Volkswagen Golf V: turbo golf v bkc

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9Tdi PD BKC 77kw 105 pk

Beste,

de turbo van mn golfje begint lelijke geluiden te maken (niet meer fluiten maar schreeuwen) en vibreert na bij schakelen op 2000 toeren (koud).

de wagen heeft intussen 135k en ik ben van plan om een nieuwe of revisieturbo aan te schaffen en ook zelf te monteren.

Heb eens rondgekeken en blijkbaar kan ik kiezen tussen "KKK" en "Garrett".

Nu wil ik 100% zeker zijn dat ik de JUISTE turbo bestel.

Kan iemand me zeggen naar welke nrs ik moet zoeken voor een 1.9 Tdi PD BKC of waar ik deze kan terugvinden?

Mijn voorkeur gaat naar garrett maar had graag wat meningen/ervaringen over de 2 merken indien mogelijk..

mvg en dank bij voorbaat,

Yoni

yonigolfv

Geplaatst door yonigolfv (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Volgens mij monteerde wij op dit blok altijd Garrett maar weet het niet zeker meer. Opzich als je de turbo opzoekt bij een goede site op chassisnummer of kenteken dan zou je niet kunnen missen en zit ook weinig verschil in, tenminste ik heb dat nog niet gemerkt. Ik zou eens kijken bij www.turbos-hoet.com/nl/turbos/.
Maar weet je zeker dat het de turbo is? Want vibreren kan ook wat anders zijn of je turbo moet al van ellende uit elkaar aan het vallen zijn..

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

en direct aanpakken.... bij deze wagen kon de intercooler ook de bak in omdat het turbinewiel van de turbo daar aan brokken in zat.

ennn, 135 k voor een 10 jaar oude golf diesel. Is zeker van een oud omaatje geweest?? tuurlijk het kan, maar klinkt erg ongeloofwaardig.

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Heb de golf 4 jaar geleden gekocht met 73k en onderhoudsboekje.

Deze was toen gechipt tot 146pk.
vliegwiel was natuurlijk snel kaduuk, deze vervangen en en origineel laten zetten.
fluiten heeft de turbo altijd al gedaan maar nu het wat kouder is smorgens hoor je wel degelijk dat hij het heel moeilijk krijgt.
Heb al 5w40 geprobeerd met vw 507.00 olie en gekrijs is iets minder maar zeker nog niet zoals het hoort.

getril kan van het vliegwiel komen maar komt een vast op, gelijk met de nieuwe turbo maar dat is een ander verhaal waar al veel discussies aan vooraf gegaan zijn.

voor de rest nooit problemen met de wagen gehad.

Heb net gekeken voor een garrett gt1646v, is deze turbo wat betrouwbaar want echt goedkoop is het ook niet :s.

alvast bedankt..

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Kan iemand me misschien duidelijk uitleggen waar ik de n75 klep (drukomvormer turbo) kan vinden (BKC)?
Het lijkt wel of ik deze niet heb, boven mijn batterij heb ik een doosje hangen met ik geloof 6 vacuum slangetjes aan.

Heb al tig keer via google gezocht maar vind niks met mijn motorcode..

Alvast bedankt

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Kan ook iemand mij vertellen of ik al dan niet een turbo met variabele schoepen heb?

Graag reactie,

Mvg,

Yoni

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Als jij idd dat vacuumdoosje hebt met die slangetjes dan zit je n75 klep daarin verwerkt, bij de andere uitvoeringen is de n75 een losse klep.
Ja jij hebt ook een turbo met variabele schoepen.
Maar rare/lelijke geluiden zullen niet door deze genoemde dingen komen, dan is er wat anders aan de hand. Laat het toch maar even voor de zekerheid horen aan een vag monteur of film het eens en zet op youtube zodat wij het kunnen horen.

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Vandaag weer een stapje verder.

Heb het stangetje op de acumulator met een tang goed omhoog en omlaag geduwd.

De wagen houdt nu minder in bij lage toeren en het gefluit is minder maar niet weg.,

Heb aan de as van de turbo gevoeld naar speling en was iets van een mm op en neer..

Hij trekt naar mijn mening nog vlot op en aan een stuk door..

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

1 mm speling is te veel. Zoals ik al aangaf de turbo's gaan als warme broodjes.

bij twijfel, laat de prof even kijken. als de turbo aan puin draait ga je in de prijzen.

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Ok,

mijn oem nummer is 038253056G (Borg Warner/KKK)

MOET ik nu echt op dit oem nr zoeken of maakt dit niet echt zoveel uit?

Ik zou liever gaan voor Garrett, de gt1646v is geschikt voor mijn motorcode (BKC), is met spruitstuk, kortom compleet.

Nu in de praktijk, als particulier, is het ECHT noodzakelijk om mijn oem nr terug te hebben?

Ik hoor op verschillende sites dat ze arl turbo's op dit blok zetten om dan te tunen, dus als dat werkt, werkt dan een turbo voor mijn motorcode,
met NIET dezelfde oemnr ook niet gewoon op mijn wagen? Of geeft dit op termijn problemen?

mvg,

Yoni

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

als je er nu eentje bij de vw dealer zou halen is ie hoogstwaarschijnlijk ook van garret. karakterestiek is iets anders, maar stoort niet en geeft geen problemen. Zelf al een paar keer een garret gemonteerd, de eerste is inmiddels al weer ruim een ton verder.

de kkk wordt niet meer gereviseerd en zit zover ik weet niet meer in het vag ruilprogramma. Reden hiervan zal wel iets met warme broodjes te maken hebben....

als je hem zelf monteerd, belangrijk is de olieleiding van het filter af te demonteren en schoon te maken. zeker als de turbo aan brokken is gelopen. inlaat traject ook goed schoonmaken!! haal dus een bus of wat met remmenreiniger.
Hele zaakje netjes monteren, gebruik de momentsleutel voor de uitlaatmoeren. (moet je vervangen, zitten niet in de pakkingset, enkele euro's handel bij de vw dealer, heeft ze op de plank) Dan moet je de auto starten zonder aan te laten staan, om de turbo met motorolie gevuld te krijgen zonder dat hij draait.

