).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gaat niet zonder olie draaien, maar naast smeren van de turbo is de olie ook voor het koelen. als je na een (snelle) rit meteen de motor afzet, wordt de turbo die dan erg heet is niet meer gekoeld. daarom beter even motor te laten draaien
Ben het niet eens met A Nswer,de as van de turbo word gesmeerd door de olie,daar een turbo meer dan 100000 toeren kan draaien is het van belang om na de rit de motor niet direct uit te zetten maar te wachten tot de turbo normale toeren draait bij stationair toerental(na +/- 30 sec.
Als je direct de motor afzet valt de oliedruk weg terwijl de turbo nog uitraast met als gevolg te weing smering voor de as en verkorte levensduur voor de turbo.
Met koeling heeft het mijns inziens niets te maken.
Er zijn motoren met een extra oliepompje om na het afzetten van de motor de as nog te smeren.
Koeling van de turbo heeft er zeker mee te maken.
Dus na elke rit is het beter dat ik +/- 30sec de motor laat draaien voor dat ik hem afzet? Ook als ik gewoon gereden hep(geen hoge toeren)?
20 jaar
Als de olie goed warm is geworden moet je de motor even laten draaien.
Er zijn ook speciale turbotimers verkrijgbaar dan kan je de sleutel uit het contactnemen en dan blijft de motor nog even nadraaien.
20 jaar
Maar hoelang moet ik hem dan stat. laten draaien na elke rit?
20 jaar
Tussen 30 & 60 sec.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar