close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen GOLF: Vaag probleem (EPC, Signaal onregelmatig)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: AVU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 75

Beste Leden,

Ik kamp al een jaar met een vaag terugkomend probleem met mijn golf 4 (AVU) 2002 1.6 Automaat. De Golf slaat willekeurig in noodloop. Veelal EPC en soms EPC+motorlampje erbij. Bij het uitlezen (doet een monteur) komen voornamelijk steeds dezelfde foutcodes nl. 17950 (P1542) en 17579 (P1171), Hoeksensor en onregelmatig geconstateerd.

Ik heb het een paar keer gehad als ik stationair bij het stoplicht stond, de motor begint in toeren te schommelen en dan treed het op.

Wat is er al gedaan:
We hebben nu al bijna alles vervangen wat er eventueel te maken mee kan hebben.
-Gasklephuis (2 keer vervangen)
-Bougiekabels vervangen
-Bougies vervangen
-ECU vervangen
-Bedrading doorgemeten
-Temperatuursensors vervangen (volgens mij alle)
-Thermosstaat vervangen
-Luchtmassasensor vervangen

**Alles telkens opnieuw ingelezen bij het vervangen van een onderdeel**

We hadden een vermoeden dat dit mogelijk met temperatuur te zou hebben en hebben hiervoor het volgende verricht:
-Radiateur doorgespoeld
-Airco bijgevuld en afgesteld (gaf 12 graden af, nu weer 7 graden)

Wat als hij in noodloop slaat:
Als hij in noodloop valt, dan valt het vermogen weg en reageert het gaspedaal nauwelijks of niet. De motor stottert en hapert en het EPC lampje branden dan. Dit zal de noodloop/lock zijn. Na het contact uit te zetten en weer starten functioneert de wagen normaal. Tot hij weer in EPC gaat.

Wanneer komt het voor:
Na het resetten van de codes loopt hij weer en vertoond geen problemen. Het vreemde is dat we soms een maand probleemloos kunnen rijden en geen codes of hinder ondervinden voordat het probleem terugkomt. Soms komt het probleem na 7 dagen terug, soms 3 dagen en soms al na 1 dag.

Vandaag weer hetzelfde probleem en de oude meldingen zijn weer terug:
-17950 HOEKSNS GASKLEPAANDRIJVING-G187 ONAANNEMLIJK SIGNAAL P1542- ONREGELMATIG
-14579 HOEKSNS 2, GASKLEPAANDRIJVING-G188 ONAANNEMELIJK SIGNAAL P1171- ONREGELMATIG
-16825 Regelsysteem voor benzinedampemissie, onjuiste stromning P0441 - ONREGELMATIG
-16486 Luchtmassasensor (G70) signaal te laag P0102 - ONREGELMATIG
-17950 HOEKSNS GASKLEPAANDRIJVING-G187 ONAANNEMLIJK SIGNAAL P1542- ONREGELMATIG
-17698 Koelvloeistoftemperatuursensor bij radiateuruitgang (G83) signaal te klein P1290 - ONREGELMATIG

Als je dit zo leest dan zou je toch denken dat het de ECU is of de bedraging, maar dit is allemaal vervangen.

Alle ideëen zijn welkom!

Geplaatst door

webindo (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,Waar nog niet naar gekeken is,zo te zien is de gaspedaal sensor zelf, de unit die aan het gaspedaal zit.
Deze bevat 2 potmeter die tegengesteld aan elkaar werken,de ene loopt op de andere af in weerstands waarde,Indien hierbij hapering optreedt kan je deze storingen krijgen.
Of misschien is de bedrading beschadigd

jaker 0
badge

7 jaar

Bedankt voor je reactie Jaker. Hier hebben we inderdaad nog niet naar gekeken. De storingen treden op. verschillende momenten op, maar het gebeurt voornamelijk wanneer de auto stationair draait of bij het starten, dus op momenten waarbij het gaspedaal niet gebruikt wordt.

Maar niet geschoten is altijd mis. Ik ga dit overleggen met de monteur, dit kunnen we gerust vervangen. Zoveel kan dit niet kosten.

webindo 0

7 jaar

EPC lampje heeft ook te maken met de EGR-Klep. Meet eens op aansluiting 6 van de stekker op die klep. Stationair moet dat 0.85 Volt zijn en is dan gesloten. Als die spanning hoger is dan staat de klep ietsje open.

memos 250
badge

7 jaar

Gaspedaal sensor kost nieuw rond de 350euro.
Ik heb er nog 1 liggen maar die komt van een seat toledo tdi uit 2001 af, deze had ik ook vervangen omdat ik foutmelding van gaspedaal sensor kreeg, maar na lang zoeken bleek er water in stekker van ecu te zijn gekomen, maar dat heb jij al uitgesloten zie ik.

Omdat je diverse foutmeldingen krijgt zou het ook een slecht massa punt ergens kunnen zijn.

@memos We hebben zojuist gemeten en hij geeft 0,82 volt constant op aansluiting 6 van de gasklep. Ziet er dus goed uit.

webindo 0

7 jaar

Ja, die is dan gesloten en dat hoort zo bij stationair en bij optrekken. Maar reageert hij wel als je in deellast rijdt? Dan zou de spanning moeten oplopen en variëren.

memos 250
badge

7 jaar

Controleer de massa punten zoals Audidriver73 al aangeeft.

