Volkswagen Golf III : Uitvallen GOLF 3GTI 16v ABF

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2l 16v abf

Dag iedereen,

sinds enige tijd heb ik problemen met mijn golf iii gti 16v.
Tijdens het rijden valt deze soms uit, er is geen enkele voorwaarde(warm-koud, snel-traag, hoge toeren-lage toeren, droog-regenweer, ...) Op de meest verschillende momenten slaat hij uit tijdens het rijden.

Wanneer ik aan het rijden ben, voel je een korte schok, waarna het olielampje en de accu-lamp gaan branden, maar nog voor je het goed beseft slaat hij van zelf terug aan, dit kan soms 1 keer zijn maar soms ook 5 keer heel snel na elkaar.

Andere keren slaat hij uit, kan ik me nog naar de kant van de weg laten uitrollen waarna hij na enkele keren proberen terug start.

Er zijn reeds verschillende sensoren vervangen doch zonder resultaat.

Ook werd de bobine vervangen, dan de bougies, dan relais 30 en 167. Hierna heb ik ontdekt dat er via het linker achterlicht water binnenkwam, waardoor alle kabels nat lagen, oa. ook deze van de binzinepomp. Nieuwe rubber gestoken achter het licht, er kwam geen water meer binnen, dan het binnenstuk van de lamp vervangen, gezien deze al aan het roesten was aan de contacten. Ondertussen 2 dagen zonder problemen gereden en deze morgen terug stilgevallen...

Na wat zoeken op deze site heb ik gelijkaardige verhalen gevonden, maar nergens staat een oplossing bij...

De wagen rijdt super goed, trekt goed op, start goed, ... toch is het erg vervelend gezien deze elke dag gebruikt wordt voor woon-werk verkeer en een betrouwbare wagen dus noodzakelijk is!

Swanz

Geplaatst door Swanz (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Beste Swanz,

Heb je ook al eens de BDP sensor vervangen ? Deze kan ook het probleem veroorzaken..

Je zou hem ook eens kunnen uitlezen om te kijken of er eventueel storingen in staan..

Hoe is de staat van bougie's / kabels e.d. ?

Swanz (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]Beste Swanz,

Heb je ook al eens de BDP sensor vervangen ? Deze kan ook het probleem veroorzaken..

Je zou hem ook eens kunnen uitlezen om te kijken of er eventueel storingen in staan..

Hoe is de staat van bougie's / kabels e.d. ?[/quote]
De bougies en kabels zijn vervangen... dat kan het dus niet zijn.

Die BDP sensor is bij mijn weten nog niet vervangen, dit dus eens bekijken.
Die zit vooraan onder de motor zeker?

Bedankt alvast.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

De BDP sensor zit op het onderblok, aan de kant van de radiateur, naast de bak..

Swanz (0), 13 jaar geleden

Ondertussen is de wagen nog eens binnen bij een vw-garage. Aan de computer gehangen en niets gevonden. Zij hebben er 70km mee gereden zonder 1 maal stil te vallen en vinden niets. Ik heb hen het laten weten van de BDP sensor, dit zouden ze nog eens nazien, maar volgens mij moet dit toch uit te lezen zijn als deze defect is?

Swanz (0), 13 jaar geleden

De wagen is dus binnen geweest bij een vw garage. Ze hebben er een hele tijd mee gereden, eerst was er geen storing, uiteindelijk is hij
ook bij hen uitgevallen. Ze hebben van alles gestest en volgens hen is de ECU defect. Deze hebben ze open gedaan en blijkbaar is mijn wagen gechiptuned. Hierdoor is de ecu waarschijnlijk niet goed dicht gedaan waardoor er vocht ingekomen met alle gevolgen van dien.

Een nieuwe ecu + plaatsing komt op een kleine €900. Gezien ik dit wat teveel vind ga ik op zoek naar een 2de hands ecu. Ondertussen heb ik er al enkele gevonden, maar sommige dingen zijn me niet geheel duidelijk.