Het klusje is goed zelf te doen, je moet echter wel van onder af de turbo verwijderen. een paar van die oprijbruggen zijn toch wel het minimale wat je nodig hebt voor deze klus. Afhankelijk van wat voor bak er in hangt moet de aandrijfas er ook even uit, die zit namelijk hopeloos in de weg. Heb je een speciale TX dop voor nodig, en de centrale bout in het wiel moet vervangen worden. (en vastzetten volgens voorschrift)

Een prof is met dit klusje al met al toch ook zo'n 3 uur zoet.

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Heel erg bedankt voor de uitleg!! :)

Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon een garrett bv gt1646v kopen voor mijn motorcode (BKC) ONGEACHT welke oem nrs erbij vermeld staan voor overeenstemming.

Stel nu dat ik bijvoorbeeld een garrett gt1646v kan kopen voor een bkc motor maar geschikt voor oem code 038253056E of eender ander nr ipv 038253056G is het soieso goed zolang het maar bkc is?

Dus oem code doet er niet toe maar motorcode (bkc) wel?


Mvg,

Yoni

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Beste,

Ben een nieuwe turbo aan het monteren.
Hoe kan ik nu de auto laten starten zonder dat hij aanslaat?

Welke zekering of relais kan ik uittrekken zonder dat er al te veel foutmeldingen worden weergegeven?

Mvg,

Yoni

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=yonigolfv]Hoe kan ik nu de auto laten starten zonder dat hij aanslaat?[/quote]
Waarom wil je dat ?

Gr. paul

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Om de oliedruk op te voeren voor het eerste gebruik van de turbo

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Bij de nieuwe turbo is een spuitje met olie bijverpakt. Daarmee kun je de turbo van olie voorzien.
Olie in de ingang en schoep met de vinger ronddraaien...

Je leest op het internet een hoop spookverhalen maar voor dat geloof is geen kerk ;)

Gr. paul

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

als je de boel al vast hebt zitten, het startrelais ffe een seconde of 10 aansturen met een externe draad. bak in vrij uiteraard, contact gewoon uitlaten.

daarna normaal starten en een minuut of 5 stationar laten pruttelen. verder gebeurd er niets. Heb je de klemveren van de leidingen naar de intercooler ook weer goed op hun plek zitten?? dingen hebben nog wel eens de gewoonte bij de proefrit al weer los te komen. Ik vervang ze normaalgesproken gelijk.

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

[quote=P. Kelder]Bij de nieuwe turbo is een spuitje met olie bijverpakt. Daarmee kun je de turbo van olie voorzien.
Olie in de ingang en schoep met de vinger ronddraaien...

Je leest op het internet een hoop spookverhalen maar voor dat geloof is geen kerk ;)

Gr. paul[/quote]
Idd vind ik ook zo raar, ze zeggen dat je ook de toevoerleiding moet vullen bij olie. Maar ik vraag mij af hoe ik dat in godsnaam moet klaarspelen. De leiding loopt vanaf het oliefilter namelijk schuin omhoog enerzijds en anderzijds zit de leiding op de turbo gemonteerd dus zit hier altijd lucht tussen.
Ik heb de leiding volledig los gehad en gevuld met olie zodat de stukken tussen de bochten op zn minst olie bevatten. Maar dan bij montage giet je heel de zooi er gelijk terug uit... :s

Kan dit kwaad of niet bij eerste start?

@ audia4: trekt dit geen vonken?

En qua elektriciteit ken ik eig nul nada noppes dus: van de plus van de batterij naar de plus van de starter?

Mvg en bedankt voor de snelle reacties

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

+ van de batterij naar de + van het STARTRELAIS ofwel er loopt een dikke kabel naar de startmotor, die komt van de accu af, die moet je niet hebben. er zit ook een dunnere op, met een schuifstekker. die wel.

Als je al olie in die leiding hebt gekiept en het ding in elkaar hebt zitten, elektrisch dit niet ziet zitten, gewoon starten die handel. Blijf wel ffe van het gas af.

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Je had ook de stekker zijkant van cilinderkop los kunnen draaien (is van de pompverstuivers) maar ik heb al tig turbo's weet ik veel hoeveel turbo's gemonteerd en ik start hem altijd gelijk, de oliedruk gaat zo snel overal doorheen en er zit altijd al olie in de turbo dus dat gaat altijd goed en daar komt bij dat hij alleen de leiding hoeft te vullen van filterhuis naar turbo, das een kort stukje.
Heb je nou een nieuwe oliepomp en nieuw filter en lege leidingen e.d. dan is het wel raadzaam om ff oliedruk te starten.

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Auto rijdt. Heb intussen ong een 16 tal km gereden.

Hij rijdt goed. Alleen een verschil in geluid en wat me opviel: de golf was veel sneller op bedrijfstemperatuur dan voordien.

Heb misschien 4 km gereden en had 90º.
Wat voordien wel pas op ong 12km was, wat me toen weer abnormaal leek.

Wat ik er ook bij moet zeggen is dat de oude dichting van het uitlaatspruitstuk tamelijk vettig was.
Zou het kunnen dat hij voordien hier uitlaatgassen ontsnapten en zo zijn warmte wat verloor?

Of moet ik me nu zorgen maken?

Mvg

Yoni

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Laat maar probleem opgelost ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.