De massa van het motorblok moet in orde zijn want dit is het massa circuit voor de sensoren en actuatoren die hun massa via het motorblok moeten krijgen (zoals de EGR, ontsteking ed).

Hoe meet je dat?

Laat de motor 1500-2000 toeren draaien en sluit een (goede!) multimeter aan op de minpool van de accu en het motorblok. Hiermee kun je meten of er een goede massaverbinding is, noodzakelijk voor de juiste werking van de sensoren en actuatoren die hun massa via het motorblok moeten krijgen.

Wat je zou moeten meten:

Bij sommige motoren is de gemeten spanningsval 0 Volt omdat er heel weinig stroom door de massa kabel loopt.

De maximale spanningsval die je mag meten is 0.10 Volt. Meten je meer dan 0.15 Volt is dat een indicatie van een (beginnende) corrosie in de aansluitpunten of de massakabel zelf.

Een sensor of actuator reageert sterk op een spanningsval van meer dan 0.10 Volt als deze zijn massa die hij terug moet sturen naar de ECU krijgt vanaf het motorblok. Een spanningsval van meer dan 0.10 Volt is niet acceptabel als de motor op bedrijfstemperatuur is zonder dat je hebt onderzocht waar dit van komt. Het kan een verbruiker zijn zoals airocpomp, aanjager of ruitenwissermotor. Zet deze 1 voor 1 aan en weer uit om te zien of er een verandering van de spanning optreedt.

@Memos Bij deellast loopt de spanning inderdaad op, dus dat lijkt goed te zijn.

@Siem Bijman Dit zou inderdaad een mogelijkhied zijn. De problemen houden aan en sinds gisteren kreeg ik voor het eerst een actuator melding. Ik ga dit vanavond meteen meten.

Meldingen die we gisteren uitgelezen hebben zijn:

-17950 HOEKSNS GASKLEPAANDRIJVING-G187 ONAANNEMLIJK SIGNAAL P1542- ONREGELMATIG
-17950 HOEKSNS GASKLEPAANDRIJVING-G187 ONAANNEMLIJK SIGNAAL P1542- ONREGELMATIG
-17579 HOEKSNS 2, GASKLEPAANDRIJVING-G188 ONAANNEMELIJK SIGNAAL P1171- ONREGELMATIG
-17973 Gasklepactuator (J388), onderste aanslag niet bereikt P1565 - ONREGELMATIG
-17987 Gasklepactuator (J388) aanpassing niet gestart P1579 - ONREGELMATIG
-17972 Gasklepactuator (J388) onder voltage tijdens basisinstellingen P1564 - ONREGELMATIG

webindo 0

7 jaar

@Siem Bijman We hebben nu de massa doorgemeten en het is hooguit 1/100 a 4/100 wat hij soms verschilt bij 2000 toeren. We hebben ook nog een andere massa kabel aangelegd, maar dit loste ook niets op helaas. Maar het viel te proberen.

webindo 0

7 jaar

Gezien de fouten die je nu hebt zou ik bijna zeggen gasklephuis of ecu maar die zijn al beide vervangen.
Blijft nog over de gaspedaal sensor zelf of bedrading ervan, omdat deze meerdere malen met verschillende foutcodes terug komt.
Controleer onder de voorruit aan bestuurderskant de doorvoer box/doos eens, hier zitten een aantal connectoren waar onder die van de gaspedaal sensor, op eventuele oxidatie.

Hallo,het probleem intregeert me ,ook wel eens meegemaakt maar te lang geleden om de oplossing te kunnen herinneren,maar ik zag toevallig op internet https://www.woutbouman.nl/blog/volkswage... dit verhaal,(gezien de laatste uitdraai code 17987 en 17972).is misschien ook wel van toepassing
Ook met een filmpje hoe de motor draait tijdens de storing,misschien heb je er iets aan,het is wel een akl motor,maar die is praktisch gelijk aan een avu dacht ik, alleen schakelbak,i.p.v automaat.

jaker 0
badge

7 jaar

Even een korte update. Want ik heb er zelf ook een hekel, dat mensen, zodra het opgelost is en/of de auto is verkocht, dat zij niets meer van zich laten horen.

Hij staat nu bij een bedrijf wat gespecialiseerd is in VW met name het electrische systeem. Zij hebben het nog niet kunnen vinden. De vermoedens zijn dat het de bekabeling is.

Als er een update is, plaats ik deze weer.

webindo 0

7 jaar

Het bedrijf rijdt er nu mee en het probleem kwam nog terug. Een groot deel van de bedrading is nu vervangen en het schijnt verholpen te zijn. Ik heb hem vandaag opgehaald en ga er wat kilometers mee maken.

Ik hoop echt dat het de bedrading was en dat het nu verholpen is.

Ondertussen ben ik de golf helemaal zat en heb er een Volvo V50 2012 bij gekocht. Dan kan die golf er met een rotvaart uit als hij weer 100% is.

webindo 0

6 jaar

De Golf geeft nog steeds hetzelfde probleem. Ik ga hem verkopen o.v.v. dat er een code in staat. Anders ben ik weer een jaar verder en de verzekering/belasting loopt gewoon door.

Eén mogelijkheid wat we nog gaan checken is de catalysator. Dat zou nog een optie kunnen zijn.

webindo 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.