De huidige ecu is van het merk siemens, type 5wp4 237, artikelnummer 037 906024 BE.
Nu blijkt dat er diverse types bestaan. Zo heb ik één gevonden van het merk Bosh, typenummer is 037906024 b, deze zou ook voor een golf gti 16v abf zijn. Past dit dan ook, ookal is dit een ander merk/type?
Verder heb ik gevonden dat de BE achter het artikelnummer zou betekenen dat de mijne startblokkering heeft, wat ik uiterst eigenaardig vind, aangezien in mijn sleutels geen transponder (of hoe je dat ook wil noemen) zit.
Het is me dus allemaal wat onduidelijk...

Kan iemand me hier wat wegwijs maken?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hij geeft 2 type's weer voor deze wagen, n.l. :

[url=http://img808.imageshack.us/i/16210596.p...][img]http://img808.imageshack.us/img808/7996/...[/img][/url]

De VW 037906024B zit in de Golf 3 van 11/1991 - 07/1995

Het kan zijn dat het jaartal wat verschilt qua nr ECU's, ze zitten ook in de Toledo, Ibiza, Cordoba, Vento, je moet er in elk geval ene vinden met hetzelfde nr ( cijfers )

Swanz (0), 13 jaar geleden

Dank je heel erg voor deze info, kan ik in ieder geval al een stuk verder mee. Ik moet dus duidelijk op zoek naar het type met de BE achteraan. Dat is deze met de code is vermoed ik? De oude heb ik er reeds uitgehaald. Is de nieuwe dan gewoon terug aankoppelen, even het contact aanleggen maar motor nog niet starten (2min) en daarna starten? Ben benieuwd of hiermee de problemen opgelost zullen zijn.

Dank voor de hulp alvast!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Swanz,

Het beste is om gewoon een ECU uit te halen die je even kan testen, je kan hem gewoon aansluiten en starten, wachten hoeft niet hoor..

Als hij aanslaat is het goed, als hij helemaal niet start dan is het niet de juiste, maar ik verwacht geen probleem met je andere ECU van een zelfde motor, alleen moet je ff oppassen met de startblokkering, de ene heeft er geen, en de andere wel en dat werkt dan niet, als hij loopt dan kun je eventueel de chip overzetten van je oude ECU..

Succes ermee..

Swanz (0), 13 jaar geleden

Dank je, morgenmiddag ga ik om een ecu met dezelfde code. Hopelijk heb ik morgenavond meer nieuws, vooral positief dan ;o).

Swanz (0), 13 jaar geleden

Zo, de nieuwe ECU zit erin... en hij doet niets. De auto wil aanslaan, de startmotor draait rond, hij start even als ik gas bij geef en na 1 sec valt hij terug uit... De persoon welke me deze ECU verkocht heeft, garandeerde me dat deze in goede staat was en werkte. De codes op het etiquette van de ECU's komen overeen. De reden dat hij niet wil starten begrijp ik niet.

De chip heb ik niet over gezet, ik vermoed dat dit geen oorzaak kan zijn, toch?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt als een startbeveiliging. "Nieuwe" ecu moet de sleutels leren.
Gas bij geven tijdens starten is echter niet normaal. Motor zou uit zich zelf moeten aan slaan.

Swanz (0), 13 jaar geleden

En hoe kan de "nieuwe" ecu de sleutels leren?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Bij de dealer, of je kan de startblokkering weg laten schrijven..

Swanz (0), 13 jaar geleden

Dank je, ik zal ermee langs gaan en dit eens navragen...hopelijk kunnen zij er iets mee.

Swanz (0), 13 jaar geleden

Hallo hallo, mogelijks goed nieuws. Deze middag ben ik nog langs de dealer kunnen gaan. Sleutels geprogrammeerd, proberen en ja... motor loopt zeer zuiver, veel beter dan ervoor. Dan zo'n 50 km gereden en geen enkel probleem gehad... tegendeel, op de boordcomputer is het verbruik zelfs gezakt (dit nog even afwachten aan de pomp ook) en de motor loopt veel stabieler in stationair en in het optrekken. Morgen ga ik nog wat kilomters doen om zeker te zijn dat het opgelost is. Enkel de plastiek schroeven, om de plastiek kappen, welke over de interieurfilter en de ecu komen, willen niet terug in hun houder. 1 heb ik zonder problemen vast gekregen... de andere 3 willen niet mee. Dit zijn slechts details welke we morgen oplossen! In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de reacties welke me zeker hebben geholpen!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Weer mooi om te horen dat de boel weer goed functioneerd!

Bedankt voor de feedback!

Swanz (0), 13 jaar geleden

Zo zo, in het weekend toch redelijk wat km kunnen doen, zo'n 180 in totaal. In het algemeen kan ik zeggen dat de wagen goed rijdt. De motor is niet meer uitgevallen. Doch zijn er nog enkele problemen welke niet opgelost zijn. Enige tijd geleden had ik problemen met het starten, dan heb ik nieuwe bougies gestoken en het probleem was daarmee opgeslost. Nu is dit probleem terug, dit weekend heb ik telkens 3 à 4 keer moeten proberen alvorens hij wou aanslaan. De startmotor draait rond, maar de motor wil niet aanslaan. Verder heb ik nu 2x een probleem gehad tijdens het rijden, opeens begint de toerenteller te 'dansen'. Deze gaat van 900 naar 2000 toeren en schommelt er tussen. Na enkele malen goed gas te geven was het over... Wat kan hier de oorzaak van zijn?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dansende toerenteller komt waarschijnlijk van een niet goed werkende BDP-gever (krukaspositie- of toerental-sensor).
Ga ik er even van uit dat het gebeurde tijdens het "rijden", dus niet met ingetrapte koppeling.
Dat kan dan ook het startprobleem verklaren.

Swanz (0), 13 jaar geleden

Dus toch, Stefan84 had dit al eens als mogelijke oorzaak opgegeven... In de garage hebben ze geen foutmelding gevonden hierover. Dan toch voor het zekerste deze ook maar vervangen, het is ondertussen bijna een nieuwe wagen ;)

Swanz (0), 13 jaar geleden

Ik vermoed dat ik deze sensor gevonden heb, maar ben het niet zeker. Voor het zekerste heb ik enkele foto's gemaakt van het stuk welke ik denk dat het is, als jullie dit even kunnen bevestigen? http://s698.photobucket.com/albums/vv346...

Deze heeft wel maar een korte kabel ca 20 cm en loopt naar een fiche.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Nee die moet je niet hebben, dat is een klopsensor..

Zie je niet nog zo'n sensor in de buurt zitten ? Meestal ene met 3 kabels eraan..

Swanz (0), 13 jaar geleden

hm, ik zal nog eens kijken, maar ik zie niet onmiddelijk iets zitten. Onder de oliefilter loopt nog een kabel, maar als ik die moet hebben kan ik er niet aan zonder de filter te verijwderen... Verder zie ik niet eigenlijk niets zitten... Lijkt de 'kop' op deze van de klopsensor? Ter info, wat is een kloptsensor, want aan de andere zijde van het blok zit ook zo één zit er ook één.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Een BDP of krukas positie sensor ziet er zo uit :

[url=http://img96.imageshack.us/i/dsc00405x.j...][img]http://a.imageshack.us/img96/7892/dsc004...[/img][/url]

Google maar eens op : pingelsensor..

Dat er 2 opzitten kan goed zijn..

Swanz (0), 13 jaar geleden

Hallo, dank je voor de info, nu weet ik naar wat ik moet zoeken. Morgen ga ik de oliefilter eens uithalen en zien of die eronder zit, ik denk van wel. Heel erg bedankt alvast!

Swanz (0), 13 jaar geleden

Zo, na wat knutselwerk heb ik de sensor gevonden, doch is het niet mogelijk deze eruit te halen. De bout, waarmee deze vast zit, zit achter de voorste motorsteun. Ik vrees dat ik de motorsteun ga moeten loshalen, dit is weliswaar een serieus werk denk ik...
Het is mogelijk de sensor en de bout aan te raken, maar ik krijg er geen gereedschap tussen om deze los te halen... iemand ervaring met deze sensor bij een abf blok?

Swanz (0), 13 jaar geleden

Zaterdag ga ik proberen deze sensor te vervangen. Weet iemand of er diverse types bestaan, of is er slechts 1 type voor alle abf blokken?
Na wat opzoekwerk heb ik iemand gevonden die ook de bdp sensor van een abf blok vervangen heeft, wel ietwat omslachtig lijkt me:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Deze persoon heeft zijn motor 1 cm omhoog gekrikt, dit kan toch niet goed zijn voor diverse stukken welke hierop aangesloten zijn?
Ik zou de voorste motorsteun loshalen en deze kantelen. Wanneer ik dit doe, moet ik een steun onder de motor voorzien zodat deze niet 'verzakt' want ik kan me inbeelden dat het op zn plaats krijgen van een motor niet zo makkelijk is...

Moesten jullie me een beetje wegwijs kunnen maken zou ik al een heel eind geholpen zijn.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Je kan wel meer dan 1 cm spelen als je de motorsteun eraf haalt hoor..Diverse slangen en kabels zijn lang genoeg of geven mee net zoals de uitlaat..Wat dacht je dat de motor doet bij compleet versleten motorsteunen ? Dan slaat hij ook op en neer.

Gewoon demonteren en even met wat gezond verstand kijken en doen, dan komt het helemaal goed..

Motor moet je wel even ondersteunen als je de motorsteun los draait..Bv met een blok hout onder de krik tegen carterpan / versnellingsbak.

Zo gewoon je oude sensor even eruit halen, ga dan naar de dealer of kijk eens welk nummer op de sensor staat, het kan zijn dat meerdere sensoren passen maar je moet wel de juiste hebben, en dan bedoel ik ook qua lengte e.d. anders loopt hij ook niet..

Maak de bout waar de sensor mee vast zit even schoon van binnen voor je deze los draait, als er troep inzit en je doordraait heb je die ellende ook nog erbij..

Swanz (0), 13 jaar geleden

Deze sensor heb ik proberen te vervangen, maar gezien ik niet het juiste materiaal heb ben ik er maar mee gestopt. Ik kon de wagen niet omhoog zetten, waardoor het een hels prutswerk is om dit te vervangen. Dus terug naar de garage met de vraag dit stuk te vervangen... Sinds daarnet heb ik de wagen terug, jammer genoeg weer enkel euro's lichter. Ze hebben de toerentalsensor vervangen... deze is toch niet dezelfde als de krukaspositiesensor lijkt mij??? Volgens de garage gaf deze een foutstoring. Ik ben uiterst benieuwd of het opgelost is of niet, maar ik heb zo mijn twijfels want volgens hen was het de vorige keer de computer, wat na enkele dagen niet de oorzaak bleek te zijn(gelukkig heb ik niet alle uren moeten betalen). Kan deze sensor uitvallen enz veroorzaken?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Toerentalsensor, krukaspositiesensor en BDP-gever zijn allemaal namen voor een en hetzelfde ding.
Wat denk je dat er gebeurt als er geen toerental meer wordt gemeten? Juist, de ecu denkt dat de motor stil staat en doet niets meer.

Swanz (0), 13 jaar geleden

Aha, dan is het dus toch de juiste sensor! Super, we zullen afwachten en zien. Hopelijk is het opgelost dan. Ik hou jullie op de hoogte hoe dit verder verloopt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.